• Owza

Vad/Är det "normalt"?

Ja, alla kan ju undra vad som är normalt eller inte. Alla säger att vi ska uppskatta våran snälla & duktiga dotter, men ändå tänker jag VAD är "normalt" så att säga.

Min dotter är 3 ½ månader gammal. När hon var ca. 1 månad slutade jag amma henne, det funkade inte alls eftersom jag antagligen inte hade tillräckligt med mjölk eller att hon helt enkelt inte "fattade" hur hon ammade. Sedan dess har hon alltså fått Sempers Lemolac och har funkat toppen!

Nu till själva ämnet =)

Hon somnar i våran säng vid ca. 19:00, kan variera beroende på hur hon har sovit på dagen. Men vi försöker redan nu skapa en kvällsrutin och lägga henne då, så vi kan få lite ensamtid på kvällarna.
    När vi går och lägger oss, lägger vi försiktigt över henne i sin egna spjälsäng och det funkar, kanske vaknar till men då får hon nappen och somnar fort om.
    Sen sover hon HELA natten (förutom om hon vaknar till, men då somnar hon fort om av nappen). Till allt i från 07-10. Brukar inte heller byta på henne i "onödan" på natten, om hon inte bajsar vill säga, för att slippa väcka henne. Och som mamma känner man ju ändå en viss oro ifall hon kan sova FÖR mycket?
    Som sagt, alla säger att vi ska njuta av situationen och att det kan ändras fort. Men hon har sovit såhär sedan vi började med ersättning.

Och för att tillägga så växer hon så det knakar, väger över 6kg och ligger på kurvan precis som hon ska.

Någon annan med en 3 månaders som sover hela nätterna? INGEN jag känner har varit med om detta nämligen =) 

• Svar på tråden Vad/Är det "normalt"?
  • Natulcien

Jajjemen!
    Vår son sov 12-timmarsnätter utan uppvak från 3 månader. Och han var helammad.
    Men, som du skriver, var det inte många som trodde oss...
    "Berätta inte det i mammagruppen!", sa min syster... Flört

Nu är han 2 år och sover fortfarande osannolikt bra.

Så oroa dig inte! Glad

• Owza
    Natulcien skrev 2012-11-09 17:31:14 följande:
    Jajjemen!
    Vår son sov 12-timmarsnätter utan uppvak från 3 månader. Och han var helammad.
    Men, som du skriver, var det inte många som trodde oss...
    "Berätta inte det i mammagruppen!", sa min syster... Flört

Nu är han 2 år och sover fortfarande osannolikt bra.

Så oroa dig inte! Glad
    Tack för svaret!  :)
    Nej, känns som om jag inte kan fråga någon mer nu, alla blir så avundsjuka att vi får sova & inte dom :) 
  • ModestyBlaze

Hej, det sägs att ca 25% av alla barn är så kallade "murmeldjur" som sover oavsett och under alla förhållanden (nästan då) och dessa skall vara glada och uppskattande. Skrattande

Svar på tråden Vad/Är det "normalt"?