• Anonym (Hmm)

Har någon mer varit med om detta?

Jag har haft problem med min mage under en lång tid nu var jag hos en ny läkare då jag inte tyckte att den förra riktigt lyssnade på mig.. Jag tog några blodprover och avföringsprover för att utesluta farliga sjukdomar.. Nu var jag där på uppföljning och Proverna visade inget speciellt men problemen kvarstår.. I alla fall så efter att ha ställt ett antal frågor och så konstaterade han att jag verkar ha Ibs. Eftersom jag är så känslig mot smärta överlag så skulle jag äta saroten som är ett antidepressivt medel som tydligen skulle hjälpa...jag tyckte det var lite konstigt så jag är lite nyfiken är det någon annan som har fått saroten mot Ibs?

• Svar på tråden Har någon mer varit med om detta?
  • Anonym

Det låter lite märkligt tycker jag. Han måste ju tyckt att dina symptom berodde på depression då. Har du några tecken på det i övrigt? Känner du dig nedstämd eller så?

• Anonym (Hmm)

Hej Han frågade mig inte om jag var deppig eller liknande, men när han sa att de är antidepressiva så sa jag till honom att jag mår bra, jag är inte deprimerad eller liknande, visst jag har en sjukdom, Vestibulit så jag är väldigt känslig för smärta och då menade han att smärtan i magen också kan bero på nerverna sim finns där.. Och han sa att den lilla dosen jag skulle ta inte skulle påverka mitt psyke utan bara hjälpa magens nerver, men jag tycker fortfarande det är märkligt...

• The Fugly

Det har blivit allt vanligare att pröva antidepressiva vid IBS. Det är inte klarlagt varför antidepressiva har effekt vid IBS men mycket tyder på att preparaten påverkar tarmens motorik. Din läkare tror alltså troligen inte att du är deprimerad utan ger dig bara chansen att pröva en av de få behandlingar som finns i dag. Hoppas det fungerar.

• Anonym

Hej! Om du fortfarande är intresserad av detta kommer här ett svar. Jag har provat Saroten i ett halvår och det funkar jättebra för mig, mycket bättre än jag hade vågat hoppas. Läs gärna mer här: www.magotarm.se/mag-tarmforum/ibs/saroten-provat-nagon/. Precis som the fugly skriver handlar det inte om att bli av med psykiska problem, jag har heller aldrig haft besvär med det psykiska. Det handlar i stället om att Saroten fysiskt påverkar tarmrörelserna och även förmågan att känna smärta (någonting med smärtsignalerna till hjärnan). Det tog dock flera veckor för mig innan jag märkte något resultat, så det gäller att hålla ut. Hur har det gått för dig med saroten? Vore intressant att höra.

Svar på tråden Har någon mer varit med om detta?