• Annsofie83

Tips att få 3 åring att sova i sin säng!!

Vi har en kille på 3 år som vi alltid haft problem med när det gäller sömnen. Han har aldrig sovit en hel natt, första 1.5 året vakna han 10 gångr per natt och skrek och han har aldrig gillat varken spjälsäng eller sin vanliga säng. Det senaste året har han sovit skaligt och kanske bara vaknat 1-2 gånger per natt men har då sovit i vår säng. Nu har vi börjat prata med honom om att sova i sitt rum. Han fick fint Blixten påslakan och vi tänkte att det kanske kunde hjälpa lite men han vägrar lägga sig där. Ibland när han somnar i soffan lägger vi honom i sin säng och det slutar varje gång med att han vaknar efter några timmar och är jätte ledsen.  Det känns inte alls bra för i vår säng är han aldrig ledsen längre.

Egentigen stör det inte oss att han ligger i vår säng men självklart skulle det vara skönt om han kunde somna i sin säng. I vår får han ett syskon och vi hade tänkt att han skulle känna sig trygg i stt rum innan dess. Han är dessutom rätt lättväckt så anar att syskonet kommer störa honom om alla sover i samma rum. 

Någon som har tips och råd på hur vi ska få honom att vilja sova i sin säng?      

• Svar på tråden Tips att få 3 åring att sova i sin säng!!
  • Annsofie83
    vetlanda tjej skrev 2012-11-09 22:05:57 följande:
    Får ni plats med hans säng i ert sovrum ?
    Kan försöka med det , man vill ju Sam sova :)

Det skulle kanske gå om vi gjorde om lite.
  • Annsofie83
    vetlanda tjej skrev 2012-12-12 16:00:59 följande:
    Hur har det gått med honom och sovandet?
    Inget vidare faktiskt. Han vill absolut inte sova i sitt rum så har slutat försöka. Han sover bra i vårt rum så han får väll fortsätta med det och hoppas på att han kommer på bättre tankar. Tack för att du fråga :)
  • LindaMamman

Hej! Skulle just till att skriva en tråd om detta då jag såg att den här fanns. Vi har en nästan exakt samma situation! Vår son är 3 år och vi har bott lite här och där det senaste året, utomlands. Det har resulterat i att han sovit i vår säng för det har känts tryggast, antar jag. Nu har vi flyttat hem till Sverige och han har fått ett eget rum, nya lakan och en helt ny och egen säng. Han är jätteglad för sitt rum, men när det är dags att lägga sig så vill han sova i vår säng. Det har gått några nätter att lägga honom i sin säng, men han vaknar efter några timmar och gråter efter oss, och har då fått komma till oss. Vi har även provat att gå till honom och få honom att somna om, men han vaknar igen och igen och till slut är det enklare att han får komma... 
    Vi upplever inte heller att det är något större problem att han sover hos oss, men i vår får han ett syskon. Det blir lite väl trångt med 4 i sängen och om jag ska amma på natten kan jag tänka mig att han väcks i onödan.. Vad gör man? Vi får hoppas på fler tips här!
    Lycka till! 

• Bebis i Dec 2010

Vi har samma problem som er dock är sonen bara 2.
    Vi har uteslutit fysiska problem för att kunna känna oss trygga med att veta att hans gråt inte är pga ont ngn stans.
    Det ledde till att skrik 10 ggr/natt försvann när rör i öronen opererads in.
    Märkte även att han låg och smaskade mycket på natten och efter en kur mot reflux ( sonen är mjölkallergiker då är det mkt vanligt) blev det också bättre.
    Dock är ju sonens sömnrytm förstörd och han vaknar ofta när han kommer upp i "light sleep".
    Vi går in till honom varje gång han vaknar, säger mamma/pappa är här, sov gott. Så går vi ut ur rummet igen om han är lugn.
    Ibland vaknar han när man går ut, då säger jag : mamma ska bara kissa, kommer snart. Då har han hunnit somna om själv.
    Här hemma tar vi varannan natt för att orka, och då sonen vaknar tidigt får den som sovit natten ta den tidiga morgonen.
    Märkligt med sonen är att vissa nätter ( läs. 2-3 i månaden) sover han hela natten fint i sin säng och vissa vaknar han 2-5 ggr.
    Vi har en överenskommelse om att vaknar han 2-3 ggr inom kort tid, typ en timme, så är han säkert orolig pga drömmar, förkylning etc och får då sova hos oss.
    Men vi testar alltid att lägga honom ner förs i sin egen säng.
    Vår nästa utmaning är att byta från spjälsängen till barnsäng. Några tips på hur man kan gosa till den?

• cloudberry79

Vi har haft samma problem med vår femåring, men har nu löst det genom att sätta en madrass på golvet bredvid vår säng. Tänk på att en nyfödd inte bör ligga i samma säng som ett annat barn!

(M)amma till V -07 och E -12
  • Annsofie83
    LindaMamman skrev 2012-12-28 07:36:31 följande:
    Hej! Skulle just till att skriva en tråd om detta då jag såg att den här fanns. Vi har en nästan exakt samma situation! Vår son är 3 år och vi har bott lite här och där det senaste året, utomlands. Det har resulterat i att han sovit i vår säng för det har känts tryggast, antar jag. Nu har vi flyttat hem till Sverige och han har fått ett eget rum, nya lakan och en helt ny och egen säng. Han är jätteglad för sitt rum, men när det är dags att lägga sig så vill han sova i vår säng. Det har gått några nätter att lägga honom i sin säng, men han vaknar efter några timmar och gråter efter oss, och har då fått komma till oss. Vi har även provat att gå till honom och få honom att somna om, men han vaknar igen och igen och till slut är det enklare att han får komma... 
    Vi upplever inte heller att det är något större problem att han sover hos oss, men i vår får han ett syskon. Det blir lite väl trångt med 4 i sängen och om jag ska amma på natten kan jag tänka mig att han väcks i onödan.. Vad gör man? Vi får hoppas på fler tips här!
    Lycka till! 

Skönt att höra att fler har samma bekymmer.  
  • ump

Hade samma problem med vår femåring. Han har alltid sovit hos oss, de senaste åren i egen säng jämte vår. Vi försökte också få honom att sova i eget rum men han var så ledsen så han fick flytta tillbaka igen. För oss spelar det eg ingen roll vart han sover.. Han och lillasyster på två år väcker aldrig varandra på nätterna om de inte är väldigt sjuka båda två. Var orolig för det när lillasyster var nyfödd men gick hur bra som helst!

• Annsofie83
    ump skrev 2013-01-01 07:24:58 följande:
    Hade samma problem med vår femåring. Han har alltid sovit hos oss, de senaste åren i egen säng jämte vår. Vi försökte också få honom att sova i eget rum men han var så ledsen så han fick flytta tillbaka igen. För oss spelar det eg ingen roll vart han sover.. Han och lillasyster på två år väcker aldrig varandra på nätterna om de inte är väldigt sjuka båda två. Var orolig för det när lillasyster var nyfödd men gick hur bra som helst!

Skönt att höra att det gått bra för er. Hoppas på att vi har samma tur när vår bebis kommer. Känns ibland som andra har mer problem med att sonen ligger i vår säng än vad vi själva har.  
  • mammalovis

Jag samsov med min dotter i mer än 1,5 år när en ny pojkvän kom in i bilden. Med tanke på hur tröttkörd jag blev av en ny graviditet, tog han över nattandet av henne i ett annat rum. Hon fick helt enkelt lära sig att sova i spjälsängen. Första veckans nätter var det många uppvaknanden och framför allt svårt med läggningen. Senare flyttades spjälsängen in i mitt sovrum. Nu sover hon bättre på nätterna. Ibland vaknar hon en gång, men oftast räcker det med att säga till henne att det är mitt i natten och att vi ska sova. Visst händer det att hon är ledsen, men väljer man då att plocka upp henne, så belönar vi ju hennes gråt, utan hon får lugna sig och gör ju så efter en stund. Däremot ligger vi och myser i min säng efter sju-åtta på morgonen, nu när jag är ledig.

I era fall hade jag nog valt att ha sängen i samma rum eller lägga en vuxenmadrass i barnets rum och sova på den några nätter tills barnet vänjer sig. Förändringar framkallar alltid protester, men vill man genomföra en förändring får man stå ut med att barnet är ledset/argt under en övergångsperiod. Känslomässigt är det skittufft som förälder och jag är betydligt vekare än min pojkvän såklart. Just nu är min 2-åring inne i en period då hon inte vill somna utan att jag lägger mig i min säng, men det SKA hon ju inte få styra över, så hon får vara arg och vi går in till henne med jämna mellanrum när hon ropar efter MAAAMMMA!

Om vi sedan lyckas få henne att sova i eget rum när bebisen kommer i juni återstår att se, likaså om hon ska få en stor säng då eller om vi skaffar en begagnad spjälsäng till bebisen så länge. Hon har redan nu börjat klättra ur spjälsängen, då det står en soffa bredvid hennes säng ... men det gör ju att hon oftast stannar kvar i sängen åtminstone.

• SpinderellaTarantella

Jag har precis samma problem. Har en treårig dotter som alltid har haft problem med sömnen, både med att somna och med uppvak nattetid.  Senaste halvåret har det dock fungerat relativt bra p g a att vi "resignerat" och ligger hos dottern tills hon somnat (egen säng i eget rum) och att hon får komma till vår säng när hon vaknar på natten.

Nu skall hon få ett syskon om ett par månader och redan nu känns det inte helt ok att hon sover hos oss. Jag är ganska stor och har svårt att sova som det är och med en treåring som ligger tvärs över sängen så blir det inte bättre... Dessutom undrar jag hur man löser det rent praktiskt när vi kommer ha en bebis i samma rum, som kommer att vakna, skrika och skall matas nattetid??

Många verkar lösa det hela på så sätt att den andre föräldern sover hos det äldre syskonet och mamman sover med bebisen, men jag tycker inte det känns riktigt bra heller. Jag skulle gärna vilja försöka något annat först, innan vi löser det på det sättet.

Har någon något tips på hur man skall motivera dottern att sova i sin säng hela natten??   

• miamaria777

Min 3,5-åring har sovit i vår säng mer eller mindre sedan hon föddes. Vi har alltid varit noga med att hon ska somna i sin säng, men får komma över till oss om (när) hon vaknar på natten. Senaste året har hon dock sparkat så mycket på sin pappa att han varje natt fått gå upp och lägga sig i gästrummet. Detta kändes tillslut ohållbart och vi bestämde oss för att göra jullovet till ett projekt att få henne att sova i sin säng hela natten.  

Vi gjorde så att jag sov på en madrass i hennes rum hela natten under två veckor. Jag pratade med henne innan och berättade att jag skulle sova på madrassen och att hon skulle sova i sin säng. När hon vaknade på natten ville hon ibland komma till mig på madrassen, vilket hon fick en stund. Men hon tyckte själv att det blev trångt och obekvämt rätt fort och ville tillbaka till sin säng. Jag höll henne även i handen många gånger för att hon skulle somna om. 

Detta har funkat jättebra!! Nu har vi gått över till att jag inte längre sover på madrassen, men om hon vaknar på natten och vill till oss så går jag tillbaka med henne och lägger mig på madrassen resten av natten. MEN hon har sovit hela natten i sin säng utan avbrott de senaste två nätterna! Och nätterna innan har det funkat bättre och bättre för varje dag. Helt otroligt, jag trodde aldrig att det skulle funka så "lätt" (peppar peppar).   

Svar på tråden Tips att få 3 åring att sova i sin säng!!