Inlägg från: miamaria777 |Visa alla inlägg
  • miamaria777

Tips att få 3 åring att sova i sin säng!!

Min 3,5-åring har sovit i vår säng mer eller mindre sedan hon föddes. Vi har alltid varit noga med att hon ska somna i sin säng, men får komma över till oss om (när) hon vaknar på natten. Senaste året har hon dock sparkat så mycket på sin pappa att han varje natt fått gå upp och lägga sig i gästrummet. Detta kändes tillslut ohållbart och vi bestämde oss för att göra jullovet till ett projekt att få henne att sova i sin säng hela natten.  

Vi gjorde så att jag sov på en madrass i hennes rum hela natten under två veckor. Jag pratade med henne innan och berättade att jag skulle sova på madrassen och att hon skulle sova i sin säng. När hon vaknade på natten ville hon ibland komma till mig på madrassen, vilket hon fick en stund. Men hon tyckte själv att det blev trångt och obekvämt rätt fort och ville tillbaka till sin säng. Jag höll henne även i handen många gånger för att hon skulle somna om. 

Detta har funkat jättebra!! Nu har vi gått över till att jag inte längre sover på madrassen, men om hon vaknar på natten och vill till oss så går jag tillbaka med henne och lägger mig på madrassen resten av natten. MEN hon har sovit hela natten i sin säng utan avbrott de senaste två nätterna! Och nätterna innan har det funkat bättre och bättre för varje dag. Helt otroligt, jag trodde aldrig att det skulle funka så "lätt" (peppar peppar).   

Svar på tråden Tips att få 3 åring att sova i sin säng!!