• Anonym (Maja)

Vad prioritera (dator)

Jag funderar lite på vad man ska prioritera ekonomiskt vad gäller dator i hemmet och är därför nyfiken på vad andra tycker och hur ni resonerar hemma hos er.

Vår familj består av en vuxen och ett barn i mellanstadieåldern. Som det ser ut nu har vi en gemensam stationär dator. Den börjar bli sliten och behöver bytas ut.  Usb-portarna funkar inte så vi kan inte köpa kompletterande saker som tex ritplatta som barnet gärna vill ha. Det går inte heller spela spel på datorn. Den funkar dock bra för ordbehandling, enklare bildbehandling och internetanvändning.

Nu funderar jag på om jag ska köpa en ny stationär dator till oss gemensamt eller en enklare egen laptop till barnet. (Och själv behålla den gamla datorn)

Barnet ritar mycket på datorn och vill därför kunna använda ritplatta (och olika internetbaserade ritprogram), vill också kunna använda photoshop och skulle vilja ha Sims 3. 

Köper jag en enkel laptop till barnet så får ju h*n en egen dator  - vilket jag uppfattar att de flesta barn i den åldern har. Samtidigt kommer ju datorn då inte ha alla funktioner som barnet (och jag) vill ha. (Jag har förstått att det är svårt med Sims 3 och expansionspaketen på bärbar dator)

Vad säger ni - är det viktigt att ett barn i den åldern har en egen dator som h*n kan sitta var h*n vill med? (Den stationära datorn måste vara i mitt rum då det inte finns plats någon annan stans). Jag är nämligen inne på att köpa en stationär dator och att barnet genom presenter osv får spara till en egen bärbar (men det kan ju ta ett tag). Men är det dumt? Är det bättre att prioritera en egen dator till barnet?

Det skulle vara roligt att höra lite synpunkter från andra.  

• Svar på tråden Vad prioritera (dator)
  • Anonym

Köp en trevlig laptop till dig själv och en läsplatta (alltså typ Ipad) till barnet.

• Anonym

Köp en gemensam stationär. Sen kan du gå med i olika Fbgrupper att annonsera efter en fungerande billig laptop till dottern så hon har en sån med.

• Majsan70

Härhemma har vi alla varsin laptop. Både 17 åriga dottern och hon som är 9 spelar Sims helt utan problem. Det beror ju på vad för typ av dator man väljer.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-10 11:03:17 följande:
    Köp en gemensam stationär. Sen kan du gå med i olika Fbgrupper att annonsera efter en fungerande billig laptop till dottern så hon har en sån med.
    Jag tror inte jag har någon i min vänkrets (mest familjer) som har en stationär dator. Opraktiskt, tar för mycket plats, och så måste man sitta på en obekväm stol vid ett bord...
  • Anonym (Maja)
    Majsan70 skrev 2012-11-10 11:04:49 följande:
    Härhemma har vi alla varsin laptop. Både 17 åriga dottern och hon som är 9 spelar Sims helt utan problem. Det beror ju på vad för typ av dator man väljer.

Vad har ni för datorer då? När jag googlar runt hittar jag en massa info om att det är svårt med Sims 3 med bärbar - i synnerhet extraprogrammen . Jag kan alldeles för lie om datorer själv och jag har ingen i bekantskapskretsen som kan heller.
  • Anonym (Maja)
    Anonym skrev 2012-11-10 11:07:08 följande:
    Jag tror inte jag har någon i min vänkrets (mest familjer) som har en stationär dator. Opraktiskt, tar för mycket plats, och så måste man sitta på en obekväm stol vid ett bord...

Ja det är ju det som är det dumma med en stationär - särskilt här då där datorn måste stå i mitt sovrum. Å andra sidan verkar det ju som man behöver en jättedyr bärbar om den ska klara Sims - och då är det ju bra om den står på ett ställe för olycksrisken.
  • Anonym (Maja)
    Anonym skrev 2012-11-10 11:03:17 följande:

Så var det som jag hade tänkt - men blev osäker på om det är rätt prioritering. Har ni stationär?
  • sötare

när det gäller bildbehandling  och ritning på dator rekomenderar jag en statinonär dator. Det är så att om ni tar en paus med bilden som ni håller på med och flyttar datorn till ett annat rum så ändras bildens utseende eftersom omgivningen i rummet ändrar sig och speglar sig i datorskärmen. Exempel det fanns en reklambyrå som höll på med en annonsbilder och när de sen skrev ut bilderna så kunde de inte förstå varför bilderna var orange för så hade de inte gjort i bildbehandlingsprogramet. Men till slut kom de på att utanför fönstrett fans det ett hus som var orang och detta hade speglat av sig i bildskärmen. Så rekomenderat är en stationär dator och stället ni har den på är neutral. Dessutom skaffa en extern hårddisk där ni spara era bilder på.

• Anonym (Maja)
    sötare skrev 2012-11-10 11:37:34 följande:
    när det gäller bildbehandling  och ritning på dator rekomenderar jag en statinonär dator. Det är så att om ni tar en paus med bilden som ni håller på med och flyttar datorn till ett annat rum så ändras bildens utseende eftersom omgivningen i rummet ändrar sig och speglar sig i datorskärmen. Exempel det fanns en reklambyrå som höll på med en annonsbilder och när de sen skrev ut bilderna så kunde de inte förstå varför bilderna var orange för så hade de inte gjort i bildbehandlingsprogramet. Men till slut kom de på att utanför fönstrett fans det ett hus som var orang och detta hade speglat av sig i bildskärmen. Så rekomenderat är en stationär dator och stället ni har den på är neutral. Dessutom skaffa en extern hårddisk där ni spara era bilder på.

😄 var ju lite roligt nästan. Men rent tekniskt då - funkar en bärbar lika bra? 11-åringen älskar att hålla på att teckna (mest manga) samt hålla på med bildbehandling av olika slag (just nu med nätbaserade dataprogram) och jag tror det intresset bara växer och blir mer "avancerat" med åldern.
  • sötare

Just nu så sitter jag med en laptop när jag håller på med bildbehandling och rent tekniskt så fungerar det lika bra som med en stationär. Jag valde en laptop för att i skolan så hade de bara mac och jag är ingen macperson. Men jag såg till att välja en laptop som passade just för det ändamålet att jag skulle kunna hålla på med grafiska saker och har därför en laptop med lite störrebildskärm. 
    Men rent tekniskt så fungerar det att hålla på grafiskt på en laptop.
    ett alternativ är ju att ni börjar med en laptop och sen sparar i hop till en självkalibrerad skärm som ni kopplar laptopen till. dock är dessa lite dyrare.

och du tummen upp för att ni uppmuntrar barnets intresse.Skrattande 

Svar på tråden Vad prioritera (dator)