Vad prioritera (dator)
Jag funderar lite på vad man ska prioritera ekonomiskt vad gäller dator i hemmet och är därför nyfiken på vad andra tycker och hur ni resonerar hemma hos er.
Vår familj består av en vuxen och ett barn i mellanstadieåldern. Som det ser ut nu har vi en gemensam stationär dator. Den börjar bli sliten och behöver bytas ut. Usb-portarna funkar inte så vi kan inte köpa kompletterande saker som tex ritplatta som barnet gärna vill ha. Det går inte heller spela spel på datorn. Den funkar dock bra för ordbehandling, enklare bildbehandling och internetanvändning.
Nu funderar jag på om jag ska köpa en ny stationär dator till oss gemensamt eller en enklare egen laptop till barnet. (Och själv behålla den gamla datorn)
Barnet ritar mycket på datorn och vill därför kunna använda ritplatta (och olika internetbaserade ritprogram), vill också kunna använda photoshop och skulle vilja ha Sims 3.
Köper jag en enkel laptop till barnet så får ju h*n en egen dator - vilket jag uppfattar att de flesta barn i den åldern har. Samtidigt kommer ju datorn då inte ha alla funktioner som barnet (och jag) vill ha. (Jag har förstått att det är svårt med Sims 3 och expansionspaketen på bärbar dator)
Vad säger ni - är det viktigt att ett barn i den åldern har en egen dator som h*n kan sitta var h*n vill med? (Den stationära datorn måste vara i mitt rum då det inte finns plats någon annan stans). Jag är nämligen inne på att köpa en stationär dator och att barnet genom presenter osv får spara till en egen bärbar (men det kan ju ta ett tag). Men är det dumt? Är det bättre att prioritera en egen dator till barnet?
Det skulle vara roligt att höra lite synpunkter från andra.