• Anonym (Maja)

Vad prioritera (dator)

Jag funderar lite på vad man ska prioritera ekonomiskt vad gäller dator i hemmet och är därför nyfiken på vad andra tycker och hur ni resonerar hemma hos er.

Vår familj består av en vuxen och ett barn i mellanstadieåldern. Som det ser ut nu har vi en gemensam stationär dator. Den börjar bli sliten och behöver bytas ut.  Usb-portarna funkar inte så vi kan inte köpa kompletterande saker som tex ritplatta som barnet gärna vill ha. Det går inte heller spela spel på datorn. Den funkar dock bra för ordbehandling, enklare bildbehandling och internetanvändning.

Nu funderar jag på om jag ska köpa en ny stationär dator till oss gemensamt eller en enklare egen laptop till barnet. (Och själv behålla den gamla datorn)

Barnet ritar mycket på datorn och vill därför kunna använda ritplatta (och olika internetbaserade ritprogram), vill också kunna använda photoshop och skulle vilja ha Sims 3. 

Köper jag en enkel laptop till barnet så får ju h*n en egen dator  - vilket jag uppfattar att de flesta barn i den åldern har. Samtidigt kommer ju datorn då inte ha alla funktioner som barnet (och jag) vill ha. (Jag har förstått att det är svårt med Sims 3 och expansionspaketen på bärbar dator)

Vad säger ni - är det viktigt att ett barn i den åldern har en egen dator som h*n kan sitta var h*n vill med? (Den stationära datorn måste vara i mitt rum då det inte finns plats någon annan stans). Jag är nämligen inne på att köpa en stationär dator och att barnet genom presenter osv får spara till en egen bärbar (men det kan ju ta ett tag). Men är det dumt? Är det bättre att prioritera en egen dator till barnet?

Det skulle vara roligt att höra lite synpunkter från andra.  

• Svar på tråden Vad prioritera (dator)
  • Grappa
    sötare skrev 2012-11-10 15:12:08 följande:
    det finns hemmaanvändare som är jäkligt kräsna med sådana saker och även proffs kan råka ut för missöden. Det som får folk att hitta på sådant här är studier inom ämnet och jag betackar mig för påhopp. Om du nu stör dig så på det så är det bara till att ignorera det. Betackar mig för påhopp och kommer att ignorera dina resterande svar på detta.
    Din okunnighet är roande. Den borde få dig att avstå från att ge råd om saker du uppenbarligen inte vet ett skit om.
  • sötare
    Grappa skrev 2012-11-10 15:25:57 följande:
    Din okunnighet är roande. Den borde få dig att avstå från att ge råd om saker du uppenbarligen inte vet ett skit om.
    suck* ge upp jag tänker inte lägga onödig tid på enegitjuvar som dig och göra detta till en bråktråd.
  • Tygtiiger
    Anonym (Maja) skrev 2012-11-10 13:17:11 följande:
    Jätteintressant med alla synpunkter - och att de är lite olika. 

Det jag är rädd för är ju om jag köper en dyr laptop för att spela sims på (bland annat) och så funkar det inte i alla fall. När man kollar runt på nätet verkar det vara säkrare med en stationär. Sedan verkar ju spellaptopsen vara väldigt dyra - och där ju barnet vara tvungen att sitta på stol vid bord ändå för att få använda den (så den inte åker i golvet och går sönder ...) Fast då kan man ju sitta lite mer var man vill och inte bara i mammas rum. Hm Svårt det här. 

Min ursprungstanke var att dels köpa en stationär dator för spel mm och dels en enklare (billigare) laptop för att surfa  och skriva på (barnet skriver väldigt mycket berättelser så därför är jag lite tveksam till surfplatta som alternativ). Det vad jag funderade på var vilken ordning jag skulle göra det på,. Om jag först skulle köpa en enkel laptop som barnet kan ha som sin egen (men som då inte klarar Sims mm) och om något drygt år komplettera med en bättre dator - eller göra tvärtom. 

Fast nu förstår jag som att många rekommenderar att  istället slå ihop det hela och köpa en dyrare laptop istället för två datorer? 

Börjar nu också fundera på prisskillnaden - kan man kanske få en enkel laptop + en stationär som klarar sims för samma pris som en bärbar speldator? 

Jag hade nog velat ha en bra stationär dels för att det är billigare att uppgradera den jämfört med en laptop, och dels för att det inte är så dumt att barnet sitter i köket/vardagsrummet/etc med sin dator så man vet vad ungen gör. 

Ett alternativ om barnet skriver mycket är en liten laptop, typ en eeepc eller liknande. Det är lättare att skriva på ett tangentbord än på en surfplatta och de är tåliga som tusan, tål att slängas i en väska. Alternativt en liten surfplatta, androidversionerna (google/samsungs nexus 7 kostar bara ett par tusenlappar) är billigare än ipads och jag tycker de är lättare att synka med en pc. 
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Anonym (Maja)
    Tygtiiger skrev 2012-11-10 15:43:51 följande:
    Jag hade nog velat ha en bra stationär dels för att det är billigare att uppgradera den jämfört med en laptop, och dels för att det inte är så dumt att barnet sitter i köket/vardagsrummet/etc med sin dator så man vet vad ungen gör.  Ett alternativ om barnet skriver mycket är en liten laptop, typ en eeepc eller liknande. Det är lättare att skriva på ett tangentbord än på en surfplatta och de är tåliga som tusan, tål att slängas i en väska. Alternativt en liten surfplatta, androidversionerna (google/samsungs nexus 7 kostar bara ett par tusenlappar) är billigare än ipads och jag tycker de är lättare att synka med en pc. 
    Krupke, we've got problems of our own!

Ja, det lutar nig åt det. Att jag köper en stationär till familjen (oss båda då) och sätter upp en skärmvägg i mitt rum så det blir en tydlig datahörna (miniarbetsrum) och att 11-åringen får önska sig bidrag till en enkel bärbar/surfplatta åt sig själv i julklapp och födelsedagspresent. Sims står ju (tillsammans med ritplatta) högst på önskelistan och en jättedyr laptop får h*n i alla fall inte hänga med i soffan hur som helst. Och då kan ju datorn lika gärna vara stationär om det är billigare.Sen är ju frågan om det blir en laptop eller surfplatta. Men en ritplatta går inte att koppla till en aurfplatta va? Finns det extra tangentbord och bra skrivprogram även till androiderna?
  • SvenGlen
    sötare skrev 2012-11-10 11:37:34 följande:
    när det gäller bildbehandling  och ritning på dator rekomenderar jag en statinonär dator. Det är så att om ni tar en paus med bilden som ni håller på med och flyttar datorn till ett annat rum så ändras bildens utseende eftersom omgivningen i rummet ändrar sig och speglar sig i datorskärmen. Exempel det fanns en reklambyrå som höll på med en annonsbilder och när de sen skrev ut bilderna så kunde de inte förstå varför bilderna var orange för så hade de inte gjort i bildbehandlingsprogramet. Men till slut kom de på att utanför fönstrett fans det ett hus som var orang och detta hade speglat av sig i bildskärmen. Så rekomenderat är en stationär dator och stället ni har den på är neutral. Dessutom skaffa en extern hårddisk där ni spara era bilder på.

Man ska inte tro på alla skrönor man hör. Om en AD på en reklambyrå gör den missen så hoppas jag att den personen får lämna sitt jobb, det ingår liksom i kunskaperna att hantera kalibrering av skärmen och färgmodeller. Och varför skulle den utskrivna bilden bli orange för att ett hus utanför fönstret var det? Ingenstans under mina studier i grafisk formgivning och grafisk produktion har detta tagits upp som ett problem.
    Och kom ihåg: man blir intelligent av fisk!
  • Lilith Dark

Istället för att köpa en helt ny dator oavsett om det är en laptop eller stationär, varför byter ni inte bara ut de delar på den stationära som inte fungerar? Jag byggde en dator ifrån grunden för 3500 kr, så jag tippar på att det skulle bli billigare för er att bara köpa delarna istället för en ny.

LILITH - Boktokig mamma med Borderline lilith.se
  • Colisa
    sötare skrev 2012-11-10 11:37:34 följande:
    när det gäller bildbehandling  och ritning på dator rekomenderar jag en statinonär dator. Det är så att om ni tar en paus med bilden som ni håller på med och flyttar datorn till ett annat rum så ändras bildens utseende eftersom omgivningen i rummet ändrar sig och speglar sig i datorskärmen. Exempel det fanns en reklambyrå som höll på med en annonsbilder och när de sen skrev ut bilderna så kunde de inte förstå varför bilderna var orange för så hade de inte gjort i bildbehandlingsprogramet. Men till slut kom de på att utanför fönstrett fans det ett hus som var orang och detta hade speglat av sig i bildskärmen. Så rekomenderat är en stationär dator och stället ni har den på är neutral. Dessutom skaffa en extern hårddisk där ni spara era bilder på.
    Du måste ha gått på en skröna! Dessutom är det helt ologiskt. Om man tänker sig att ett orange hus speglade sig i skärmen borde det ju i så fall få bilden på datorn att se mer orange ut, inte mindre, och det skulle väl snarare fått dem att dra ner det orange i bilden för att kompensera. Då borde utskriften bli mindre orange än skärmbilden, inte mer.

Visst kan det vara knepigt att bedöma färg direkt på datorn, men det har väl mer med skärmens kalibrering att göra.
  • Colisa
    Anonym (Maja) skrev 2012-11-10 16:02:26 följande:

Sen är ju frågan om det blir en laptop eller surfplatta. Men en ritplatta går inte att koppla till en aurfplatta va? Finns det extra tangentbord och bra skrivprogram även till androiderna?
    Det går ju att rita direkt på en surfplatta, då behövs kanske ingen ritplatta. pcforalla.idg.se/2.1054/1.467303/quill-rita-med-penna-pa-plattan Kanske finns andra lösningar, program, för det också, vet inte riktigt hur bra det funkar och hur avancerade sådana lösningar är jämfört med ritplatta, men det kan ju vara värt att kolla upp.
  • Anonym (Maja)
    Lilith Dark skrev 2012-11-10 16:45:13 följande:
    Istället för att köpa en helt ny dator oavsett om det är en laptop eller stationär, varför byter ni inte bara ut de delar på den stationära som inte fungerar? Jag byggde en dator ifrån grunden för 3500 kr, så jag tippar på att det skulle bli billigare för er att bara köpa delarna istället för en ny.
    Varför? För att jag har noll koll på sådant här - men jag har en väldigt gammal dator så trodde inte det var någon idé. Däremot har jag en kompis kompis som ev. kunde bygga en dator åt mig om det blev billigare. Så innan jag köper något ska jag kolla upp det ytterligare. 
  • Anonym (Maja)
    Colisa skrev 2012-11-10 16:56:43 följande:
    Det går ju att rita direkt på en surfplatta, då behövs kanske ingen ritplatta. pcforalla.idg.se/2.1054/1.467303/quill-rita-m... Kanske finns andra lösningar, program, för det också, vet inte riktigt hur bra det funkar och hur avancerade sådana lösningar är jämfört med ritplatta, men det kan ju vara värt att kolla upp.
    Ok, tack! Det låter ju bra. Jätteskönt att man kan fråga såhär - det är svårt att googla fram saker när man inte riktigt vet vad man ska googla efter. Jag är lite efter med datorer men barnet är så intresserat så jag försöker uppdatera mig. 
  • Lilith Dark
    Anonym (Maja) skrev 2012-11-10 17:02:50 följande:
    Varför? För att jag har noll koll på sådant här - men jag har en väldigt gammal dator så trodde inte det var någon idé. Däremot har jag en kompis kompis som ev. kunde bygga en dator åt mig om det blev billigare. Så innan jag köper något ska jag kolla upp det ytterligare. 
    Det är nästan alltid billigare att köpa en dator i delar än nån av alla "märkes"datorer som hp, dell osv osv. För att inte tala om att de oftast är bättre och håller längre. Jag vet att en de onlinebutiker även kan bygga ihop datorn åt en för en avgift. Även om du då kanske hamnar på samma summa som om du köper en på elgiganten kan jag nästan garantera att den är bättre.
  • Anonym (Maja)
    Lilith Dark skrev 2012-11-10 17:14:43 följande:
    Det är nästan alltid billigare att köpa en dator i delar än nån av alla "märkes"datorer som hp, dell osv osv. För att inte tala om att de oftast är bättre och håller längre. Jag vet att en de onlinebutiker även kan bygga ihop datorn åt en för en avgift. Även om du då kanske hamnar på samma summa som om du köper en på elgiganten kan jag nästan garantera att den är bättre.

Då ska jag kolla med min kompis kompis igen.
  • sötare
    SvenGlen skrev 2012-11-10 16:17:34 följande:

Man ska inte tro på alla skrönor man hör. Om en AD på en reklambyrå gör den missen så hoppas jag att den personen får lämna sitt jobb, det ingår liksom i kunskaperna att hantera kalibrering av skärmen och färgmodeller. Och varför skulle den utskrivna bilden bli orange för att ett hus utanför fönstret var det? Ingenstans under mina studier i grafisk formgivning och grafisk produktion har detta tagits upp som ett problem.
    Det var min fd lärare som gjorde detta misstaget när han precis hade startat sin firma. Man är inte mer än mänsklig.

Allt handlar om ljuset och ögats uppfattningsförmåga. Ljuset träffar objektet som i detta fallet var väggen, detta bildar en egna ljusvågor som träffar bildskärmen och påverkar bildskärmen och dess färger. Ögat uppfattar inte att en mer orangetonad ljusvåg påverkar bildskärmen (som då var vänd mot fönstret och väggen utanför) och därför uppfattar ögat att de färger som är på bildskärmen är de rätta färgerna. Där av så blev färgerna mer orangetonade i utskrift. Min fd lärare gjorde en testutskrift och upptäckte då detta problem. Han hade vid kallibrering inte tagit med väggen i beräkningen
    Det är därför det bästa att ha en kallare ljuskälla än en varmljuskälla när man håller på med bildbehandling och grafiska arbeten på datorn eftersom en kall ljuskälla ger mer ett neutralt ljus medan en varm ljuskälla ger mer ett gult ljussken.
    Mer fakta om detta kan man hitta i boken Understanding Color management av Abahay Sharman
    OBS är bara en student i detta ämnet än så länge så jag har nog missat en massa viktigt i min förklaring ,men för att det inte ska bli en hel roman på flera sidor så har jag försökt hålla det så kortfattat och enkelt som möjligt.
Svar på tråden Vad prioritera (dator)