Inlägg från: Celines Essence |Visa alla inlägg
  • Celines Essence

MIna bröst

Anonym (terrier) skrev 2014-11-16 16:44:27 följande:

Jag förstår inte riktigt. Du vill ha ett samhälle där det är normalt för unga tjejer att visa brösten, och när de visar brösten så får de med stora och fasta mest uppmärksamhet - jag skriver mest, inte all - är det isf konstigt att de med små mår dåligt och vill operera de? Visa brösten om du vill, men bara om du har fina som får mycket uppmärksamhet så du inte mår dåligt och vill operera dem så de blir fina och du får mycket uppmärksamhet, eller hur menar du?

Jag har små hängiga bröst, med oproportionerligt stora bröst vårtor och har själv tidigare velat operera dem, men har tänkt om. Min kärlek till min egen kropp syns antagligen i mina bilder.
    Var dig själv. Det finns redan så många andra.
  • Celines Essence
    ErnstHugo skrev 2014-11-16 16:51:53 följande:

Ja jag menar definitivt att olikheter var mindre accepterade i 60-talets Sverige. Vi var var ett homogent samhälle med 1 tv-kanal och våra rötter i bondepraktikan. Homosexualitet var officiellt ansett som en psykisk störning fram till 1979. Fri sex för gemene man är en efterkonstruktion.

Jag lägger ingen generell värdering i att fler människor är öppna för plastikkirurgiska ingrepp. Vad mina personliga preferenser ligger är en helt annan sak.

Jo det är sant att synen på homosexualitet och psykisk sjukdom har ändrat, men var synen på kvinnokroppen snävare? Det tvivlar jag på.
  • Celines Essence
    ErnstHugo skrev 2014-11-16 17:14:21 följande:

Den allmänna acceptansen för olikheter var lägre tror jag. Att vissa människor uppskattade ytlighet men ändå kunde vara intellektuella eller ambitiösa rent allmänt tror jag flera inser idag jämfört med för 50 år sedan. Varför skall vi då döma människor som vill operera sig, oavsett skäl.

Jag dömer ingen människa som opererar sig, däremot tycker jag att det är tråkigt att fler och fler känner att de inte duger som de är och måste ta till kirurg för att känna att de duger. Att skönhetsoperationer ökar rimmar illa med att människor skulle acceptera olikheter mer idag. I alla fall vad gäller den egna kroppen.

Jag pratade med en man som beskrev hur härligt han tyckte det var att se olikheter av bröst när bh-löshet var vanligare. Nu likriktas bröst mer med bh:ar och de flesta snygga bh:ar i små storlekar har vaddering. Ibland mycket vaddering. Det är ett tydligt tecken på att små bröst inte är så uppskattade.
  • Celines Essence
    ErnstHugo skrev 2014-11-16 17:14:21 följande:

Den allmänna acceptansen för olikheter var lägre tror jag. Att vissa människor uppskattade ytlighet men ändå kunde vara intellektuella eller ambitiösa rent allmänt tror jag flera inser idag jämfört med för 50 år sedan. Varför skall vi då döma människor som vill operera sig, oavsett skäl.

Jag kan ha åsikter om politik och religion. Jag kan tycka att vissa saker är fel i en tex religion, men ändå visa 100% respekt för de troende/människorna (så länge de inte skadar andra) Jag gör skillnad på åsikt i ett större perspektiv, jämfört med uppfattning och inställning till en person. På samma sätt visar jag respekt mot bröstopererade och jag har ju människor i min närhet från den gruppen och jag dömer dem inte. Detta är ett diskussionsforum så här uttrycker jag mig därefter.
  • Celines Essence
    Anonym (terrier) skrev 2014-11-16 18:12:06 följande:

Kvinnor visar brösten och ser att stora fasta bröst är mycket uppskattade. Inte konstigt att de vill operera. Vi måste uppmuntra valfriheten.

Eller så visar fler kvinnor upp sig med mindre bröst, olika typ av bröst vilket ofta funkar jättebra. Det är ingen tävling.
  • Celines Essence

[ quote=74350477][quote-nick]ErnstHugo skrev 2014-11-16 18:26:30 följande:[/quote-nick]Der är exakt den distinktionen jag försökte göra. Att vissa människor opererar sig ser jag inte som ett tecken på likriktning. Många offentliga personer går ut med att de plockat bort sina implantat. Det finns även andra krafter som likt du för debatten i en värderelaterad rikting och med internets kraft blir sällan stereotypa ideal oemotsagda idag

Jämför med 60-talet där fortfarande statlig television tillsammans med tidningar var de enda opinionsbildarna.

Att detta är ett diskussionsforum och att du har rätt att uttrycka dig precis som du själv anser lämpligt ser jag ingen i tråden som har opponerat sig emot.

Jag anser mig nämligen ha samma rätt och uttrycker mig därefter. Olikheter är per definition av godo.[/quote]Vad jag menar ang att uttrycka mig så skulle jag inte gå på en person som verkliga livet med de ord jag skriver här.

Att VISSA personer opererar sig skapar så klart inte likriktning (och jag är inte emot varje fall av operation. Det har jag deklarerat) Det är utvecklingen, att plastikoperationer ökar, som bekymrar mig och som jag tycker känns skrämmande.

De måste ändå betraktas som undantag att offentliga personer berättar att de tagit bort implantat. Men bra att det förekommer!

Utvecklingen sedan 60-talet har ju varit positiv på många sätt. Jag är ingen bakåtsträvare så. Jämställdhet har ju blivit bättre på många sätt sedan dess. Men jag vet inte om just kraven på kvinnokroppen var högre då. Det finns säkert olika perspektiv på det, men när jag tänker tillbaka på min barndom och tonår (som iof var 70-80tal) så tycker jag att det känns som att utseendepressen på dagens barn och ungdomar är högre. Det är jag rätt säker på att jag har läst också. (men orkar inte leta källa)

• Celines Essence
    Anonym (terrier) skrev 2014-11-16 18:51:06 följande:

Ja och mår dåligt över att de ser hur mycket mer uppmärksamhet de storbröstade får. Det är inget fult utan fullt naturligt att föredra stora bröst, det blir så mycket tydligare när olika visar bröst. Tävling är det ju inte, man ser ändå vilka som belönas med mest kommentarer.

Visar inte män uppmärksamhet för dina bröst? Tråkiga män i så fall!

Jag har trots mina rätt små, rätt hängiga bröst fått mycket uppskattning och det vet jag många andra som har också. Man måste inte få mest kommentarer. Jag håller med om att de storbröstade nog oftast får mest uppskattning, men man kan vara nöjd ändå. Stolt ändå. Man kan vara stolt över att just vara som man är.
  • Celines Essence
    Anonym (Nojig?) skrev 2015-01-16 06:59:52 följande:

Hett ämne! I alla fall för mig! Jag har alltid älskat mina bröst! De är (var) lika stora, fasta och oerhört erogena. Efter min andra graviditet så har allt förändrats. De växte mycket, jag fick bristningar och från att ha varit så erogena att jag tidigare kunde komma bara av att bli kysst på brösten så känner jag nästan ingenting :( De blir fortfarande styva och så och min sambo älskar dem fortfarande men de står inte av sig själva längre och de är randiga = asfula!!! Jag sörjer de bröst jag hade och sparar pengar till en operation och laserbehandling av bristningarna. Ser fortfarande bra ut med kläder på men i bikini vill jag bara gömma mig....

Tänk vad otroligt mycket roliga saker du kan göra, och grejer du kan köpa, för de där pengarna som annars skulle gå till operation/operationer. Älska dina bröst. Det är de värda och jag lovar att det finns massor av män som skulle älska dem
  • Celines Essence
    mrwonderful96 skrev 2015-02-27 08:35:27 följande:

Instämmer till fullo. Dock är det som fascinerar mig mest att det finns folk som sitter och letar upp originalbilden och sedan dessutom delar med sig av informationen hit, lite som en bildpolis. Vad är drivkraften??

Jag tycker att det är bra när någon gör det. Det är inte okej att lägga upp andras bilder. Jag skulle verkligen inte gilla om någon snodde tex mina bilder. Oavsett drivkraft är det bra med "bildpoliser", tycker jag.
  • Celines Essence
    Newbe sept skrev 2015-03-08 16:12:54 följande:

Tror inte det är varken medicinskt eller fysiologiskt... Estetiskt är det däremot.. Det var det jag misstänkte..

Jag tror inte de som drabbats av bröstcancer håller med dig.
  • Celines Essence
    Newbe sept skrev 2015-03-10 20:12:36 följande:

Men nu blandar vi äpplen och päron. Medicinska skäl är medicinska och fysiologiska är fysiologiska.

Fysiologiskt är det då rakt inte oavsett hur mkt man mastektomerat. Medicinskt, om man mår så dåligt av att inte ha bröst så man för att inte få en psykiatrisk diagnos måste få brösten rekonstruerade. För ngn annan medicinsk anldning kan jag inte för mitt liv komma på..

Äpplen och päron, jag säger inte att det är fel med bröstimplantat, jag proteterar bara mot språkbruket..

Att skriva att bröstcancerdrabbade inte skulle ha medicinsk anledning att operera in implantat, är förminskade och respektlöst mot de som har drabbats. De har ju faktiskt förlorat bröstvävnad pga sjukdom och kirurgi.

Att då sitta och märka ord och skriva att det endast är estetiskt känns lågt.
Svar på tråden MIna bröst