• tilde72

Vilket ställe i Sälen för barnfamilj?

Vilket eller vilka ställen i Sälen  är det bästa för barnfamiljer? Vi har en treårig dotter och vill ha olika aktiviteter. Skidor både längd och utför gillar vi. Vart åker vi?
    Har tänkt att lilltösen skall få pröva på skidskola (om de har för så små)
    Sälenentusiaster , skriv och berätta!

Ser fram emot en riktigt vitt vinter!

• Svar på tråden Vilket ställe i Sälen för barnfamilj?
  • Kodia

LIftnära boende är högsta prioritet, tycker jag. Annars spelar det inte så stor roll. Det finns skidskola från 3 år (snöbollarna).

• mia maria

Svarar dig samma som i din andra tråd:

Enligt mitt tycke så funkar samtliga anläggningar för barn; Lindvallen, Sälfjället, Högfjället, Tandådalen o Hundfjället, men i o med Valles Värld (Lindvallen) o Trollskogen (Hundfjället) så anser jag att dessa två är de mest barnanpassade.

Men återigen; samtliga anläggningar har ju flera barnbackar, skidskolor osv, o jag har själv bott flera ggr i både Tandådalen o Hundfjället med barnen, o inget av de två ställena har egentligen varit sämre än det andra!
    Dessutom kan man ju köpa liftkort som inkluderar flera av anläggningarna, så även om ni tex bor i Tandådalen så kan ni ju även åka skidor i tex Hundfjället. Går ju dessutom en släplift emellan  
    Detsamma gäller Högfjället/Sälfjället/Lindvallen. 

Ser nu att barnet är tre år, o vid den åldern så är ju inte kraven från henne så stora, så då tycker jag att vilken anläggning som helst funkar. Dottern kommer ju ändå att hålla till mest i de minsta barnbackarna/skidskolebacken. Vad för slags aktiviteter söker ni?
    Skidskola från 3 år finns på samtliga anläggningar, men som jag skrev ovan så har ju Lindvallen o Hundfjället lite fler barnområden än övriga anläggningar.
    Kolla in denna länk för mer info om barnens Sälen:  http://www.skistar.com/sv/Salen/Skidakning/Barnens-Salen/ 

• johanna 77

är inte säker på det här men är det inte lite lägre priser  vid kläppen, sälfjälen/lindvallen om man jämför med hundfjället/tandådalen...

Har man små barn kanske det inte blir så hårt fokus på "bra" skidåkning och det kanske räcker med lite färre och kortare backar..

Vet inte vart ni bor men det finns ju helt ok skidåkning vid kungsberget/sandviken, Romme Alpin/Borlänge, Sefsen (stavas de så?) i värmland..     kan inte svara för alla dessa ställen men Romme har ju bra paketlösningar där du bor i backen på familjerumshotel, skidskola, lekrum och barnanpassat i övrigt och blir vädret helt åt skogen kan man åka in till borlänge - badhus,

lycka till 

• mia maria
    johanna 77 skrev 2012-11-21 20:27:04 följande:

är inte säker på det här men är det inte lite lägre priser  vid kläppen, sälfjälen/lindvallen om man jämför med hundfjället/tandådalen...

Har man små barn kanske det inte blir så hårt fokus på "bra" skidåkning och det kanske räcker med lite färre och kortare backar..

Vet inte vart ni bor men det finns ju helt ok skidåkning vid kungsberget/sandviken, Romme Alpin/Borlänge, Sefsen (stavas de så?) i värmland..     kan inte svara för alla dessa ställen men Romme har ju bra paketlösningar där du bor i backen på familjerumshotel, skidskola, lekrum och barnanpassat i övrigt och blir vädret helt åt skogen kan man åka in till borlänge - badhus,

lycka till 

Priserna vid Lindvallen/Sälfjällstorget är desamma som vid Hundfjället/Tandådalen. Både vad gäller liftkort o boende. Samtliga anläggningar drivs av Skistar.com, även om det såklart även går att boka stugor genom andra uthyrare.

Priserna vid Kläppen har jag dock ingen jättestor koll på, men de ggr jag har jämfört så har det inte varit särskilt mycket billigare alls. 
Svar på tråden Vilket ställe i Sälen för barnfamilj?