• Bollen2

Bättre relation till mormor/morfar än farmor/farfar..?

När jag var liten hade jag mkt bättre kontakt med mina morföräldrar än farföräldrar. Nu har jag barn själv och barnet har mkt bättre kontakt med sin mormor & morfar som bor sådär 30mil bort än farmor & farfar som bor 100 meter bort.. Jag tycker det är jättesynd.. men känns som det är deras ansvar att få bra relation till sina barnbarn.. Hur har andra det?

• Svar på tråden Bättre relation till mormor/morfar än farmor/farfar..?
  • SsSaraa

Jag har bättre relation med min farfar än min morfar och bättre relation med min mormor än farmor

• Vickan I

Vår treåring har nog ungefär lika bra relation till både mormor och farmor och träffar dem båda ungefär lika mkt. Dock tycker sonen bättre om mormor för att hon är roligare och gör en massa saker med honom när de träffas. Nu menar jag inte att det alltid måste vara "dyra" nöjen som bio etc även om det också sker ibland, men mormor kan leka drakfångare eller bygga fort med alla kuddar som finns och annat jättekul för en liten, medan farmor mer kommer på besök och sitter i soffan typ.

• Donum

Barnet har bättre relation med mormor och morfar. Beror på att mormor och morfar bor mycket närmare och är pensionärer så de kan ta sig tid som farmor inte kan. 

• anyXX

Mina föräldrar bor 30 mil bort och de har en mycket bra relation till våra barn. Deras farmor och farfar är skilda. Farmor träffar vi max en gång om året så barnen känner henne inte, hon har många barnbarn så hon verkar tycka det räcker. Deras farfar träffar vi oftare och han tycker om dem och så men verkar inte vilja engagera sig överdrivet. Barnens gammelfarmor har dock en väldigt bra relation med dem, vi träffas rätt ofta och det är uppskattat från båda sidor.

flicka 2008 & pojke 2010
  • asta66

Jag hade också en bättre relation till min mormor och morfar. Liksom mina barn.

• Harmagedon

För egen del fanns det inte så mkt att välja på. Jag hade bara en uppsättning.

Mina barn har två par. Mormor är yngst, bäst m barn o bor närmast. Hon har överlägset bäst kontakt m barnen. Morfar är inte så bra m småbarn så de bryr sig inte så mkt om honom trots att han o mormor kommer i ett paket. Sonen gillar farfar hur mkt som helst. Han är bästa lekfarbrorn. Dottern är lite blyg för honom men gillar att mysa m farmor.

Så vilken relation de har med barnbarnen är mest upp till vilka de är som personer.

• MalinEddie

Våra barn har en mycket nära relation till mina föräldrar mycket beroende på att de spenderar mycket tid tillsammans med dem. Vi spenderade en stor del av föräldraledigheten där tillsammans med barnen vilket gav dem en chans att utveckla en relation tidigt. När barnen blev äldre började de spendera tid utan oss där. Idag träffar de sina morföräldrar minst en gång varje vecka och sover över en natt i månaden. De hämtar också barnen på förskolan veckor vi vill korta dagarna. Ibland tar de ett barn i taget och hittar på något skoj. Jag är mycket trygg med mina föräldrars syn på barn och jag glädjer mig mycket över att de och barnen uttrycker sådan glädje inför att träffas mycket och ofta.
    De har inte lika nära relation till sin farmor (farfar är död) vilket dels beror på att hon är bosatt i Holland. Vi träffas inte mer än 2 gånger per år och telefonsamtal räcker inte riktigt till. Hon brukar dock stanna ett par veckor när hon hälsar på och har då stort fokus på barnen. Vi har väldigt olika syn på barn hon och jag vilket har ställt till det en del också. Språket kan också ställa till det, barnen pratar till viss del holländska och förstår men vi behöver absolut jobba mer med det.

Tvåbarnsmamma som tror på anknytningsteori, jämställhet i föräldraskapet och avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Kan väl tillägga att mina föräldrar även bor nära i samma stad vilket givetvis underlättar också.

Tvåbarnsmamma som tror på anknytningsteori, jämställdhet i föräldraskapet och avskyr CIO-metoder.
  • purple box

Farmor och morfar var det bästa som fanns när jag var liten. Farfar liksom bara fanns där.

Mina barn har inga farföräldrar... Däremot 3 st morföräldrar.

• cosinus

Jag har alltid haft en bättre relation till mina farföräldrar. Min morfar dog när jag var 7 år gammal, han var då 88 år och jag var nummer 13 av barnenbarnen (20 totalt). Det var mycket barnbarn för en gammal man om vi säger så. Mormor levde några år till men det var samma fenomen där.

Farmor/farfar dog alldeles nyligen så jag har ju haft betydligt mer tid att lära känna dem och vi har varit betydligt färre barnbarn som de haft att engagera sig i.

Mina egna barn har betydligt bättre relation till sin mormor/morfar men det beror på att de intresserar sig för barnen vilket inte farmor med sambo gör på samma satt.

• heddas mamma

Mitt barn har bättre relation till mormor och morfar för att farmor och farfar brukar inte umgås med henne.

~ hedda 120417 2985 kg 50 cm.
  • Mercurialis

Jag hade inte någon relation att tala om med någon av mina mor- och farföräldrar.

Mina barn har en mycket närmare relation med mormor och morfar än vad de har med farmor. Mormor och morfar träffar de ett par gånger i månaden (bor 2 mil bort). Farmor träffar de ett par gånger per år (bor ca 30 mil bort).  

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Essie1984

Jag hade bäst kontakt med min farmor (hon dog 2009). Dottern tycker om mormor och farmor, morfar går det också bra med, men farfar är läskig. Vår dotter är 2 1/2 år.

Svar på tråden Bättre relation till mormor/morfar än farmor/farfar..?