Friterad camembert
Har jusst gjort friterad camembert med hjortronsylt för första gågen och oj så gott det blev.
vad tycker ni om denna dessar `?
Nån som brukat göra den?
Har jusst gjort friterad camembert med hjortronsylt för första gågen och oj så gott det blev.
vad tycker ni om denna dessar `?
Nån som brukat göra den?
Har smakat 1 gång men inget för mig..
Har smakat en gång. Mums!
Inget för mig.
Särskilt inte hjortron!
Hjortron är ju det bästa som finns!
Har ätit det en gång. Gud så äckligt!
Åh, jag som åt hjortron igår...
Jag äter den gärna ute, men gör den inte hemma. Det är ju dock inte så ofta man kan få en så "omodern" dessert ute, förutom på vissa krogar som kör lite retro. Men jag tycker det är jättegott!
Åh, Linda5! DET lät riktigt gott! Kan du berätta lite mer exakt?
Varm brieost med torkad frukt, nötter och honung 8-10 port
1 kg brietårta
100 g blandade nötter
100 g torkad frukt, i mindre bitar
1 dl flytande honung
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda frukten och nötterna. Lägg brietårtan i en ungssäker form. Fördela nötblandningen över och häll över honungen. Gratinera ca 10 min eller tills osten är mjuk och utan att nötblandningen bränns. Det går också bra att lägga på frukt och nötter efter gratineringen och sedan hälla över honungen. Rosta då gärna nötterna i förväg. Servera med kex och färsk frukt.
Jag blandade frukt, nötter och honung innan och la på, var svårt att ringla jämt tyckte jag.
Detta är toppen efter jul då man har massor av frukt o nöt rester.
En till enkel hemmavariant; Vi brukar smördegsinbaka brieost (portionsbitar) , servera mad vaniljglass och varm hjortronsylt. Såååå himla gott!