• Anonym

ungefär vad kostar det att byta rör o stammar i hela huset från -65??

Räkna med ett par lappar.....hundratusenlappar.

• Anonym

Man kan även köra relining...man fodrar befintliga rör med plast. Billigare, snabbare och mindre ingrepp i huset. 
    Borde funka när huset är så pass "nytt". Vi tittade på ett hus från 1910...där var tyvärr avloppsstammarna för gamla för relining.  

• Anonym
    Anonym (looo) skrev 2012-11-10 20:24:14 följande:
    nej därför jag satte in den. o där står det ju klart o tydligt att det måste göras i förebyggande syfte. huset är ju från 65 så det är ju självklart att det måste bytas ut i hela huset.

Den hemsidan är partiskt, dvs den är skriven för att byggare ska få stora och kostnadskrävande jobb av oroliga människor som du.
  • Anonym

nej därför jag satte in den. o där står det ju klart o tydligt att det måste göras i förebyggande syfte. huset är ju från 65 så det är ju självklart att det måste bytas ut i hela huset.

Dom stående stammarna kan klara sig längre, men visst snart kan det vara dax. Men det beror ju helt på hur dom sitter,men man måste ju öppna golv ,väggar och tak där dom passerar
  • Anonym

Varför är det självklart? Är just 60-talsrör extra dåliga eller nått?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-10 20:37:51 följande:

Varför är det självklart? Är just 60-talsrör extra dåliga eller nått?
    Är kanske för att järnrören är slut efter ca 50 år, men dom stående håller längre.Så mest naturligt är ju att man byter när man renoverar badrum, eller kök
  • Anonym
    Anonym (looo) skrev 2012-11-10 20:48:04 följande:

?????

Nä värme rör håller länge, vatten /avlopp är inte samma system som värme
  • Anonym
    Anonym (looo) skrev 2012-11-10 20:54:04 följande:
    ok! tack för svar! om man bara byter vatten o avloppsrör blir det billigare än 100 000 då?

Ömöjligt att säga beror ju på hur smarthuset är byggt.Men du kan ju inte byta utan att förstöra typ då kök och badrum, så det kostar i regel mera än så.Kanske 100 000 för ett badrum och ungerfär lika mycket för ett kök, gevetvis då beroende på vad man ska ha för saker
  • Anonym
    Fredrika2007 skrev 2012-11-10 21:31:38 följande:
    Här har du en som kan! :) för det första.. Är det gjutjärn eller plaströr?
    Använde dom  plaströr på 60 talet ?
  • Anonym
    Anonym (looo) skrev 2012-11-10 21:29:48 följande:

ett mycket välskött hus med lite äldre standard var det som stog i husbeskrivningen vi fick av mäklaren när vi köpte huset för 1 månad sedan.
    Då visste vi inte att rör o stammar skulle bytas var 30 år typ.

nu har vi tagit reda på den infon o det känns inte bra om det kostar flera hundra tusen. då tror jag vi säljer faktiskt. vill inte riskera att bo utan att byta rören o kanske åka på värsta vattenläckan som blir till översvämmning o förstör precis hela huset. vem vill köpa av osss det då lixom??

Jobbar inom bygg, är inte dax att byta efter 30  år.Som jag skrev innan dom håller i ca 50-70 år och byts i regel med annan renovering
  • Anonym
    Tom Araya skrev 2012-11-10 21:38:07 följande:
    Byta rör är väl lämpligt att göra i samband med renovering av kök och badrum samt vid byte av värmekälla, byte av varmvattenberedare och sådant. Det spar arbete och därmed pengar.
    Hur ligger behovet till där?

Kolla även om ni kan göra något själva, ni behöver inte vara duktiga på vvs, bara lite händiga samt att ni innan har fått tips och råd från en rörmokare som kollat innan.
    Vad jag avser med att göra själv är att riva bort gammalt.
    Men hallå man för inte en krona av försäkringsbolaget om man drar vvs eller el själv
    .Så ingen bra sak du rekomenderar här
  • Anonym

Sedan är stammarna i huset olika "slitna". De från kök är ofta värre angripna, och de från badrum är ofta i bättre skick. Beror på vad man häller ut i avloppet... 
    Fjärrvärmen har inget med stammarna att göra, det är ett annat system.  

Svar på tråden ungefär vad kostar det att byta rör o stammar i hela huset från -65??