• Anonym (Orolig mamma)

    Trotsig 3 åring

    Hej Min 3 åriga son är verkligen i en jobbig fas just nu( sedan flera månader tillbaka). Han är i farten hela tiden, kan ej sitta still, vill inte äta mat( tycker ej om den säger han), slår o retar sin storebror, jagar o slår vår hund. Säget man nej till honom så blir det gap och tjat. Har provat mycket, skicka till rummet, ha han hos mig, säga nej o förklara( diskutera- vet att man ej ska diskutera med en 3 åring). Men inget ger verkan :( försöker man förklara för honom så har han tappat intresset/glömt det redan efter fjärde ordet i en mening. Det känns såååå tråkigt att jämt vara sur o arg på honom. Sedan är han väldigt rörlig just nu. Han kan inte sitta still, byter lek varje minut känns det som, far runt överallt , pratar hela tiden etc. Jag börjar oroa mig för överaktivitet.... Vi har nyligen fått en bebis men den är han go med. Ska det vara så här eller är det ngt fel?

  • Svar på tråden Trotsig 3 åring
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Att ha en 3-årig son med stort aktivitetsbehov och en nyfödd baby att hantera samtidigt är i sig en knepig men vanlig situation. 3-åringar  är väldigt fysiska och uttrycker sig genom aktivitet mycket mer än genom prat och diskussion. En baby behöver lugn, stillhet och nära kontakt.
    Jag tror att din lille son verkligen visar på svårigheten för en mamma att tillmötesgå så här olika behov samtidigt. Det är ju också därför det är möjligt att ha äldre syskon på förskola ett antal timmar på dagen där de kan få utlopp för aktivitet och umgänge med andra.
    Det du kan göra är att försöka se om du inte kan erbjuda honom fysiska aktiviteter i grupp i någon form, där han får chans att rasa av sig under mer ordnade former. Kanske pappa kan engagera sig i mer fysiska aktiviteter när du tar hand om babyn.
    Han har ju också förstått att han inte ska ge sig på babyn vilket är bra, men han behöver hjälp och förståelse för att få leva ut sina egna behov på ett bra sätt. Hjälp honom med det i stället för att oroa dig över överaktivitet.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Trotsig 3 åring