• Anonym (ingen  far!)

Kan barnen göra sin far arvslös??

Mina barns far har aldrig finnits för dom ,han försvann ur deras liv pga sin nya familj och sista hälsningen dom fick var ett julkort för sju år sedan. Nu undrar det ena barnet om han nu börjar tjäna bra med pengar och dör utan att vara gift eller ha barn så ärver ju hans föräldrar dvs jag och hans far ! Kan han skriva ett testamente så att hans far INTE får någonting alls?

• Svar på tråden Kan barnen göra sin far arvslös??
  • Mattias 81

Ja? Man kan alltid skriva testamente. Han kan exkludera sin far helt om han vill.

• tjej87

Det är väl så att de enda man inte kan göra helt arvlösa är ens barn, allt annat går att testamentera bort. Jag är inte 100% säker dock men har för mig att det är så...

• Anonym (ingen  far!)

Man måste vara 18 för att kunna skriva testamente eller hur?

• jordgubbe0812

De enda som man inte kan testamentera bort är sina barn, de har alltid rätt att få ut en del. Har man inga barn har man rätt att testamentera bort hela sin förmögenhet.

• Pippilångstrump

Man borde väl teoretiskt kunna ha ett innan man fyller 18 också. Det ska vara bevittnat av två oberoende personer att NN har skrivit testamentet men de behöver inte veta vad som står i det.

• Anonym
    Anonym (ingen far!) skrev 2012-11-10 22:45:12 följande:

Man måste vara 18 för att kunna skriva testamente eller hur?

Jo, det måste han nog.
    Men det lär väl inte vara speciellt troligt att han tjänar in så himla stor förmögenhet innan 18-års dagen.
    Men om han nu fungerar på det så kan han skriva ner annat han vill kring sin bortgång som begravning, organdonation osv.
  • Anonym (ingen  far!)

Tack för svaren ! Ska kolla med en jurist hur man lämpligast formulerar ett testamente som gör så deras far inte får något! speciellt är det viktigt om jag dör eftersom jag har en del pengar som mina barn då ärver men som dom inte vill att deras far ska ha ifall ex vi skulle dö i en bilolycka eller nåt .

• Anonym (ingen  far!)

Barnen har även en del fonder och aktier som dom fått av mormor och morfar.

• Anonym
    Pippilångstrump skrev 2012-11-10 22:47:21 följande:
    Man borde väl teoretiskt kunna ha ett innan man fyller 18 också. Det ska vara bevittnat av två oberoende personer att NN har skrivit testamentet men de behöver inte veta vad som står i det.
    Tror du?
    Anledningen till att barn under 18 inte får hantera pengar, rösta i val etc är ju bland annat för att de är ganska lättpåverkade av omgivningen och inte mogna nog att fatta sådana beslut.
    Torde vara ganska stor risk att en advokat tror att mamman ligger bakom ett testamentet på ett eller annat sätt på samma sätt som att många tonåringar (i ännu större grad än normalsvensson) skulle rösta som sina föräldrar och vänner.

• Improbabilis

föräldrar är inte bröstarvingar och kan därmed exkluderas genom ett testamente.

vad som är tveksamt är hur ett sådant testamente måste formuleras. jag har en känsla av att man inte kan skriva typ "nisse ska inte ha nåt" utan nan måste beskriva vilka som ska ha nåt. och sen följer det att av folk som inte anges är det bara bröstarvingar som får nåt ändå.

vart tog fadern vägen? vore det ändå inte bättre att återupprätta kontakten. eller var han ett totalt pucko?

• Anonym (#9)
    Anonym (ingen far!) skrev 2012-11-10 22:52:41 följande:
    Tack för svaren ! Ska kolla med en jurist hur man lämpligast formulerar ett testamente som gör så deras far inte får något! speciellt är det viktigt om jag dör eftersom jag har en del pengar som mina barn då ärver men som dom inte vill att deras far ska ha ifall ex vi skulle dö i en bilolycka eller nåt .

Det tror jag däremot borde gå att få till genom ditt testamente, enskild egendom och allt vad det nu heter.
    Låter vettigt att kontakta en jurist.
  • Anonym
    Anonym (ingen far!) skrev 2012-11-10 22:41:40 följande:
    Mina barns far har aldrig finnits för dom ,han försvann ur deras liv pga sin nya familj och sista hälsningen dom fick var ett julkort för sju år sedan. Nu undrar det ena barnet om han nu börjar tjäna bra med pengar och dör utan att vara gift eller ha barn så ärver ju hans föräldrar dvs jag och hans far ! Kan han skriva ett testamente så att hans far INTE får någonting alls?
    Vad orättvist det vore om pappan ärvde något när du har uppfostrat barnen helt själv.... det här låter som ditt påhitt, annars hade ditt barn bett om råd själv...
  • Anonym (ingen  far!)
    Improbabilis skrev 2012-11-10 22:56:31 följande:
    föräldrar är inte bröstarvingar och kan därmed exkluderas genom ett testamente.
    vad som är tveksamt är hur ett sådant testamente måste formuleras. jag har en känsla av att man inte kan skriva typ "nisse ska inte ha nåt" utan nan måste beskriva vilka som ska ha nåt. och sen följer det att av folk som inte anges är det bara bröstarvingar som får nåt ändå.

vart tog fadern vägen? vore det ändå inte bättre att återupprätta kontakten. eller var han ett totalt pucko?
    totalt pucko ! Senaste adressen är ett större fängelse i sverige!
  • Anonym (ingen  far!)
    Anonym skrev 2012-11-10 23:00:05 följande:
    Vad orättvist det vore om pappan ärvde något när du har uppfostrat barnen helt själv.... det här låter som ditt påhitt, annars hade ditt barn bett om råd själv...
    självklart vill jag inte att han ska få del av mina pengar och om han visste att han ärver barnen skulle kanske både jag och barnen råka ut för en olycka.....
     Varför ska man vilja ge pengar till någon man inte känner?? dom har inte träffat honom på 12 år !!! Jag är omgift och min nye man är deras pappa ,vi har pratat om att han ska adoptera min barn men då måsta alla trefylla 18 först annars måste fadern ge sitt medgivande och då måste vi avslöja var vi bor ....
  • Pippilångstrump

Jag tror att man visst kan få igenom ett testamente om det framgår klart att det är barnens önskan. Är de närmre 18 år så har man ganska mycket att säga till om. Sedan har du TS egen vårdnad? Kanske kan det ändra det också?
    Du borde kunna testamentera så det inte kommer till deras far alt skriva gåvobrev. Advokat är nog klokt att träffa.

Svar på tråden Kan barnen göra sin far arvslös??