• Anonym (Terroriserad)

Behöver tips om utflytt

Hej! Vågar inte skriva alla detaljer här då jag hoppas på att inte bli igenkänd... I början på året gjorde jag slut med min sambo sedan många år. Vi har två barn. Tyvärr kunde vi inte flytta isär direkt pga att vi måste sälja den befintliga bostaden först. Han har visat sig vara en total psykopat och det är både fysisk och psykisk misshandel inblandat. Efter att han misshandlat mig och jag polisanmälde blev soc inblandade, de har tjatat om att vi måste hitta separata boenden. Nu har jag fixat en lägenhet jag kan bo i, men då undrar jag: Om jag flyttar ut, blir han automatiskt boendeförälder då? Jag kommer vänta med att skriva mig på nya adressen, men om jag sen vill skriva mig och barnen där och han vägrar skriva under, vad händer då? Eftersom nya boendet ligger i en annan kommun så kommer jag förmodligen skriva mig hos en kompis i gamla kommunen för att slippa allt krångel med dagis etc. Hur ser soc/familjerätten på att jag flyttar ut? Kan det vara till min nackdel? Jag tänker att det bästa för barnen är att slippa se/höra mamma och pappa bråka, då är det väl bättre att jag flyttar ut innan gamla bostaden är såld? Eller får han fördelar för att han under ytterligare under några månader bor kvar i gamla bostaden nära dagis etc? Kan nån dessutom hjälpa mig med att förklara exakt vad en boendeförälder är? Har ni tips på vart jag kan vända mig för att få hjälp i min situation? Känner att jag nått bristningsgränsen nu... Exet är väldigt slug och läskig och lyckas otroligt nog få soc på sin sida fast han terroriserar mig.

• Svar på tråden Behöver tips om utflytt
  • Anonym

Har inte några konkreta råd vill bara säga att du inte är ensam. Detta är tyvärr bara alltför vanligt. Så bra att du är på väg bort från honom, jag önskar dig all lycka.

• Barbamamah

Jag förmodar att ni har gemensam vårdnad. I så fall får ni göra precis som ni vill med barnen så länge ni är överens. Ni bestämmer gemensamt var och hos vem barnen ska bo. Har ni diskuterat hur ni ska göra med boende och umgänge efter att ni separerat? Är ni överens? Vill ni ha växelvis boende för barnen? Är din man bra med barnen eller har han misshandlat dom också?

• Anonym (Terroriserad)
    Barbamamah skrev 2012-11-11 10:52:40 följande:
    Jag förmodar att ni har gemensam vårdnad. I så fall får ni göra precis som ni vill med barnen så länge ni är överens. Ni bestämmer gemensamt var och hos vem barnen ska bo. Har ni diskuterat hur ni ska göra med boende och umgänge efter att ni separerat? Är ni överens? Vill ni ha växelvis boende för barnen? Är din man bra med barnen eller har han misshandlat dom också?

Vi har nu gemensam vårdnad men är inte överens om framtiden. Han gör allt han kan för att jävlas med mig. Han skulle gladeligen ta barnen ifrån mig! Han har aldrig misshandlat barnen men utsätter dem ofta för fara. Har barnen i framsätet fast airbagen är inkopplad, tappar farliga piller omkring sig etc...
  • Tonårsmorsan

"Om jag flyttar ut, blir han automatiskt boendeförälder då?"
    Ja, du måste dra igång en boendetvist/vårdnadstvist direkt! Vänta inte! Se till att du har soc på din sida och att du har bevis för misshandeln

"Jag kommer vänta med att skriva mig på nya adressen, men om jag sen vill skriva mig och barnen där och han vägrar skriva under, vad händer då? Eftersom nya boendet ligger i en annan kommun så kommer jag förmodligen skriva mig hos en kompis i gamla kommunen för att slippa allt krångel med dagis etc. Hur ser soc/familjerätten på att jag flyttar ut? Kan det vara till min nackdel? "
    Skatteverket har makten att ensamma avgöra var en person ska vara skriven Detta för att förhindra att personer skriver sig på felaktiga adresser av taktiska skäl. Familjerätten ser nog bara att du är en ansvarsfull mamma som ser till att ditt barn inte behöver bo med en våldsam pappa men vad Skatteverket gör är en annan sak.

"Jag tänker att det bästa för barnen är att slippa se/höra mamma och pappa bråka, då är det väl bättre att jag flyttar ut innan gamla bostaden är såld?"
    JA! Flytta direkt annars tar ingen våldet pappan utsätter dig/er för på allvar.

"Eller får han fördelar för att han under ytterligare under några månader bor kvar i gamla bostaden nära dagis etc?"
    Ja pappan får fördelar ju längre du stannar.

"Kan nån dessutom hjälpa mig med att förklara exakt vad en boendeförälder är?"
    Boendeförälder är den förälder som har barnet folkbokfört hos sig. Den föräldern anses som huvudförälder i praktiken, Skolor och andra myndigheter behöver bara skicka information till boendeförälder som sen ifs har skyldighet att informera umgängesföräldern. OBS! Det gäller även om ni har barnet lika mycket. Många skolor kan vara snälla och informera bägge föräldrarna men de har ingen skyldighet att göra det. Det finns också politiska förslag som i framtiden troligen kommer ge boendeförälder mer beslutande makt. Du ska se till att få barnet folkbokfört hos dig!

"Har ni tips på vart jag kan vända mig för att få hjälp i min situation? Känner att jag nått bristningsgränsen nu... Exet är väldigt slug och läskig och lyckas otroligt nog få soc på sin sida fast han terroriserar mig."
    Kontakta en kvinnojour! Ta varningssignalerna på allvar! Det vanligaste felet kvinnor som blir mördade gjort är att de bagatelliserade hoten från mannen i början. Gör inte det! Ta hela striden nu direkt annars kommer du inte bli trodd senare.

Stå på dig, annars gör någon annan det. KRAM

Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • Tonårsmorsan
    Anonym (Terroriserad) skrev 2012-11-11 10:58:21 följande:

Vi har nu gemensam vårdnad men är inte överens om framtiden. Han gör allt han kan för att jävlas med mig. Han skulle gladeligen ta barnen ifrån mig! Han har aldrig misshandlat barnen men utsätter dem ofta för fara. Har barnen i framsätet fast airbagen är inkopplad, tappar farliga piller omkring sig etc...
    ...och.... samla bevis!!! Bevis är det ända som gäller.
    Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • Barbamamah

Det blir ju ett svårt läge om ni inte kommer överens eftersom alla större beslut gällande barnen måste fattas av er gemensamt. En av er kan inte bestämma någonting ensam utan den andras godkännande så att säga. Boende och umgänge är definitivt frågor som ni måste fatta gemensamt. Om du flyttar ut har du inte någon rätt att ta med dig barnen utan hans godkännande. Om ni flyttar ut samtidigt blir förhandlingsläget annorlunda. Barnen MÅSTE flytta någonstans och ni tvingas komma fram till en lösning som BÅDA går med på. Jag skulle definitivt vänta med att flytta ut tills dess att bostaden sålts för att få bättre förhandlingsläge gentemot pappan. Du kan ju skaffa ett nytt boende som står och väntar men du behöver ju inte flytta dit officiellt.

• hellokill3r

Ta med dig barnen. Fly till en kvinnojour eller liknande och sen flyttar du in med barnen i nya boendet. Skatteverket skriver barnen där de är stadigvarande boende i dessa fall även om pappan vägrar skriva under. Kontakta även familjerätten.

• Anonym
    Anonym (Terroriserad) skrev 2012-11-11 10:58:21 följande:

Du kan inte flytta barnens boende mot hans vilja. Att han dessutom har soc på sin sida gör att det inte ser lovande ut för dig om ni hamnar i en tvist i framtiden.
  • Barbamamah

Under normala omständigheter har du inte rätt att fatta beslut om barnens boende på egen hand. Däremot har du en skyldighet att skydda dina barn och om barnen vanvårdas eller misshandlas av pappan BÖR du flytta ut med barnen oavsett vad pappan tycker just för att skydda dom. Men i sånna fall bör du först skaffa dig socialtjänstens godkännande för det för att inte senare råka illa ut på grund av det.

• Barbamamah

Alla människor ska enligt lagen vara folkbokförda där dom bor, även barn. Skatteverket bestämmer inte var era barn ska bo. Det enda dom bryr sig om är att ni lännar korrekta uppgifter till dom så att deras registeruppgifter är korrekta. Om barnen mest bor hos pappan ska dom också vara folkbokförda hos honom. Om barnen bor mest hos dig ska dom vara folkbokförda hos dig. Om barnen bor växelvis lika mycket ska dom i första hand fortsätta vara folkbokförda på samma adress som tidigare. Så om du flyttar ut och tar med dig barnen helt så ska barnen folkbokföras hos dig. Men om dom efter din flytt bor växelvis lika mycket ska dom däremot forttta vara folkbokförda hos pappan.

Svar på tråden Behöver tips om utflytt