Behöver tips om utflytt
Hej! Vågar inte skriva alla detaljer här då jag hoppas på att inte bli igenkänd... I början på året gjorde jag slut med min sambo sedan många år. Vi har två barn. Tyvärr kunde vi inte flytta isär direkt pga att vi måste sälja den befintliga bostaden först. Han har visat sig vara en total psykopat och det är både fysisk och psykisk misshandel inblandat. Efter att han misshandlat mig och jag polisanmälde blev soc inblandade, de har tjatat om att vi måste hitta separata boenden. Nu har jag fixat en lägenhet jag kan bo i, men då undrar jag: Om jag flyttar ut, blir han automatiskt boendeförälder då? Jag kommer vänta med att skriva mig på nya adressen, men om jag sen vill skriva mig och barnen där och han vägrar skriva under, vad händer då? Eftersom nya boendet ligger i en annan kommun så kommer jag förmodligen skriva mig hos en kompis i gamla kommunen för att slippa allt krångel med dagis etc. Hur ser soc/familjerätten på att jag flyttar ut? Kan det vara till min nackdel? Jag tänker att det bästa för barnen är att slippa se/höra mamma och pappa bråka, då är det väl bättre att jag flyttar ut innan gamla bostaden är såld? Eller får han fördelar för att han under ytterligare under några månader bor kvar i gamla bostaden nära dagis etc? Kan nån dessutom hjälpa mig med att förklara exakt vad en boendeförälder är? Har ni tips på vart jag kan vända mig för att få hjälp i min situation? Känner att jag nått bristningsgränsen nu... Exet är väldigt slug och läskig och lyckas otroligt nog få soc på sin sida fast han terroriserar mig.