• Sholmqvist

    Styvmamma

    Hejsan.
    Jag har en styvson på snart 2 år. Jag har varit en del av hans liv sen den dagen han föddes, hans pappa och jag har bott ihop sen han var 2 år och lillen är hos oss två dagar i veckan samt lördag-söndag.
    Min fråga är: Han kallar mig mamma, är det här okej?

    Vi har alla i hans närhet varit väldigt noga med att alltid kalla mig vid namn och ingen har någonsin tilltalat mig som hans mamma, av respekt mot hans riktiga mamma som inte riktigt accepterar mig i sin sons liv. Men lillen vägrar tilltala mig vid namn utan kallar mig mamma,
    vi brukar rätta honom och säga nej, inte mamma jag heter ju ... men han vill inte.
    Hur ska vi gå tillväga? Ska vi låta honom kalla mig mamma eller blir det förvirrande för honom?

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-11 12:19
    Vi har bott ihop sen han va 2 månder.. inte två år=)

  • Svar på tråden Styvmamma
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Som ni har märkt så är det barnet som bestämmer vad det vill kalla dig och det är inte så lätt att ändra.
    Men det ni kan göra är kanske att hitta ett bra namn för dig som inte tar mammas position, men ändå motsvarar barnets upplevelse.
    Mitt förslag skulle vara bonusmamma, mamma+ ditt namn eller något annat som innehåller mamma men ändå särskiljer det från den biologiska mamman. Ni kan säga det men behöver inte rätta honom eller envisas, det lönar sig inte. För tydlighetens skull kan ni också kalla biologiska mamman för mamma+ namn. Då vet ni alla vem ni pratar om.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark
     

Svar på tråden Styvmamma