Du kan inte bli gravid - jag har ingen pappa!
Rätt.
Rätt.
Jag tror de flesta människor med sunt förnuft försöker undvika att trampa i klaveret så att säga. Det betyder att man om det ex sitter en kollega utan barn i 40 årsåldern fast gift sedan 15 år tillbaka, så babblar man aldrig om sina egna jobbiga graviditeter runt fikabordet. Man vet inte om hon egentligen är ofrivilligt barnlös, men lite eftertanke och respekt för andras känslor så tänker man sig helt enkelt för i en sådan situation. På samma sätt så drar man sig för att ta upp att man ska köpa en present till sin pappa på fars dag inför någon som inte har någon pappa. Det handlar om att folk i allmänhet tycker det blir obehagligt att trampa i klaveret.
Själv råkade jag ut för att till min sons kompis som är 5 år, berätta att min son ska till sin farfar i helgen. Vad heter din farfar frågade jag helt oanandes. Jag har ingen farfar han dog, svarade barnet och såg ledset ut. Det var himla jobbigt, och aldrig mer att jag frågar om någons anhöriga osv utan att veta säkert att de är i livet.
Det är nog inte så att barnlösa eller faderlösa osv kräver egentligen av en att man ska vara tyst om sådana saker, det är mer att man själv vill undvika att göra bort sig för det blir pinsamt och besvärligt för en själv och man skäms ju efteråt när man sagt något ogenomtänkt.
Om man hela tiden kläcker ur sig ogenomtänkta saker så ja då tycker jag man helt enkelt är lite taktlös.
Jag är i den sitsen nu där jag tycker att det är riktigt jobbigt med allt vad barnprat heter eftersom jag försöker och inte lyckas. Det riktigt svider i hjärtat när jag hör/ser saker som rör sådant MEN jag skulle aldrig säga åt någon eller bli arg för att folk är lyckliga och pratar om det.
Bara för att det är jobbigt för mig ska inte dom behöva gömma sig.
Jag har gått iväg på jobbet i början efter mitt missfall när min kollega pratade om sin graviditet, nu är det lättare och jag kan vara med och prata en stund men annars får jag försöka tänka/göra något annat.
Man kan inte vara ego bara för att det är jobbigt för en själv.
Ang FB så kan man knappt skriva någonting utan att någon tar illa upp nästan :P