• rosajo

The Dictator lämplig för barn (4:de klass)

Jag  vet inte varför Sverige tillåter den här filmen från 11 år, medans den i USA är rated R. Har själv sett den och tycker den är extrem på alla sätt. Även om folk dör utan att blöda, så är den ju överdrivet våldsam, särskilt för barn. Det sexuella innheållet är också inte lämpligt för barn enligt mig, det var knappt jag kunde ta mig igenom filmen själv, men jag var tvungen eftersom min son hade fått se den i skolan, och jag ville veta vad jag pratade om när jag kontaktar skolan. Jag har sett Borat och tyckte faktiskt den var väldigt underhållande, men den här var ju inte ens riktigt rolig, utan mest bara plågsam. Såg inte Bruno dock. Sexuellt innehåll är något som tilltalar mig särskilt. 

Som belöning för att ha läst ett visst antal böcker så hade man röstat fram två filmer som man fick titta på under klasstid. Låter jätteskoj, men jag förstår inte varför man som lärare tillät att denna film fick visas. Nu är ju ändå barnen inte ens 11 år gamla. Men även om de hade varit det, tycker jag den är högst olämplig och att det är i så fall föräldrar som ska bestämma om de vill att sina barn ser en sådan film. Min son sa att han önskar att han aldrig hade sett den, därför att den var så obehaglig. Han sa också att 'det finns filmer barn inte borde se'. Han är klok, men jag är väldigt ledsen över att han behövde sitta igenom det. Han sa att han blundade många gånger men eftersom han har engelska som hemspråk, så förstod han ju ändå vad som försiggick. Det värsta sa han, var när huvudpersonerna gick på en begravning för att ta med sig huvudet av den döda för att få skägget. :( Inte för att man visade själva våldet, men ändå. Jag hoppade faktiskt över den biten själv när jag tittade på filmen. Visst är det en komedi, men ett barn har svårare att ta avstånd.

Efter filmen fick de ge den betyg. Han sa att han gav den 4,5 av 5 för att han inte ville 'sticka ut', och han var rädd att någon skulle se vad han hade skrivit. Det var mest pojkar som såg den, flickorna hade tydligen valt en svensk film, och de flesta hade skrattat sig fördärvade. 

Jag har tänkt skriva till läraren, men jag är så oerhört chockad att jag vet inte vad jag ska säga. 

Vad tycker ni? Särskilt ni som har sett filmen eller åtminstone delar av den. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-11 13:25
    Glömde sätta ut ett frågetecken på titeln!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-11 13:27
    *Sexuellt innehåll är ngt som INTE tilltalar mig särskilt. Förstås!

• Svar på tråden The Dictator lämplig för barn (4:de klass)
  • Veritaslux

Jag är verkligen inte en person som brukar drabbas av moralpanik men måste skriva att det var synnerligen dåligt omdöme att visa filmen i skolan. Varför har du redan beskrivit bra i trådstart.

Dessutom tycker jag att det var synnerligen dåligt omdöme att visa valfri film som "belöning" för att man läst böcker under skoltid??? För mig blir det som att säga att eftersom det är så fruktansvärt tråkigt att läsa böcker ska ni får göra någonting riktigt kul om ni lyckas... 

Jag trodde skolan skulle väcka läslust och intresse för böcker... det är ju så man storknar. Fanns det verkligen ingenting bokrelaterad läraren kunde komma på som belöning? Eller om nu läraren tyckte just film var en bra belöning kunde man kanske knyta an till åtminstone något som har med litteratur att göra (jag tänker att många filmer bygger på böcker och då kunde man knyta an till bok-film-temat och t.ex. diskutera vad som händer när man gör film av bok, lämpligen någon alla läst).

Självklart ska du ta upp detta med läraren! 

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • rosajo

Tack för din kommentar, jag håller med dig om att belöningen borde ha varit mer igenomtänkt och kopplat till just läsande/litteratur. 

Jag är inte heller någon moralpolis, men som sagt, det finns gränser. 

• SIN74

Huga, jag är lärare och blir klart irriterad när jag hör detta. För det första skulle jag inte ge det som belöning utan något med mer ankntning till det de arbetat med
    För det andra skulle jag inte tillåta en film som det står 11 år på om inte alla är fyllda det.
    För det tredje, skräck eller sexuella scener skulle jag heller inte vilja visa.

Har inte läraren sett fimen månne? Mina elever försökte lura mig med en film för några år sedan. De tog med den utan fodral och sa att den var för 11 år och det var de alla. Men så smart av mig så googlade jag och icke sa nicke den fick de inte se.

Jag tycker absolut du ska prata med läraren.

• daniil

Jag tycker själv att filmen är riktigt underhållande och rolig. Det är dessutom en Komedi. Jag tycker att det är ok att få se den på skolan även om alla inte är fyllda 11 år. Filmer med den åldersgränsen får ses av personer som är yngre om en vuxen följer med (detta gäller SF Bio). 

Dock, om någon känner obehag av detta så är det såklart sorgligt. Och skolan bör ha kontrollerat med föräldrarna innan om det är okej.

• Ann Nelly

Min son går i fyran och de har belöningssystem när de uppfört sig bra i klassrummet (körde de på lågstadiet också). Funkar jättebra. Brukar bli filmmys när de fått ihop ett antal stjärnor.
    Då får ungarna ta med film hemifrån dagen innan myset och så röstas det i klassen vilken de ska se dagen efter.
    Men en regel som som de håller jättehårt på (alla lärare) är att de inte får se filmer med åldersgräns som överstiger någons ålder i klassen.
    Så nu i fyran har de ännu INTE fått se några filmer med 11-årsgräns, oavsett vilken typ av film det har varit.
    De filmer som inte uppfyller kriteriet får inte vara med i omröstningen en gång.

• The Riddler

Aldrig sett araber/muslimer smutskastas som på denna film. Kunde inte kolla på den mer än 5 min, hjärntvätt och allmänt usel.

Everything I tell you is a lie, including this.
  • Veritaslux
    Ann Nelly skrev 2012-11-12 13:09:24 följande:
    Min son går i fyran och de har belöningssystem när de uppfört sig bra i klassrummet (körde de på lågstadiet också). Funkar jättebra. Brukar bli filmmys när de fått ihop ett antal stjärnor.
    Då får ungarna ta med film hemifrån dagen innan myset och så röstas det i klassen vilken de ska se dagen efter.
    Men en regel som som de håller jättehårt på (alla lärare) är att de inte får se filmer med åldersgräns som överstiger någons ålder i klassen.
    Så nu i fyran har de ännu INTE fått se några filmer med 11-årsgräns, oavsett vilken typ av film det har varit.
    De filmer som inte uppfyller kriteriet får inte vara med i omröstningen en gång.
    Tycker att man som lärare har ett ansvar och välja lämpliga filmer, inte bara strikt efter åldersgräns heller. Personligen tycker jag inte att filmen är lämplig heller för barn på 11 år. Det är inte bara en film med skrämmande och sexuellt innehåll, utan också en film som kräver viss kunskap och mognad för att man ska kunna ta den till sig (dvs förstå den och se den som den satir den faktiskt är). Det är helt enkelt främst en film för vuxna.

Eller tycker du att en film med detta innehåll är okej för 11-12-åringar att se?
    www.imdb.com/title/tt1645170/parentalguide

Jag har inte sett filmen (men sett andra filmer av Sacha Baron Cohen och läst mycket om den så jag kan föreställa mig) och vet inte varför filmen fått åldersgräns 11 år i Sverige. Men jag antar att de utgår från att våldet inte anses tillräckligt skrämmande. Sexuellt innehåll är sällan eller aldrig en faktor när filmer får åldersgränser i Sverige, till skillnad från i USA.

En bra jämförelse är att jämföra filmen med t.ex. Harry Potter-filmerna som har åldersgräns 11 år och som är gjord med en yngre målgrupp i åtanke (även om den kan vara skrämmande för de yngsta)... eller en vuxen komedi med lite skojiga sexskämt som går de yngre förbi men som i övrig handling kan fungera för att det är en ganska banal och underhållande historia i övrigt...

• Ann Nelly
    Veritaslux skrev 2012-11-12 15:26:22 följande:
    Tycker att man som lärare har ett ansvar och välja lämpliga filmer, inte bara strikt efter åldersgräns heller. Personligen tycker jag inte att filmen är lämplig heller för barn på 11 år. Det är inte bara en film med skrämmande och sexuellt innehåll, utan också en film som kräver viss kunskap och mognad för att man ska kunna ta den till sig (dvs förstå den och se den som den satir den faktiskt är). Det är helt enkelt främst en film för vuxna.

Eller tycker du att en film med detta innehåll är okej för 11-12-åringar att se?
    www.imdb.com/title/tt1645170/parentalguide#certification

Jag har inte sett filmen (men sett andra filmer av Sacha Baron Cohen och läst mycket om den så jag kan föreställa mig) och vet inte varför filmen fått åldersgräns 11 år i Sverige. Men jag antar att de utgår från att våldet inte anses tillräckligt skrämmande. Sexuellt innehåll är sällan eller aldrig en faktor när filmer får åldersgränser i Sverige, till skillnad från i USA.

En bra jämförelse är att jämföra filmen med t.ex. Harry Potter-filmerna som har åldersgräns 11 år och som är gjord med en yngre målgrupp i åtanke (även om den kan vara skrämmande för de yngsta)... eller en vuxen komedi med lite skojiga sexskämt som går de yngre förbi men som i övrig handling kan fungera för att det är en ganska banal och underhållande historia i övrigt...

Jag har väl inte skrivit att jag tycker filmen är ok för 11-åringar???? Jag vet inget om filmen alls.
    Jag har inte skrivit att våra lärare skulle låta barnen se en sådan film.
    Det jag skrev var att de över huvud taget inte skulle visa en film med åldersgräns 11 år så vi har inte haft det problemet (ännu).
    Så jag vet inte hur du fått för dig att jag tycker att ALLA filmer med 11-årsgräns är ok för barnen att se, läs mitt inlägg igen så kanske det klarnar.

• Utropstecknet

Jag har inget problem med att fjärdeklassare ser The Dictator, däremot tycker jag inte att en sådan film lämpar sig att se i skolan. När jag gick i grundskolan under 1990-talet skulle det aldrig förekomma. De filmer vi såg hade alltid direkt anknytning till undervisningen och var alltid utgångspunkt för fortsatt diskussion i ämnet. Jag hade snarare frågat läraren om syftet att visa filmen.

• Veritaslux
    Ann Nelly skrev 2012-11-13 07:03:35 följande:
    Jag har väl inte skrivit att jag tycker filmen är ok för 11-åringar???? Jag vet inget om filmen alls.
    Jag har inte skrivit att våra lärare skulle låta barnen se en sådan film.
    Det jag skrev var att de över huvud taget inte skulle visa en film med åldersgräns 11 år så vi har inte haft det problemet (ännu).
    Så jag vet inte hur du fått för dig att jag tycker att ALLA filmer med 11-årsgräns är ok för barnen att se, läs mitt inlägg igen så kanske det klarnar.

Du skrev själv: " Då får ungarna ta med film hemifrån dagen innan myset och så röstas det i klassen vilken de ska se dagen efter.
    De filmer som inte uppfyller kriteriet får inte vara med i omröstningen en gång."

Som du skriver det skulle en film som "The Dictator" kunna visas i skolan om alla fyllt 11 år eftersom enda kriteriet var att någon tagit med filmen, att den håller åldersgränsen och vinner omröstningen.

Jag tycker det är en dålig idé att låta barnen helt bestämma vilka filmer man ska se i skolan. Möjligen att läraren väljer ut två lämpliga filmer och så får man rösta kring dem. Och det har inte med "censur" att göra, utan att jag tycker att läraren ska välja filmer som fyller något syfte eller åtminstone är en film som vänder sig till målgruppen.

• Veritaslux
    Utropstecknet skrev 2012-11-13 07:14:07 följande:
    Jag har inget problem med att fjärdeklassare ser The Dictator, däremot tycker jag inte att en sådan film lämpar sig att se i skolan. När jag gick i grundskolan under 1990-talet skulle det aldrig förekomma. De filmer vi såg hade alltid direkt anknytning till undervisningen och var alltid utgångspunkt för fortsatt diskussion i ämnet. Jag hade snarare frågat läraren om syftet att visa filmen.
    Precis det jag var inne på. Tycker som sagt hela idén att låta barnen se en film helt utan syfte är förkastlig. Särskilt som det är en belöning för att barnen lyckats åstadkomma något så tråkigt och jobbigt (?) som att läsa ett gäng böcker. Tänk vilken spännande lektion man kunnat lägga upp kring tema litteratur-film bara genom att välja en film som bygger på en bok t.ex....

• Utropstecknet
    Veritaslux skrev 2012-11-13 08:26:58 följande:
    Precis det jag var inne på. Tycker som sagt hela idén att låta barnen se en film helt utan syfte är förkastlig. Särskilt som det är en belöning för att barnen lyckats åstadkomma något så tråkigt och jobbigt (?) som att läsa ett gäng böcker. Tänk vilken spännande lektion man kunnat lägga upp kring tema litteratur-film bara genom att välja en film som bygger på en bok t.ex....

Jag håller helt med. Jag kan inte se poängen med att slösa bort 1 1/2 timma undervisningstid per vecka på att se filmer som inte har med undervisningen att göra. Roliga timmen i all ära, den innebar åtminstone kreativitet och aktivitet från elevernas sida.

Det finns ju många kvalitativa barnfilmer som man kan koppla samman till det man för tillfället läser. Jag kan inte för en sekund se vilket slags dikussionsunderlag en film som The Dictator kan tänkas vara, och framförallt inte för så små barn.

Jag tycker också att belöningssystemet som Ann-Nellys barn har är helt förkastligt. Filmmys på lektionstid? Det klingar mycket illa i mina öron.
  • Ann Nelly
    Veritaslux skrev 2012-11-13 08:23:40 följande:
    Du skrev själv: " Då får ungarna ta med film hemifrån dagen innan myset och så röstas det i klassen vilken de ska se dagen efter.
    De filmer som inte uppfyller kriteriet får inte vara med i omröstningen en gång."

Som du skriver det skulle en film som "The Dictator" kunna visas i skolan om alla fyllt 11 år eftersom enda kriteriet var att någon tagit med filmen, att den håller åldersgränsen och vinner omröstningen.

Jag tycker det är en dålig idé att låta barnen helt bestämma vilka filmer man ska se i skolan. Möjligen att läraren väljer ut två lämpliga filmer och så får man rösta kring dem. Och det har inte med "censur" att göra, utan att jag tycker att läraren ska välja filmer som fyller något syfte eller åtminstone är en film som vänder sig till målgruppen.

Men jag har väl inte skrivit att det är det ENDA kriteriet som måste uppfyllas. Varför tolka in saker i onödan. Som jag skrev så går min son i fyran och jag uttalade mig om det som händer nu och har hänt förut, hur det ser ut när de blir äldre vet jag ju inte.  Jösses.
  • Ann Nelly
    Utropstecknet skrev 2012-11-13 08:36:06 följande:

Jag håller helt med. Jag kan inte se poängen med att slösa bort 1 1/2 timma undervisningstid per vecka på att se filmer som inte har med undervisningen att göra. Roliga timmen i all ära, den innebar åtminstone kreativitet och aktivitet från elevernas sida.

Det finns ju många kvalitativa barnfilmer som man kan koppla samman till det man för tillfället läser. Jag kan inte för en sekund se vilket slags dikussionsunderlag en film som The Dictator kan tänkas vara, och framförallt inte för så små barn.

Jag tycker också att belöningssystemet som Ann-Nellys barn har är helt förkastligt. Filmmys på lektionstid? Det klingar mycket illa i mina öron.
    Har du barn? Bara nyfiken hur du uppfostrar dem i sånt fall.
    Jag anser att barn i den här åldern lär sig mer i skolan om de tycker det är roligt också. Varför inte belöna barn som gör ett bra jobb. De behöver uppmuntran och även konsekvenser om de handlar fel.
    De har ju INTE filmmys varje vecka, det har jag inte skrivit någonstans. Det kanske är ungefär 2 ggr per termin.
    Tycker inte det är 3 timmar bortkastad tid, precis tvärtom. Hur mycket tid för lärande tror du ungarna förlorar i en stökig klass??? De ska naturligtvis kunna uppföra sig utan belöning men barn har lättare att förstå poängen om deras uppförande har en direkt effekt.
    För även dåligt uppförande har effekt. Pratar man och stör andra på lektionen så får man ett streck. Har man fått ihop fem streck så kontaktas föräldrarna.
    Alla jobbar på bättre med uppmuntran och konsekvenser, både vuxna och barn.

• Utropstecknet
    Ann Nelly skrev 2012-11-13 08:55:59 följande:
    Har du barn? Bara nyfiken hur du uppfostrar dem i sånt fall.
    Jag anser att barn i den här åldern lär sig mer i skolan om de tycker det är roligt också. Varför inte belöna barn som gör ett bra jobb. De behöver uppmuntran och även konsekvenser om de handlar fel.
    De har ju INTE filmmys varje vecka, det har jag inte skrivit någonstans. Det kanske är ungefär 2 ggr per termin.
    Tycker inte det är 3 timmar bortkastad tid, precis tvärtom. Hur mycket tid för lärande tror du ungarna förlorar i en stökig klass??? De ska naturligtvis kunna uppföra sig utan belöning men barn har lättare att förstå poängen om deras uppförande har en direkt effekt.
    För även dåligt uppförande har effekt. Pratar man och stör andra på lektionen så får man ett streck. Har man fått ihop fem streck så kontaktas föräldrarna.
    Alla jobbar på bättre med uppmuntran och konsekvenser, både vuxna och barn.

Belöning i all ära men måste den bestå av en så passiv aktivitet som filmtittande? Det finns ju en uppsjö aktiviteter man kan göra som belöning men som samtidigt har ett pedagogiskt syfte. Filmtittande utan syfte och efterföljande diskussion anser jag inte är en av dem.
  • Rocket Mania

Det här med åldersgränser tycker jag mest är blaj. Däremot skulle jag ALDRIG i livet låta mina barn se sådana skitfilmer som Borat. Aldrig. Ser dom inte själv heller, undviker att slösa bort mitt liv på trams.

Däremot kan mina barn få se en bra och välgjord film med högra åldersgräns.

Barnen får inte se skit-program på TV heller. 

Svar på tråden The Dictator lämplig för barn (4:de klass)