The Dictator lämplig för barn (4:de klass)
Jag vet inte varför Sverige tillåter den här filmen från 11 år, medans den i USA är rated R. Har själv sett den och tycker den är extrem på alla sätt. Även om folk dör utan att blöda, så är den ju överdrivet våldsam, särskilt för barn. Det sexuella innheållet är också inte lämpligt för barn enligt mig, det var knappt jag kunde ta mig igenom filmen själv, men jag var tvungen eftersom min son hade fått se den i skolan, och jag ville veta vad jag pratade om när jag kontaktar skolan. Jag har sett Borat och tyckte faktiskt den var väldigt underhållande, men den här var ju inte ens riktigt rolig, utan mest bara plågsam. Såg inte Bruno dock. Sexuellt innehåll är något som tilltalar mig särskilt.
Som belöning för att ha läst ett visst antal böcker så hade man röstat fram två filmer som man fick titta på under klasstid. Låter jätteskoj, men jag förstår inte varför man som lärare tillät att denna film fick visas. Nu är ju ändå barnen inte ens 11 år gamla. Men även om de hade varit det, tycker jag den är högst olämplig och att det är i så fall föräldrar som ska bestämma om de vill att sina barn ser en sådan film. Min son sa att han önskar att han aldrig hade sett den, därför att den var så obehaglig. Han sa också att 'det finns filmer barn inte borde se'. Han är klok, men jag är väldigt ledsen över att han behövde sitta igenom det. Han sa att han blundade många gånger men eftersom han har engelska som hemspråk, så förstod han ju ändå vad som försiggick. Det värsta sa han, var när huvudpersonerna gick på en begravning för att ta med sig huvudet av den döda för att få skägget. :( Inte för att man visade själva våldet, men ändå. Jag hoppade faktiskt över den biten själv när jag tittade på filmen. Visst är det en komedi, men ett barn har svårare att ta avstånd.
Efter filmen fick de ge den betyg. Han sa att han gav den 4,5 av 5 för att han inte ville 'sticka ut', och han var rädd att någon skulle se vad han hade skrivit. Det var mest pojkar som såg den, flickorna hade tydligen valt en svensk film, och de flesta hade skrattat sig fördärvade.
Jag har tänkt skriva till läraren, men jag är så oerhört chockad att jag vet inte vad jag ska säga.
Vad tycker ni? Särskilt ni som har sett filmen eller åtminstone delar av den.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-11 13:25
Glömde sätta ut ett frågetecken på titeln!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-11 13:27
*Sexuellt innehåll är ngt som INTE tilltalar mig särskilt. Förstås!