• Nyfiken gul

Vad händer om båda vill ha varannan helg?

som sagt var det handlar inte om vad föräldrarna vill, tycker och anser, det handlar om vad som är bäst för barnet och kan föräldrarna inte själva bestämma om det så är det tingsrättens sak att bedöma den frågan och man brukar oftast då göra en utredning via socialen vart det är bäst för barnet att bo

det handlar också då att man som förälder får offra något i sitt liv för att barnet ändå ska få ta den viktigaste och största platsen i ens liv . Att man ens tänker något annat är för mig obegripligt.

jag själv har svårt att ta in att båda föräldrarna är så ödmjuka att man vill att barnet ska vara mer hos den andra föräldern, jag tror snarare att det ligger något mer personligt bakom.  Upptagenhet av karriär, hobbys som tar stor tid eller annat som gör att man kanske anser att den andra föräldern är mer lämpad. Men då har man enligt mig halkat oerhört snett och inte förstått att det inte är ens egna liv som är det viktiga.

jag som förälder har ett ansvar för att mitt barn har det bäst och om det måste innebära att jag går ner i arbetstid eller sväljer min egen fritid för att få ihop livspusslet då får det bli så. Något annat kan omöjligt vara viktigare. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    Anonym skrev 2012-11-11 17:16:42 följande:
    Tror inte det är de flesta pappaors val att ha vh, utan det är mammornas val att ha större delen av tiden..

ja exakt och det beror oftast på att det faktiskt är karlarna som flyttar, mammorna behåller boendet eftersom barnet blir kvarskrivet på samma adress med skola, dagis och annat.
  • Nyfiken gul
    Anonym (TS) skrev 2012-11-11 19:16:52 följande:
    Men okej, som jag förstår blir det utredning om föräldrarna inte är överens (av olika orsaker) och så avgör utredningen vem som bör ha barnet, och ifall någon förälder bor kvar där de bodde tidigare/bor nära släkten så är det en fördel för att den föräldern ska bli boendeförälder?

Kan man dela upp det på något annat sätt som att ena månaden är en boendeförälder och andra månaden är den andra det?
    om utredningen visar att du har ett krävande barn som kräver extra resurser är det du som förälder som måste begära hjälp och stöd så att du klarar av ditt barn på den tid du ska ha barnet. Så ser faktiskt också lagen ut.

du kan liksom inte ackordera ut barnet hos någon och sen ha barnet dom dagar du tycker det känns lätt .

ni båda föräldrar har ett ansvar gentemot ert barn att ge det bästa som går till barnet.

Om ni sen gemensamt kommer fram till att barnet är i behov av en stödfamilj/kontaktfamilj eller rent av har såna besvär att det utifrån lagen har rätt att begära ett korttidsboende eller någon form av sjukhem/behandlingshem - ja då är det den vägen ni ska gå.

Hur tror du att andra föräldrar med handikappade och extra krävande barn gör när dom separerar?

barnet blir ju liksom inte mindre krävande bara för att du skjuter problemet på någon annan.

Och nej det finns inget som heter att man kan flytta ett barns boende hit och dit varannan var tredje månad för att man inte orkar mer. Nånstans måste barnet bo permanent. så är det bara.

• Nyfiken gul
    Tonårsmorsan skrev 2012-11-12 09:43:42 följande:
    Fast det där är inte sant. I Stockholm är det precis tvärt om.

Mammor som har varit föräldralediga och arbetat deltid har aldrig råd att ta över boendet i Stockholm. Det är bara den som satsat på karriären som har möjlighet att ta över bostadslånen och lösa ut den andre. Nästan alla runtomkring mig bland mina fyra barns klasskompisar har separerat och det är alltid pappan som blivit boförälder och bor kvar i det tidigare hemmet. Den som har varit föräldraledig har inte en chans så som priserna är här.
    fast du förutsätter att alla har bostadsrätt eller hus.....

inte min erfarenhet. Jag blev ensamstående och bodde kvar i hyresrätten likaså många av mina väninnor .

och några föräldralediga har det inte heller varit fråga om, jag inklusive mina väninnor vi har alla haft jobb och stadig inkomst.  

däremot blev den gemensamma nämnaren att samliga ex flyttade långt bort och köpte sig en egen bostad.  
  • Nyfiken gul
    Tonårsmorsan skrev 2012-11-12 09:43:42 följande:
    Fast det där är inte sant. I Stockholm är det precis tvärt om.

Mammor som har varit föräldralediga och arbetat deltid har aldrig råd att ta över boendet i Stockholm. Det är bara den som satsat på karriären som har möjlighet att ta över bostadslånen och lösa ut den andre. Nästan alla runtomkring mig bland mina fyra barns klasskompisar har separerat och det är alltid pappan som blivit boförälder och bor kvar i det tidigare hemmet. Den som har varit föräldraledig har inte en chans så som priserna är här.
    jag kan tillägga att det var i stockholm också
Svar på tråden Vad händer om båda vill ha varannan helg?