• Anonym

Vad händer om båda vill ha varannan helg?

Om det är uppe i rätten blir det oftast vv. Om man inte kommer överens själva.

• Anonym

det handlar inte om föräldrarnas vilja utan om barnets rättigheter och behov.

Rätten kan aldrig besluta något ovanför ens huvud men dom kan utifrån barnets bästa döma det som dom anser är det bästa.

är det så att man anser sig otillräcklig som förälder så kan man också bli rekommenderad från tingsrätten att gå på samarbetssamtal eller en kurator för att få rätsida på det som behöver rättas till. 

har båda föräldrarna uppenbara brister i sitt föräldraskap kan det bli fråga om kontaktfamilj för barnet för att tillgodose dess behov.

men nånstans måste barnet bo och ha sin huvdsakliga adress - det kan ingen förälder komma ifrån 

• Anonym
    Anonym (TS) skrev 2012-11-11 15:38:56 följande:
    Båda är bra föräldrar och har inga brister i sitt föräldraskap. De tycker dock att barnet har det bättre hos den andra föräldern av olika anledningar, fast ändå bättre hos dem själva än hos någon annan. Tänker att vad händer då? Blir det vv? Var blir barnets huvudsakliga adress om det är vv? Och ifall de bor långt ifrån varandra så att vv är svårt, hur blir det då? Varannan månad, eller? Eller väntar man tills någon "ger sig" och vill ha barnet mer?
    Om man är en bra förälder och inte brister i sitt föräldrarskap, varför vill man då inte vara med sitt barn?
  • Anonym

bara en reflektion:   Vad sviket det barnet ska bli den dagen det inser att föräldrarna slogs i rätten om vem som skulle slippa få ha det boende hos sig.  Så nedrigt gjort! 

• Anonym

Tror inte det är de flesta pappaors val att ha vh, utan det är mammornas val att ha större delen av tiden..

• Anonym
    Anonym (TS) skrev 2012-11-11 19:16:52 följande:
    Men okej, som jag förstår blir det utredning om föräldrarna inte är överens (av olika orsaker) och så avgör utredningen vem som bör ha barnet, och ifall någon förälder bor kvar där de bodde tidigare/bor nära släkten så är det en fördel för att den föräldern ska bli boendeförälder?

Kan man dela upp det på något annat sätt som att ena månaden är en boendeförälder och andra månaden är den andra det?

Hörrödu om du verkligen älskar ditt barn som du påstår så borde du kunna sätta ditt ynkliga lilla behov av att ändå fortsätta att vara " förälder" ett par dagar i månaden åt sido och för barnets bästa låta ungen växa upp i en annan stabil familj.
  • Anonym

Låter som ett skämt själv hade jag velat ha mina barn helt för mig själv om jag skulle skilja mig! Dom betyder allt för mig !!

• Anonym

Vilka skäl kan nånsin finnas att inte vilja ha sitt barn?!

• Anonym

Om barnet är så enormt krävande borde hen vara utredd och ha rättigheter enligt LSS. Korttids, avlastning i hemmet mm. Vissa mycket krävande barn bor på korttids varannan vecka. Men som det låter på dig så så är det bästa för barnet antagligen att placeras i familjehem.

Svar på tråden Vad händer om båda vill ha varannan helg?