• Jenyma

Följas åt till körkortet?

Jag vill också vara med i tråden! :)
    Jag försökte ta körkort för 5 år sedan när jag var 21, körde upp tre gånger men failade, jag var nog för nervös. >_< Sen gav jag upp och körde inte alls.
    Nu har jag dock tagit tag i det igen och börjat gå på körskola här i Stockholm (kommer från en småstad från början). Fick uppkörning bokad nästan med en gång. Så 8 januari är det dags(!)
    Vi har ingen bil men förhoppningsvis kan jag köra med sambon när vi är hemma över jul och hälsar på hos föräldrar. Ingen där hemma vet att jag börjat med detta igen. Varit lite för en nemesis för mig. Så otroligt skämmigt att misslyckas tre gånger :( Teorin klarade jag däremot galant och jag verkar minnas det mesta. Hoppas jag inte gör bort mig nu! 

• Jenyma
    temmaL skrev 2012-12-06 07:45:16 följande:
    Det kommer gå skitbra den här gången! Nu har du ju blivit lite äldre och mognat på dig (missförstå mig rätt Flört) och framförallt mer självsäker.

Vad duktig du är som tar tag i det igen. Jag håller tummarna åt dig! När ska du skriva upp igen?
    Har teoriprovet 7 jan och uppkörningen 8 jan. 
    Idag lyckades jag faktiskt få godkänt på datorprovet! Yey! :D 
  • Jenyma
    Eleonor01 skrev 2012-12-16 18:32:09 följande:
    Hej
    Jag jobbar som trafiklärare å har gjort det sedan jan 08. Kanske kan hjälpa någon på traven? :) man har ofta många funderingar som man kanske inte vågar fråga sin lärare av olika anledningar :)
    Jag har teoriproblem. Har så jäkla svårt att lära mig allt det där om maxvikt och tjänstevikt och vilka släp man får dra med vilket och sånt. Alltså när man får upp frågan där det är en bild på ett papper där det står "hur tungt får du dra här" och liknande. Det där kan jag inte avläsa. Och så andra såna där datum om vinterdäck och besiktning. Blä. Bra knep för att minnas allt detta dravel?
    En del saker tycker jag är så idiotiska att de ens har med. Varför ska man kunna det utantill? Trafikreglerna och vägmärkena självklart, men varför måste JAG veta var tunga lastbilar får köra och inte när jag tar B-körkort... 
  • Jenyma

Klarade mitt körkort den 8:e jan! Hurra!
    Har fortfarande inte kört något själv dock, eftersom vi inte har någon egen bil. Körde med mamma som passagerare i helgen och hon tjöt som en vettvilling precis som hon gjorde när hon var min handledare för 7 år sedan. Jag hade solen i ögonen och såg inte ett skit. Hon var livrädd. Pappa satt i baksätet och sa "nu ska du nog lägga i 3:an" och sånt. Man ba håll käften på er!! ^^ 

• Jenyma

Tack! :)
    Dagen för min uppkörning hade det snöat hela morgonen, med flingor stora som lovikavantar, och det var rejält halt. Tack och lov fick jag en uppvärmningslektion med min lärare innan själva provet. (och jag hade ju kört i snö några gånger förut som tur var) Han uppmanade mig att hålla stora avstånd, bromsa i god tid före korsningar och köra saaaktaaa. Väldigt skönt att få lov att köra sakta på sitt prov. Hehe. Fick beröm av uppkörningsgubben för detta efteråt, han tyckte att jag kört mycket säkert. Körde i 70 på en 110-väg.. ;) 

• Jenyma

Lycka till alla ni andra!
    Mitt största tips är att ta en sak i taget.  
    Kolla på det som är närmast först. "Är det någon på övergångsstället?" "Vad visar trafiksignalen?" "Kommer någon mot mig i cirkulationen?"
    Inte alla saker på en gång. En sak i taget. Lugnt och sansat. Och så berättande körning. Dvs säg högt alla saker du ska tänka på. Läs alla hastighetsskyltar högt. "Nu blir det 70". Då kommer du ihåg det lättare.
    Läraren: "Följ skyltar mot E18"
    Jag: *tittar på skyltarna, tänker* "Få se nu, E18, då ska jag åt vänster. Hur många körfält går åt vänster? Två. Då kan jag lägga mig i det högraste av dem."
    osv.
    Ni klarar det, heja! 

Svar på tråden Följas åt till körkortet?