• pnuttesnutten

Hur vänjer man 1-åringen av med att äta på natten?

Vår 1-åring vaknar fortfarande 1-2 gånger per natt och vill ha mat (välling), och nu på 1-årskontrollen för några veckor sedan tyckte BVC-sköterskan att det vore bra om vi kunde vänja henne av med det så att hon får sova hela natten utan avbrott (vilket känns som att det skulle vara positivt för både henne och oss). 

Så nu undrar jag om det finns andra som gått igenom detta och har några bra tips? Hon äter jättebra på dagen (3 stora mål + 2 mellanmål), är generellt glad och pigg och väldigt aktiv. Inga generella sömnproblem utom just detta att hon vaknar på natten, och nästan alltid lätt att lägga (däremot väldigt svår att somna om utom just med mat, så det har nog blivit lite av en ond cirkel där... :( )

Tips och erfarenheter? :)? 

• Svar på tråden Hur vänjer man 1-åringen av med att äta på natten?
  • Philippa

Bara att sluta ge... det blir gråt några nätter, men det går snabbt över

• pnuttesnutten
    Philippa skrev 2012-11-11 19:36:01 följande:
    Bara att sluta ge... det blir gråt några nätter, men det går snabbt över
    Gah, vet inte om vi fixar det. Både jag och mannen är extremt blödiga när det gäller att låta henne gråta :(((
    Hur snabbt är snabbt? Pratar vi ett par dagar eller närmare en vecka? 
  • miljarden

vi gav vår unge vatten. det uppskattades inte först. första vändan vi försökte blev protesterna så stora att vi gav med oss och väntade ett tag. protesterna infann sig ändå men inte riktigt lika våldsamma då. tror han var strax över året, eller närmare 1,5 år, minns inte riktigt.

• julimam

Jag skulle också vilja veta, har en snart 1,5 åring som börjat äta på natten IGEN!!

• Alexi

vi slutade med välling när dottern var 14 mån och med amning när sonen var 12 mån. Man får ta en fajt, vara beredd på ett ledset barn i ett eller ett par nätter, trösta, vagga, sjunga, erbjuda vatten osv. Sen går det över.

men ett tips är att ni börjar med att minska mängden välling i flaskan några nätter och sen kan man också göra den mindre god genom att successivt minska mängden pulver till samma mängd vatten. Så barnet helt enkelt tycker sämre om smaken.

• Metalmom

Mina vänner fick tips om att se till så deras son var riktigt riktigt mätt på kvällen strax innan läggdags. Gröt rekommenderade dom. 

The reason I swear so much, is because fuck you
  • Jumsan83

Fick tipset av BVC att göra vällingen tunnare så det blir mer vatten än välling funkade inte för oss tyvärr men jag tog bort nappflaskan för där var störta bekymmret han använde den som napp funkade inte me vanlig napp han ville bara ha nappflaskan så byte ut den om pipmugg (den som finns iflesta varuhus som mam har gjort) och det gick faktiskt lätt trodde inte det men vi hade även i samma veva fått teralen droppar för vi hade stora bekymmer me sömnen på han så nu har vi knappt inge nattätande son länge han har pipmuggen bara som en trygghet i sängen men äter bara lite på natten men det skter han själv så han väcker inte oss länge och vill ha mat och nu ska vi bara ha vatten i pipmuggen så hoppas ja det fungerar

• happy in hell

Jag vill inte avskräcka er men vi har haft jättesvårt att vänja av vår yngsta med nattmat. Hon är över två år och äter fortfarande välling nio nätter av tio. Vi har vant av henne två gånger plus en misslyckad. Skrikandet upphörde de första två gångerna efter två-tre nätter. Det minskar ordentligt redan efter första natten. Men sedan har morgonvällingen sakta men säkert glidit över i nattvälling och så är vi tillbaka. Senaste gången jag skulle försöka säga nej till välling skrek hon ihärdigt från 04 till 06, och då var det ju morgon. Så nu hoppas vi bara på att det ska upphöra av sig själv. Det ser faktiskt lite ljust ut, de senaste nätterna har hon bara tagit några klunkar. Vi gör en fruktansvärt tjock välling med kallt vatten, så den är nog äcklig så det förslår. Men det tycks inte hjälpa...Hoppas det går bättre för er!

• pnuttesnutten

Resultat från natt 1: vaknade kvart i tolv första gången. Då höll vi ut och gav henne bara vatten och turades om att vagga tills hon till slut somnade om (tog 1,15 ungefär, huja!). Sedan vaknade hon igen kl 2 och då var både jag och mannen totalt slut, så då fick hon en halv flaska. Slocknade som ett ljus och sov sedan till halv 8, och nu under dagen har hon varit pigg och glad. 

Håller tummarna för att det går lite lättare i natt. :) 

• happy in hell

Jag förstår att ni var helt slut där vid 02, när hon vaknade på nytt. Mitt råd är att ni tar varsitt vak-pass istället för att turas om första gången hon vaknar. Jag tror nämligen det går snabbare och lättare för er alla om ni är tydliga med att på natten blir det INGEN välling. Det är så vi gjort när vi lyckats. Sedan gäller det att hålla i, så att ni inte gör som vi: ger välling när hon vaknar på morgonen. Morgonen blir allt tidigare och tillslut har vår tös fått välling strax före fem och sedan somnat om...

• pnuttesnutten
    happy in hell skrev 2012-11-13 10:12:12 följande:
    Jag förstår att ni var helt slut där vid 02, när hon vaknade på nytt. Mitt råd är att ni tar varsitt vak-pass istället för att turas om första gången hon vaknar. Jag tror nämligen det går snabbare och lättare för er alla om ni är tydliga med att på natten blir det INGEN välling. Det är så vi gjort när vi lyckats. Sedan gäller det att hålla i, så att ni inte gör som vi: ger välling när hon vaknar på morgonen. Morgonen blir allt tidigare och tillslut har vår tös fått välling strax före fem och sedan somnat om...
    Bra tips! Det gick betydligt lättare redan i natt. Första passet var över efter 20 min, så det tog jag själv, och sedan tog mannen andra (klarade oss med vatten. hurra!). Hon fick välling när hon vaknade kl 7 dock. Hmmm... kanske ska prova gröt där istället i morgon bitti... Satans att välling ska vara så smidigt. ;)

Seger nu på kvällen dock att vi lyckades få i henne lite välling innan läggdax (hon har totalvägrat tidigare, antagligen för att hon redan är ganska mätt från kvällsmaten, men idag sög hon i sig nästan en halv flaska). Håller tummarna för i natt. :)))
  • PennyLane

Se till att hon är riktigt mätt när hon somnar. erbjud sen vatten när hon vaknar. lycka till.

• pnuttesnutten

Tack till alla som önskat lycka till. :) Det går ganska bra här hemma, måste jag säga. Första gången hon vaknar har blivit senare och senare (nu i natt vaknade hon inte förren kl halv 5 och då antagligen mest p.g.a. en full blöja som behövde bytas). Går snabbare och snabbare att få henne att somna om också; nu är vi nere på mellan 5-10 min och hon har helt slutat att försöka åla sig ur famnen och sträcka armarna mot dörren i riktning mot köket (där vällingen fanns). Så yay! Kommer säkert bakslag så småningom, men just nu ser det ljust ut. 

• snizy

Känns lite konstigt att inte minnas hur vi vande av barnen, speciellt som minstingen är 12 månader. Med dottern använde vi vatten på natten när hon vakna (hade väl några enstaka nätter när hon inte kunde somna på nån timme eller två och gav välling fram tills hon var 1,5, sen var det slut med välling).
    Med sonen har vi mest kört på gröt (blir ingen tung blöja heller), och amningen trappades av naturligt, och inget vatten men dock nappen vid behov. Kan dock säga att jag märkte skillnad ett tag när jag gav gröt runt 17 och mat runt 19. Han sov bättre på natten då.
    För att undvika dubbla frukostar har jag med båda barnen inte gett frukost direkt när de vaknar (så länge sonen amma, fick han direkt när han vakna, men när han vägra vid 9,5 månad fick han vänta). Visst, märker jag att de är alldeles för gnälliga får de äta, men oftast har de inte det behovet förrän de varit vakna en liten stund.

Svar på tråden Hur vänjer man 1-åringen av med att äta på natten?