• Leea2012

Imorgon är dax för utökat UL

Vi är livrädda här hemma :( Imorgon är det dax för oss att få reda på om vårat barn har ngr missbildningar eller annat problem. Jag oroar mig för att hjärtat ens ska slå, har inte känt ngr rörelser idag (är i v.18+4 och väntar nr 3) men det kanske man inte behöver oroa sig för så pass tidigt?? Känns som bebisen ligger långt in i dag med så det kanske påverkar med. Usch, jag är verkligen så otroligt rädd inför morgondagen, OM det visar sig att bebisen är frisk, då ska jag ställa mig på torget och skrika rakt ut, så osannolikt känns det just nu Rynkar på näsan Ni får väldigt gärna hålla tummarna för oss imorgon kl 14...

• Svar på tråden Imorgon är dax för utökat UL
  • solen13

min 4e kände jag sent och det var för att moderkakan låg i framväggen, hoppas det går bra i morgon

• Vickan I

Förstår din rädsla. Finns det ngn särskild anledning till extra oro för er? Jag var livrädd inför det utvidgade/riktade ultraljudet också. Hade fått medicin som gav ökad risk för fosterskador som både kk och ivfkliniken glömt informera om. Håller tummarna allt vad jag kan.

• Leea2012

Vickan l, Ja, vi fick dåligt resultat på kub för 6 veckor sedan, våran bebis hade en nackspalt på 4,2 mm och en risk för ds på 1:74, vi gjorde fvp för 3 veckor sedan men tyvärr tabbade läkaren sig och förorenade provet med mitt blod så i Fredags fick vi veta att det inte gick att analysera provet :( vi har valt att inte göra om det p g a olika anledningar men eftersom man har sett ett samband mellan bred nackspalt och hjärtfel så oroar vi oss väldigt mkt för det. Hur gick det för dig och din bebis? Bra hoppas jag!!! Tack snälla du för tummarna {#emotions_dlg.flower}

• Vickan I

Ok, vilken miss, men hoppas verkligen att allt kommer att se bra ut imorgon. Alla UL och TUL (vi gjorde flera) såg bra ut hela vägen, även om min oro aldrig släppte ändå. Tyckte att sonen kändes annorlunda i kroppen nästan från födseln fast ingen lyssnade. När han var fem månader så konstaterades det att han är muskelsvag och utredning pågår. Han är ett år nu och tränar med sjukgymnast mm. Det går inte säga att det är pga medicinen jag fick, men man tänker ju så. Usch vill inte spä på din oro, i de flesta fallen är ju allt bra :).

• Vickan I

Har tänkt på dig idag. Hoppas det gått bra och att du fick skrika på torget!

• Vattuman83
    Leea2012 skrev 2012-11-12 20:01:29 följande:
    Ja det fick jag Skrattande Allt såg kanonfint ut Nalle Tack för din omtanke Solig
  • Ova

Vi har också förhöjd risk, men som jag förstått det så gör man det utökade uljudet efter v.22.
    Ska ní inte på ett till? 

• kanelkatten

Man kan få göra utökade ultraljud, sk screening när som helst under graviditeten.
    Jag hade otur när jag gjorde fostervattensprov för ett år sedan och fick ett stort läckage... vi har därför gjort utökade ultraljud i både vecka 12 och 15 och ska även göra det nästa vecka i vecka 19 (istället för RUL). Så länge läkaren inte ser något avvikande så låter vi bli att gå vidare och ta andra prov... däremot har han varit tydlig att det inte går att se "allt" någonsin, men att efter vecka 18 ser man de viktiga organen. Vid de tidigare två ultraljuden tittade han på hela anatomin... plus letade efter alla de markörer som kan betyda att något inte är som det ska, nackspalten är ju bara en sådan...

• Leea2012

Ova - där vi bor blir man erbjuden det i samband med tiden för rutinul, som läkaren förklarade så vill man göra det INNAN vecka 21+6 eftersom man i värsta fall ska ha möjlighet att avbryta graviditeten.
    Det var 2 Ul-läkare som utförde undersökningen och de gick igenom bebisen från topp till tå, dom var verkligen väldigt noggranna och gav sig inte förens dom hittat precis rätt vinklar och så. Sen är det ju precis som kanelkatten skriver, det finns ju aldrig ngr garantier för allt kan man ju inte se, oavsett när det görs.
    Vi blev erbjudna ett nytt ul i v.24-25 på hjärtat eftersom man inte kan se riktigt allt tydlig i tidigare veckor, detta tackade vi såklart ja till, just för att man ska kunna erbjuda bästa vård för vårat barn efter fl OM det skulle vara nåt.
    Lycka till!

• kanelkatten

...och man ser inte "allt" vid fostervattenprov heller. Den snabba analysen så tittar de ju bara på trisomi 13, 18 coh 21... och den utökade (som tar flera veckor) så ser de mer... om det är några större tokigheter... men fortfarande inte allt - på långa vägar.
    Har två barn i min nära bekanskapskrets med väldigt ovanliga avvikelser som INTE hade hittats vid fostervattenprov. Man måste leta specifikt efter deras syndrom för att hitta det och det görs inte rutinmässigt.

Jag känner mig välfdigt trygg med de utökade ultraljuden... vår läkare tittar också väldigt ingående på alla kroppsdelar och hans tränade öga ser om något inte ser ut som det borde. Kollar allt från flödet i hjärtat och klaffarna till benställning, antal fingrar, storlek på lillhjärna osv. Sen är det så klart ångestfyllt innan... för man är ju så luttrad nu - man vet att det kan vara fel... vilken skillnad från mina första UL med första barnet, då var det bara spännande och roligt!

• Kampan

Min son föddes med något som man bara upptäcker ca hälften av fallen på, på ul. Hål i diafragman (medfött diafragmabråck). På min son missades det på 2 ultraljud fick sen fel diagnos på det 3 och 2 ultraljud senare blev det rätt. Det är svårt att upptäcka och se allt..

Svar på tråden Imorgon är dax för utökat UL