• SupersurasunkSara

Behöver svar, någon som har dem? Tacksam för svar!!

Han kan få till ett umgänge. Han kanske inte är likadan som pappa som han var som sambo. Dock kommer ingen ta flickan ur din famn och ge honom utan det kommer att trappas upp långsamt. Om du begär det kommer det troligtvis bli så att en kontaktperson är närvarande vid umgänget om du inte själv vill/orkar vara med.

Eftersom det är en ganska långsam process så kommer han mest troligt inte ens orka slutföra och då minskar hans chanser att få till umgänge igen.

• SupersurasunkSara

Om du har sparat det han har skrivit till dig finns det bevis. Annars inte. Jag tror inte någon ger honom vårdnaden oavsett, han måste ju då först stämma dig på den och det kostar tid och pengar. Vet dock inte vad som kan hända om du vägrar. Ring och prata med soc, en kvinnofridsorganisation och famrätten och fråga. De har säkert en hel del erfarenheter av sånt här.

• SupersurasunkSara

Om han får dom på umgänge och du nekar kan det bli så att du får betala vite. Det kan bli så att barnet blir hämtat ja, men INTE om hon inte känner honom. Om dom på umgänge kommer så kan du kräva att en kontaktperson är närvarande, det kan vara du, det kan vara någon annan som barnet känner, ibland någon från soc (som barnet får träffa innan).

Om du ska bli av med vårdnaden krävs det att du gravt missköter barnet, inte ens pedofiler blir alltid av med vårdnaden så det kan vara svårt.

• SupersurasunkSara
    Anonym (E) skrev 2012-11-11 21:54:57 följande:
    skulle jag "bara" få böte (vite) ?? i så fall betalar jag det gärna för att skydda henne..
    vad skulle hända då, skulle han få gå upp i rätten igen då? och samma sak igen o igen??
    Detta skulle jag ju neka direkt.. så att hon skulle känna honom kommer aldrig vara aktuellt.. så det skulle i så fall bli att dom tog henne till en helt främmande människa..
    skulle inte godkänna umgänge ens med någon som närvara för alla kan bete sig bra en kortare stund.. men jag vill inte hon ska veta något.. När hon blir äldre ska jag berätta allt. jag ska berätta om mitt liv, att det inte var så bra (aldrig droger, alkhol o såna saker) men att jag hade sämre folk runt mig, lät mig utnyttjas och sånt.. berätta hur de kom sig att jag träffade idioten, och hur det var med han.. och hur mycket jag sedan kämpat för att fixa mitt liv och genom det hennes liv.. Men så länge jag inte kan berätta allt så ska han hålla sig borta.. jag tänker inte utsätta henne för de..
    Jag vet inte vad som händer om du vägrar gång på gång.
  • SupersurasunkSara

De hämtar inte barnet om barnet inte känner honom. I övrigt har jag ingen aning. Du kan få viss hjälp till advokatkostnader via din hemförsäkring. Kolla upp om det ingår någon sådan hjälp i den du har, om inte, komplettera.

• SupersurasunkSara

Du som fått ditt barn hämtat på det viset, varför stod inget i tidningarna om detta? Ett klart fall av barnmisshandel från myndigheternas sida anser jag.

Svar på tråden Behöver svar, någon som har dem? Tacksam för svar!!