• Bonanza

Varför vill ni få reda på otroheten?

Det här kommer jag nog ALDRIG att förstå.

I var och varannan tråd om otrohet så gapas det om att man MÅSTE berätta, för den bedragna måste få en chans att bestämma över sitt liv själv och inte bygga sitt liv på en lögn. Och det är så jäkla dumt sagt att man baxnar ibland, för betänk detta:

Du är 96 år och har levt ett långt och lyckligt liv. Du och din partner, ditt livs stora kärlek, har varit lyckliga i många långa år och era barn och barnbarn mår bra och alla har det trevligt. Efter att din partner avlidit får du på något sätt reda på att hen för många många år sedan var otrogen med en kollega på en fest. En engångsföreteelse.

Kan ni sätta er in i den situationen och sedan ärligt säga att allt varit bättre om ni fått reda på det? Att det långa och lyckliga livet ihop bara var "en lögn"?

Det har jag väldigt svårt att tro. Det man inte vet mår man inte dåligt av och många av de som påstår att de minsann aldrig skulle klara av att leva i en lögn lever redan i en lögn då deras partners varit otrogna bara att de inte vet om det. Eller så har de inte varit otrogna, men eftersom man inte vet så är det ju lika troligt vilket som. Realiteten är ju ändå att man inte upplever att de har varit otrogna och kan därför leva ett lyckligt liv. På vilket sätt skulle vetskapen om otroheten vara bättre?

Det jag pratar om är alltså inte affärer på sidan av under långa perioder, utan något enstaka snedsteg som anses vara ett misstag. 

• Svar på tråden Varför vill ni få reda på otroheten?
  • Häpnad

Du känns dum, på riktigt.

Gå in på ett forum för nittio-plussare och ställ samma fråga. Om nu frågan i sig är relevant där, eller nån annanstans...ever.
    Så, kanske du får svar. Relevant.
    Här är du bara obekväm.

It 'll work out. Stavaprogrammet föreslår dock: it'öl workshop outfit. Obegripligt.
  • Bonanza
    Häpnad skrev 2012-11-11 22:54:26 följande:
    Du känns dum, på riktigt.

Gå in på ett forum för nittio-plussare och ställ samma fråga. Om nu frågan i sig är relevant där, eller nån annanstans...ever.
    Så, kanske du får svar. Relevant.
    Här är du bara obekväm.
    Vilket otroligt relevant svar för frågeställningen.

• Häpnad
    Du är 96 år och har levt ett långt och lyckligt liv. Du och din partner, ditt livs stora kärlek, har varit lyckliga i många långa år och era barn och barnbarn mår bra och alla har det trevligt. Efter att din partner avlidit får du på något sätt reda på att hen för många många år sedan var otrogen med en kollega på en fest. En engångsföreteelse.

Lite så.
    Hur fasen ska gemene effellare svara på detta?
    It 'll work out. Stavaprogrammet föreslår dock: it'öl workshop outfit. Obegripligt.
  • Azi

Nu är inte medelåldern på FL 96. Allt som oftast handlar det om människor som är mitt i livet. Människor som kanske funderar på att skaffa barn, flytta ihop, gifta sig. Att få veta att partnern inte är den de tror ger dom möjlighet att bestämma själva om det är någon de vill dela sitt liv med.

Om min partner var otrogen så skulle jag vilja veta det.

~*rabiat*~
  • Bonanza
    Häpnad skrev 2012-11-11 23:05:41 följande:

Lite så.
    Hur fasen ska gemene effellare svara på detta?
    Åh jag förstår. Det är helt omöjligt för dem att tänka hypotetiskt?
    Azi skrev 2012-11-11 23:08:40 följande:
    Nu är inte medelåldern på FL 96. Allt som oftast handlar det om människor som är mitt i livet. Människor som kanske funderar på att skaffa barn, flytta ihop, gifta sig. Att få veta att partnern inte är den de tror ger dom möjlighet att bestämma själva om det är någon de vill dela sitt liv med.

Om min partner var otrogen så skulle jag vilja veta det.
    Helt rätt förvisso, men de flesta som skriver i otrohetsforumet är de som redan har barn och familj och där valen redan är gjorda så att säga. 

• Häpnad
    Bonanza skrev 2012-11-11 23:10:31 följande:
    Åh jag förstår. Det är helt omöjligt för dem att tänka hypotetiskt?
    helt omöjligt att vara 90 -plus, i tanken...
    ¨
    Capish?
  • Azi
    Bonanza skrev 2012-11-11 23:10:31 följande:
    Helt rätt förvisso, men de flesta som skriver i otrohetsforumet är de som redan har barn och familj och där valen redan är gjorda så att säga. 

Men de kanske inte vill leva sitt liv med någon som är otrogen, även om de har barn. De kanske vet att de förtjänar någon som är ärlig, som har samma värderingar och som behandlar dom med respekt.
    ~*rabiat*~
  • Bonanza
    Azi skrev 2012-11-11 23:16:08 följande:
    Men de kanske inte vill leva sitt liv med någon som är otrogen, även om de har barn. De kanske vet att de förtjänar någon som är ärlig, som har samma värderingar och som behandlar dom med respekt.
    Så man kan inte ha samma värderingar eller behandla någon med respekt om man råkar begå ett misstag? Och om de inte vet om otroheten så är de ju lyckliga och upplever att de delar värderingar och behandlas med respekt, så vad är då problemet? 

Jag har ingen möjlighet att veta ifall min man har varit otrogen eller inte. Jag är rätt säker på att han inte har varit det, men jag kan ju inte veta. Jag är väldigt lycklig i mitt förhållande och mår bra, känner mig respekterad och är trygg. Utan att veta, för ingen vet ju. Så ifall han nu skulle ha varit otrogen, hur påverkar det mig idag?

• Bonanza
    Häpnad skrev 2012-11-11 23:15:54 följande:
    helt omöjligt att vara 90 -plus, i tanken...
    ¨
    Capish?
    Okej, du klarar inte av hypotetiska frågeställningar. Då vet jag.

Capisco.

• Azi
    Bonanza skrev 2012-11-11 23:18:00 följande:
    Så man kan inte ha samma värderingar eller behandla någon med respekt om man råkar begå ett misstag? Och om de inte vet om otroheten så är de ju lyckliga och upplever att de delar värderingar och behandlas med respekt, så vad är då problemet? 

Jag har ingen möjlighet att veta ifall min man har varit otrogen eller inte. Jag är rätt säker på att han inte har varit det, men jag kan ju inte veta. Jag är väldigt lycklig i mitt förhållande och mår bra, känner mig respekterad och är trygg. Utan att veta, för ingen vet ju. Så ifall han nu skulle ha varit otrogen, hur påverkar det mig idag?

Problemet är att de bygger sitt liv på en lögn.
    Och nej, jag kan inte se hur de kan ha samma värderingar och behandla sin partner med respekt och sen bryta det antagligen viktigaste överenskommelsen i ett monogamt förhållande.

Och otroheten må vara ett misstag, men det är ändå en aktiv handling. Ingen råkar någonsin vara otrogen, det är alltid ett aktivt deltagande.
    ~*rabiat*~
Svar på tråden Varför vill ni få reda på otroheten?