• Glad i hågen

Dilemma vid fakturering - hur räknar ni timmar vid jobb borta?

Jag sitter nu och kliar mig i huvet när jag ska fakturera för ett jobb som innebar att jag var borta totalt 3 dygn. Hur räknar ni restid, sovtid, "dötid" osv på ett sånt uppdrag? Jag har ett avtal med uppdragsgivaren på en löpande timersättning, men jag kan ju inte ta betalt för 24 timmar dygnet! Hur tusan ska jag räkna för att hamna på en rimlig nivå? Bara arbetstimmarna? Tar man betalt för mingeltid? Affärsmiddag?

• Svar på tråden Dilemma vid fakturering - hur räknar ni timmar vid jobb borta?
  • Vinterankan

Man tar betalt för 8 timmar per dag + restid (restiden till en lägre taxa, 50% har vi). Om man reser samma dag som man arbetar så att dagen blir kortare pga det så tar man betalt för de antal timmar som man hinner arbeta. Om man arbetar mer än 8 timmar en dag så tar man betalt för det. Men om det t,ex, blir 7 timmar för att kunden vill ha en timme på morgonen för att starta upp annat så är det ändå 8 timmar som gäller då hela din dag är bokad för detta. 

Middagar och liknande tar man inte betalt för.

Sedan så tillkommer traktamente (med avdrag om kunden bjudit på någon mat) samt hotell- och resekostnader.

Så är det i alla fall där jag jobbar.  

• Glad i hågen

Vi jobbade och hade planerade möten under tågresan både dit och hem och kvällsaktiviteterna var obligatoiska för att knyta kontakter.

• Vinterankan
    Glad i hågen skrev 2012-11-12 10:49:52 följande:
    Vi jobbade och hade planerade möten under tågresan både dit och hem och kvällsaktiviteterna var obligatoiska för att knyta kontakter.
    I så fall så blir det arbete istället för resa. Har aldrig varit med om att fakturera kvällsaktiviteter även fast de varit obligatoriska. Om aktiviteten har börjat med någon form av möte eller föreläsning så har man kunnat fakturera den, men inte mingel och middag. 
Svar på tråden Dilemma vid fakturering - hur räknar ni timmar vid jobb borta?