Skilsmässoproblem: tidigare gemensam bostad
Det var inte många kloka svar du har fått. Kanske har du redan kollat med banken eller en jurist vilka skyldigheter du har när det gäller kostnaderna för villan. Jag kan inte hjälpa dig där, men du äger ju fortfarande hälften av den.
Fråga 1. Kanske är det en bra idé att låta en god man sköta försäljningen, man kan utse en God man bara för ett speciellt ändamål (t.ex. bostadsförsäljning), men jag är lite osäker på om två "unga och välutbildade personer" får det beviljat.
Fördelen skulle vara att du slipper alla diskussioner med din f.d. fru. Överförmyndarnämnden (som är de som utser den egentlige Gode mannen och kontrollerar deras handlande) brukar vara väldigt noga med att fastigheter/bostäder och liknande verkligen säljs till ett marknadsmässigt pris. När jag sålde en lägenhet för en gammal moster så skulle det vara värderingsintyg från två oberoende värderingsmän. Men om villan har legat ute till försäljning i ett år så har ni nog begärt för högt pris.
Ring och tala med Överförmyndarenämnden i din kommun, kanske tycker de att både du och din fru är tokiga (men i så fall behöver ni ju en God man!) eller också har de några goda råd att komma med.
Prata med banken och kanske en jurist om övriga frågor.
Trist situation, men inte särskilt ovanlig. Men skriv inte på någon fullmakt!