• FrökenW

6 månaders snuttar mycket på natten, hjälper det med avvänjning med nattätandet???

Japp, jag har en 6-månaders som har gett sönderhackad nattsömn ett ansikte.

Såhär ser det ut.ll 
    Vi samsover och han ammas ska tilläggas.

18.00 1 port gröt.
    19-19:30 Godnatt. Vi ligger igemte i vår säng och söver.
    ca 30 min efter inträffar den klassiska sömnskarven = söva om.
    Seda kan han sova till 21-22. Vaknar, då ska det snuttas/vaggas. (Helst snuttas)
    sover till 00-01, snuttas.
    sover till ca 02.. snuttas
    sover till 05 snuttas
    sover till 07-08 UPPSTIG.
    Amning (numera försök till gröt)  kl 10-11.

Min förhoppning är:
    1. Få stackars pojken att sova HELA nätter 
    2. Sluta nattamma
    3. Sova EGEN säng
    4. MEr aptit på förmiddagen/dagen (han äter ju på natten, så inte konstigt att han inte är hungrig )
    5. Sluta amma ganska omgående. 

Tips tack=) 

• Svar på tråden 6 månaders snuttar mycket på natten, hjälper det med avvänjning med nattätandet???
  • Marren38

Det är ingen garanti att uppvaken slutar för att du slutar amma, men rent generellt kan man säga att om barnet inte längre belönas med tutte varje gång han vaknar så sker uppvaken mer sällan!

Jag föreslår att du gör detta stegvis för att inte riskera att han är HUNGRIG på natten om du slutar amma rakt av nattetid. Det är säkert så att han får en procentuell del av sina kalorier nattetid nu.

För att göra detta undrar jag om du har en partner som kan hjälpa till? Det är ett stort plus. När jag slutat att nattamma mina barn så har jag snuttat dem som vanligt fram till kl 02 och därefter har pappan gått iväg till ett annat sovrum och tagit resten av natten. Det har gått MYCKET BÄTTRE än förväntat. För andra är det lite svårare. Kanske är pappan ovan vid att trösta babyn, orolig där oron då sprider sig till babyn osv. Då kan det hjälpa att till exempel ha vagnen i rummet där pappan får husera eller en pilatesboll som då blir verktyg för pappan att söva barnet.

Jag rekommenderar INTE egen säng samtidigt som du slutar nattamma. Tänk på hur stackaren måste undra varför han är förpassad BÅDE från mammas sköna, varma kropp och bröst och ALL mänsklig närhet. Det är övermäktigt och särskilt under separationsfasen. 

När det gäller att sluta amma så är ju det ditt beslut och det är verkligen en GÅVA du gett ditt barn att du ammat det fram tills nu. DOCK, tänk på att vara säker på din sak. Amning är också ett jättefint sätt att återskapa närhet när man kommit hem från jobbet exempelvis.

Gällande nätterna:
    1. Bestäm dig för att du fått nog.
    2. Dela upp natten så att halva natten är "som vanligt" och halva natten är pappans/mormors/farmors stund med babyn.
    3. Planera tillsammans med pappan/mormor/farmor vilka verktyg denna ska ha till sitt förfogande för att lugna babyn.
    4. Kom INTE inrusande om pappan har ansvaret. Låt honom lugna babyn själv. Annars lär du babyn att du "räddar" den när den är hos pappan.
    5. Öka gradvis pappatiden nattetid tills pappan har babyn hela nätterna. När detta sker kommer babyn inte vakna lika ofta eftersom babyn inte längre belönas för att vakna på natten.

Detta kommer bara fungera om du har en partner/farmor/mormor som barnet är tryggt med och som du har ett grundmurat förtroende för.

• MalinEddie

För oss blev det värre när jag slutade nattamma. Vi hade iofs andra sätt att hjälpa vår son på också innan jag slutade vilket underlättade men efter avslutad nattamning hade vi bara andra sätt och då kunde jag sakna det smidiga med att ligga kvar, ge bröstet och somna om..Kan tillägga att han somnade på egen hand kvällstid och i egen säng men uppvak hade han precis som de flesta spädbarn. Ofta handlade det om att han behövde närhet vilket han givetvis fick. Somnar ert barn också på andra sätt så att din man kan avlasta dig? Det kan ju vara värt att jobba på annars istället för att avsluta nattamningen innan barnet finner trygghet i något annat. Då har ni något annat att ta till också vilket underlättar. Behoven av närhet och mat försvinner ju inte för att barnet sover i egen säng. Vi tyckte att det var mycket smidigare att ha barnen nära än att springa upp. Varför tror du att det skulle bli bättre om barnet sov i egen säng, sover ni dåligt? Har ni möjlighet att ta bort den ena sidan på spjälsängen och ställa den jämte er säng? Då är ni nära barnet samtidigt som det sover i egen säng. Har ni provat att låta honom äta själv för att öka intresset för mat? Med tanke på att han bara är 6 månader är det ju inte det minsta konstigt att ni inte har kommit långt med maten ännu. Bröstmjölk/ersättning ska helst vara huvudfödan det första året enligt de rekommendationer som finns. Om du vill sluta amma kan det alltså vara bra att ge ersättning istället.

Avskyr CIO-metoder.
  • FrökenW
    Marren38 skrev 2012-11-12 19:25:27 följande:
    Det är ingen garanti att uppvaken slutar för att du slutar amma, men rent generellt kan man säga att om barnet inte längre belönas med tutte varje gång han vaknar så sker uppvaken mer sällan!

Jag föreslår att du gör detta stegvis för att inte riskera att han är HUNGRIG på natten om du slutar amma rakt av nattetid. Det är säkert så att han får en procentuell del av sina kalorier nattetid nu.

För att göra detta undrar jag om du har en partner som kan hjälpa till? Det är ett stort plus. När jag slutat att nattamma mina barn så har jag snuttat dem som vanligt fram till kl 02 och därefter har pappan gått iväg till ett annat sovrum och tagit resten av natten. Det har gått MYCKET BÄTTRE än förväntat. För andra är det lite svårare. Kanske är pappan ovan vid att trösta babyn, orolig där oron då sprider sig till babyn osv. Då kan det hjälpa att till exempel ha vagnen i rummet där pappan får husera eller en pilatesboll som då blir verktyg för pappan att söva barnet.

Jag rekommenderar INTE egen säng samtidigt som du slutar nattamma. Tänk på hur stackaren måste undra varför han är förpassad BÅDE från mammas sköna, varma kropp och bröst och ALL mänsklig närhet. Det är övermäktigt och särskilt under separationsfasen. 

När det gäller att sluta amma så är ju det ditt beslut och det är verkligen en GÅVA du gett ditt barn att du ammat det fram tills nu. DOCK, tänk på att vara säker på din sak. Amning är också ett jättefint sätt att återskapa närhet när man kommit hem från jobbet exempelvis.

Gällande nätterna:
    1. Bestäm dig för att du fått nog.
    2. Dela upp natten så att halva natten är "som vanligt" och halva natten är pappans/mormors/farmors stund med babyn.
    3. Planera tillsammans med pappan/mormor/farmor vilka verktyg denna ska ha till sitt förfogande för att lugna babyn.
    4. Kom INTE inrusande om pappan har ansvaret. Låt honom lugna babyn själv. Annars lär du babyn att du "räddar" den när den är hos pappan.
    5. Öka gradvis pappatiden nattetid tills pappan har babyn hela nätterna. När detta sker kommer babyn inte vakna lika ofta eftersom babyn inte längre belönas för att vakna på natten.

Detta kommer bara fungera om du har en partner/farmor/mormor som barnet är tryggt med och som du har ett grundmurat förtroende för.

Tack för att du tog dig tid att svara!
    Faktiskt är det denna varianten vi tänkt testa lite, men jag tänkte köra hel natt på en gång.. Men ska nog dela upp som du säger.
    På fredag tänkte pappan starta för att slippa gå till jobbet dagen efter  
  • FrökenW
    MalinEddie skrev 2012-11-12 19:36:01 följande:
    För oss blev det värre när jag slutade nattamma. Vi hade iofs andra sätt att hjälpa vår son på också innan jag slutade vilket underlättade men efter avslutad nattamning hade vi bara andra sätt och då kunde jag sakna det smidiga med att ligga kvar, ge bröstet och somna om..Kan tillägga att han somnade på egen hand kvällstid och i egen säng men uppvak hade han precis som de flesta spädbarn. Ofta handlade det om att han behövde närhet vilket han givetvis fick. Somnar ert barn också på andra sätt så att din man kan avlasta dig? Det kan ju vara värt att jobba på annars istället för att avsluta nattamningen innan barnet finner trygghet i något annat. Då har ni något annat att ta till också vilket underlättar. Behoven av närhet och mat försvinner ju inte för att barnet sover i egen säng. Vi tyckte att det var mycket smidigare att ha barnen nära än att springa upp. Varför tror du att det skulle bli bättre om barnet sov i egen säng, sover ni dåligt? Har ni möjlighet att ta bort den ena sidan på spjälsängen och ställa den jämte er säng? Då är ni nära barnet samtidigt som det sover i egen säng. Har ni provat att låta honom äta själv för att öka intresset för mat? Med tanke på att han bara är 6 månader är det ju inte det minsta konstigt att ni inte har kommit långt med maten ännu. Bröstmjölk/ersättning ska helst vara huvudfödan det första året enligt de rekommendationer som finns. Om du vill sluta amma kan det alltså vara bra att ge ersättning istället.
    Jadå! Han somnar med pappaan, ofta vaggar eller ligger pappan bredvid i sängen så somnar han på det sättet. Så är det säkert 8 av 10 nätter, ångnär det inte fungerar brukar det vara att han trots allt efter sin kvällsgröt + amning ändå är lite hungrig så då ammar jag och han somnar efter det. Det händer vissa nätter när han snuttat sååå många gånger att jag ber pappan ta upp och vagga honom, då somnar han alltid.

Jag tror och när man hör från många andra som haft liknande problem så har bebisens uppvak minskat lite när de sover i egen säng. Så det är väl därför vi vill ha det så, sen är det ju mysigt att ha honom vid sidan såklart. Men vi vill även ha vår säng nu, ifred.
    Han har aptit för mat, men den kommer ju först framåt dagen, jag vill känna att han också äter "frukost", så jag slipper gå runt o nojja varför han inte vill äta fram till 11, tex.
    Nu äter han burkmat rätt mkt ändå.

På vilket sätt blev nätterna värre? Vaknade bebisen lika mycket ändå? 
  • Marren38

TS, jag har läst MalinEddies inlägg och kan bara från min sida kommentera att det är OERHÖRT ovanligt att barn vaknar lika ofta eller mer efter det att nattamning avvecklas såvida det inte föreligger en somatisk problematik.

Jag har under åren läst mängder av böcker och studier från hela världen i ämnet (inte minst inom fältet Attachment Parenting som är mitt livselixir) och inte mött evidens för det någonstans. OM barnet vaknar OFTARE på natten efter avvecklad nattamning så rör det sig om att föräldrarna har implementerat en annan form av belöningssystem för att babyn ska vakna, exempelvis att babyn får komma upp och vaggas runt, osv

Om du är intresserad av ämnet kan jag rekommendera Attachment Parenting grundarna i USA: DR SEARS & Martha Sears och deras böcker The Baby Sleep Book, The Baby Book och Attachment Parenting book. Särskilt den förstnämnda tar upp ämnet med THE ALL NIGHT NURSER, dvs barn som vill snuttas hela natten. De rekommenderar starkt att pappan får ta över delar av natten för att bryta denna ovana när barnet blivit tillräckligt stort för att sova hela natten utan mat vilket enligt mig inträffar TIDIGAST vid halvårsstrecket. Själv har jag slutat nattamma när mina barn passerat separationsfasen vid 9-10 mån. 

• skogsvitter
    Marren38 skrev 2012-11-13 15:09:38 följande:
    TS, jag har läst MalinEddies inlägg och kan bara från min sida kommentera att det är OERHÖRT ovanligt att barn vaknar lika ofta eller mer efter det att nattamning avvecklas såvida det inte föreligger en somatisk problematik.
    Måste bara undra, varifrån har du fått den uppfattningen?

Mina barn har också vaknat efter avslutad amning, enligt min erfarenhet så är det förhållandevis vanligt. Att bebisar vaknar beror enligt min uppfattning sällan på amningen i sig, utan oftare av andra orsaker (tex utvecklingsfaser, oro, separationsångest, obehag/smärtor) men att däremot kan amningen vara ett effektivt och lättsamt sätt att faktiskt få bebisen att komma till ro snabbt igen. Att det skulle vara amningens fel att bebisen vaknar tror jag är extremt ovanligt.

Jag tänker på det som står beskrivet tex i boken "somna utan gråt" (som handlar om just den teorin att amningen blir en vana) och alla de bebisarna fortsatte ju vakna ändå. Men visst, de slutade amma vid uppvaken eftersom föräldrarna vande bort det, och med åldern minskade uppvaken allt eftersom. Men faktum kvarstår att de flesta bebisar vaknar på nätterna. Sedan gör var och en vad som är enklast för dem nattetid, men jag anser att man försvårar för sig själv genom att vänja av amningen i förtid eftersom det faktiskt är det absolut lättaste sättet att söva om. Kan man få det att fungera bra så behöver man knappt vakna alls som förälder.
  • skogsvitter

Vaknat oftare däremot vet jag ej, men de har fortsatt vakna och då krävs det ju mer av mig som förälder vilket gör att man kanske upplever nätterna rent generellt som svårare efter att man avslutat amning eftersom man inte kan söva om lika lätt.

• Marren38
    skogsvitter skrev 2012-11-13 15:22:25 följande:
    Måste bara undra, varifrån har du fått den uppfattningen?

Mina barn har också vaknat efter avslutad amning, enligt min erfarenhet så är det förhållandevis vanligt. Att bebisar vaknar beror enligt min uppfattning sällan på amningen i sig, utan oftare av andra orsaker (tex utvecklingsfaser, oro, separationsångest, obehag/smärtor) men att däremot kan amningen vara ett effektivt och lättsamt sätt att faktiskt få bebisen att komma till ro snabbt igen. Att det skulle vara amningens fel att bebisen vaknar tror jag är extremt ovanligt.
    Skogsvitter: nattsnuttande för större bebisar utgör ett habituellt uppvaknande orsakad primärt av belöningsmekanismen att bröstet finns där när babyn vaknar. Så ska det vara i späd ålder! Samsovning och fri tillgång till bröstet under sex månader (MINST), bärsjal dagtid och inte utsätta bebis för intryck dagarna i ända. Då är bebis trygg nog att avveckla nattamning efter separationsfasen.

Det är vedertaget inom barnspykologin (läs exempelvis Margit Ekenbarks inlägg på FL om sömn) att bebisar som snuttas till sömns många ggr per natt vaknar FÖR ATT de snuttas. Då pratar vi alltså om MULTIPLA uppvaknanden under LÅNG tid, inte enstaka uppvaknaden. Nästan alla små barn vaknar på natten men i olika utsträckning. 

Frågan som jag besvarade i mitt inlägg är INTE huruvida barn (med multipla uppvaknaden) slutar vakna helt för det gör de inte. Jag gjorde gällande att det är oerhört ovanligt att de vaknar LIKA OFTA eller MER som när de snuttades till sömns varje eller varannan timme på natten. Mina fyra barn utgör ju ingen population som man kan dra slutsatser ifrån men de har alla fyra vaknat VARJE TIMME på natten fram till 9-10 månaders ålder till att inte ha något uppvaknande fram till närmandekrisen vid 1,5 års ålder. Vi har samsovit med alla fyra barnen till 4-5 års ålder.

• skogsvitter

Förstår hur du menar och jag tror absolut att det kan vara så i extrema fall, det låter däremot inte det minsta troligt i TS fall. Både för att bebisen är så pass liten fortfarande, samt att uppvaken faktiskt är förhållandevis (att vakna varannan timme mitt i en utvecklingsfas är vare sig ovanligt eller ett dugg konstigt utan ett helt normalt sömnmönster) och framförallt så har TS helt orimliga krav på en 6 månaders. Att kräva att en så liten ska sova helt ensam, sova HELA natten utan att störa föräldrarna och att till råga på allt tvingas sluta nattamma helt vid så späd ålder är att förvänta sig på tok för mycket!! Och man bäddar verkligen för problem om man tror att så här små bebisar är mogna för sådan självständighet.

Svar på tråden 6 månaders snuttar mycket på natten, hjälper det med avvänjning med nattätandet???