Marren38 skrev 2012-11-12 19:25:27 följande:
Det är ingen garanti att uppvaken slutar för att du slutar amma, men rent generellt kan man säga att om barnet inte längre belönas med tutte varje gång han vaknar så sker uppvaken mer sällan!
Jag föreslår att du gör detta stegvis för att inte riskera att han är HUNGRIG på natten om du slutar amma rakt av nattetid. Det är säkert så att han får en procentuell del av sina kalorier nattetid nu.
För att göra detta undrar jag om du har en partner som kan hjälpa till? Det är ett stort plus. När jag slutat att nattamma mina barn så har jag snuttat dem som vanligt fram till kl 02 och därefter har pappan gått iväg till ett annat sovrum och tagit resten av natten. Det har gått MYCKET BÄTTRE än förväntat. För andra är det lite svårare. Kanske är pappan ovan vid att trösta babyn, orolig där oron då sprider sig till babyn osv. Då kan det hjälpa att till exempel ha vagnen i rummet där pappan får husera eller en pilatesboll som då blir verktyg för pappan att söva barnet.
Jag rekommenderar INTE egen säng samtidigt som du slutar nattamma. Tänk på hur stackaren måste undra varför han är förpassad BÅDE från mammas sköna, varma kropp och bröst och ALL mänsklig närhet. Det är övermäktigt och särskilt under separationsfasen.
När det gäller att sluta amma så är ju det ditt beslut och det är verkligen en GÅVA du gett ditt barn att du ammat det fram tills nu. DOCK, tänk på att vara säker på din sak. Amning är också ett jättefint sätt att återskapa närhet när man kommit hem från jobbet exempelvis.
Gällande nätterna:
1. Bestäm dig för att du fått nog.
2. Dela upp natten så att halva natten är "som vanligt" och halva natten är pappans/mormors/farmors stund med babyn.
3. Planera tillsammans med pappan/mormor/farmor vilka verktyg denna ska ha till sitt förfogande för att lugna babyn.
4. Kom INTE inrusande om pappan har ansvaret. Låt honom lugna babyn själv. Annars lär du babyn att du "räddar" den när den är hos pappan.
5. Öka gradvis pappatiden nattetid tills pappan har babyn hela nätterna. När detta sker kommer babyn inte vakna lika ofta eftersom babyn inte längre belönas för att vakna på natten.
Detta kommer bara fungera om du har en partner/farmor/mormor som barnet är tryggt med och som du har ett grundmurat förtroende för.
Tack för att du tog dig tid att svara!
Faktiskt är det denna varianten vi tänkt testa lite, men jag tänkte köra hel natt på en gång.. Men ska nog dela upp som du säger.
På fredag tänkte pappan starta för att slippa gå till jobbet dagen efter