Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

min 11-åring vägrar gå på modersmålsundervisning

Är det spanska, men vad är problemet, inom ett eller två år så kan han välja spanska som ett tillvalsspråk och då kommer han ha ett ämne som han verkligen fixar.
    Så vänta, han kommer få ett ämne där han kan glänsa, är han inte värd det?
    Visst, det kommer vara jätteenkelt för honom i slutet, men han får grammatiken och han kommer även då få lära sig den europeiska spanskan.

• sextiotalist
    Royalle skrev 2016-01-25 09:45:08 följande:
    Det är inte samma ordförråd i spanska som främmande språk och spanska som modersmål. Det skiljer en hel del mellan modersmål och främmandespråk.
    Det är ju samma språk, men visst kan ordförrådet se lite annorlunda ut, speciellt mellan den europeiska och latinamerikanska spanskan. Men de flesta orden är ju väl lika.
    Men du menar att det språket man lär sig i skolan har inget med det språket som pratas i landet?

• sextiotalist
    Royalle skrev 2016-01-25 10:41:16 följande:
    Jag säger inte att de inte har med varandra att göra utan att det skiljer mellan skolspråk och modersmål hur och vad man ska lära sig. Tänk på att barnet redan kan en hel del och ska in i en nybörjargrupp. Hemma lär man sig ett visst ordförråd medan man för att kunna arbeta eller studera vidare behöver kunna ett annat.

Ett främmandespråk blir aldrig lika hög nivå som ett modersmål.

Det handlar alltså inte om huruvida det är samma språk utan snarare på dimensioner i språket. Är man nyfiken kan man gå in och jämföra styrdokumenten mellan spanska som främmmandespråk och modersmål. De finns på skolverkets hemsida.
    Det förstår jag också, det var mest att pausa det hela och låta killen få glänsa ett tag, eftersom han har det tufft i skolan. Han kan ju återgå till hemspråk när han är redo för det.
    Nu finns det en jättebra chans att göra detta, eftersom spanska är ett språk de kan välja, det är värre om det varit ett litet udda språk.
Svar på tråden min 11-åring vägrar gå på modersmålsundervisning