• Prissan

Apotek för nyfödda?

Snart är det dags för bebben att komma ut (BF 24:e) och min man & jag har köpt nästan allt. Nu kom jag på att bebben förmodligen kommer att behöva ha diverse saker från apoteket. Vad kan vara bra att ha hemma till en liten nyfödd förutom febernedsättande? Baby Nalle

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-14 13:39
    Tack för alla svar! Nu vet jag vad vi ska köpa.

• Svar på tråden Apotek för nyfödda?
  • Jkpg Deluxe

Renässans (koksalt-pipetter) att hjälpa täppta näsor med (men brukar ofta funka med bröstmjölk också, men svårt att pricka rätt! ;))

Purelan (finns dock inte på apoteket men typ på babyproffsen o på nätet) till bebisens torra hussprickor (OM h*n får sädana, vilket är vanligt i början) till rumpan och till dina bröstvårtor :) 

• Dimitra
    Jkpg Deluxe skrev 2012-11-12 21:12:26 följande:
    Purelan (finns dock inte på apoteket men typ på babyproffsen o på nätet) till bebisens torra hussprickor (OM h*n får sädana, vilket är vanligt i början) till rumpan och till dina bröstvårtor :) 
    Purelan finns på apoteken
    The Dimitra universe.
  • ELLEoClara

Febertermometer

Någon salva för rumpan ex.  inotyol, bepanthen, zink eller silon ( alla är bra)

koksaltdroppar till näsan

( läkemedel som alvedon, nezeril m.m "får" inte ges till bebisar under 3 mån utan läkarordination)

• stinajonasson

Apoteket har ett komma-hem-paket som går att beställa på deras hemsida. I det finns de ni behöver förutom en termometer.

• nozpa
    ELLEoClara skrev 2012-11-12 21:13:59 följande:

Febertermometer

Någon salva för rumpan ex.  inotyol, bepanthen, zink eller silon ( alla är bra)

koksaltdroppar till näsan

( läkemedel som alvedon, nezeril m.m "får" inte ges till bebisar under 3 mån utan läkarordination)

Fyller på.

Nässug hade vi.
    Vi hade flytande alvedon hemma. Men behövde inte ges innan tänderna kom strax efter 3 mån.
    Miniderm för torra bebisar.

• Natulcien

Äh, jag skulle snarare säga: köp inte på er för mycket.
    För oss räckte det utmärkt med en salva mot röd rumpa, och den behövde vi inte ens använda förrän efter ett par månader...

• Janniiike

Inotyol är skit bra! Men ammar du kan du använda bröstmjölk till allt. E bebben torr så smörjer du den med mjölken. Pumpa ochså ut bröstmjölk till när den blir täppt i näsan. Jag brukade istället för pipett använda min snorsug med mjölk i som nässpray. Är då jätte lätt o droppa i mjölken i näsan. men så länge du iaf har en salva till röd rumpa och stolpiller så behöver du inte så mkt mer. Du kan även göra egen koksaltlösning. Koka 1 dl vatten med 1 kryddmått salt. :D

• Pippilångstrump

Jag kommer att ha hemma:
    Rumpsalva, weledas zinksalva
    Olja, även här weledas (används i badvatten eller att ha i tvättlappen, lite olja och lite vatten så har man egna "vårservetter")
    panodil/alvedon i stolpillerformat, ges inte utan ordination, men bra att ha hemma om det behövs, här har vi nästan en timme i bil till sjukhuset.
    koksalt pipetter till näsan.
    två febertermometrar. en för örat och en för rumpan. I början fungerar oftast inte örontemp så bra och på sjukhuset brukar de vilja ha rumptemperaturen om man ringer in.

Eventuellt köper jag en kräm om det verkar behövas, då blir det en bra variant utan mineralolja, har prover hemma på weleda, men gillar inte riktigt deras kräm, men duger tills annat köpts in om det behövs.

Och som flera skrev, bröstmjölk fungerar till det mesta. 

• Firestarter

Febertermometer! =) Bra att ha, ifall att, och då helst en sådan som man tar tempen i rumpan, de är mest tillförlitliga. =) 

• Takex

Jag har inga mediciner till min nyfödda utan använder bröstmjölk men jag köpte hem magdroppar och Amningsnapp för mina bröstvårtor så det fanns! Även xylocain var guld att ha när det var som smärtsammast.

Zinksalva och bepathen får man i BB väskorna små prover av, det har räckt nog hittills :)

• Coyote

Köp inte för mycket, om du har tvättlappar och en termometer så klarar du dig långt. Alvedon-suppar är bra att ha hemma, det är väl det enda man kan behöva "akut", och antagligen inte än på länge.

• Firestarter
    Coyote skrev 2012-11-13 06:56:10 följande:
    Köp inte för mycket, om du har tvättlappar och en termometer så klarar du dig långt. Alvedon-suppar är bra att ha hemma, det är väl det enda man kan behöva "akut", och antagligen inte än på länge.
    Ja, just det, tvättlappar! =)
  • skogsvitter

Håller med om att inte köpa på er för mycket!

Både pampers och libero har gratis startpaket som man får när bebisen föds, i där finns olika salvor och liknande som är vanliga och då kan ni själva märka vilka som fungerar bra för just er. På så sätt behöver ni bara köpa det som är nödvändigt!

Även weleda har ett gratis provpaket med deras populära barnprodukter, en salva som är kanon ur deras sortiment är wind and weather vilket kan smörjas på bebisens kinder när det är kallt ute. Din innehåller inget vatten vilket gör att den fungerar alldeles utmärkt att smörja på även precis innan man ska gå ut.

Vi köpte ingenting alls i förväg utan köpte när behov faktiskt uppstod, det är fullkomligt omöjligt att säga vad som kommer behövas och inte och risken är extremt stor att ni köper helt irrelevanta produkter om ni köper på er saker redan innan bebisen är född.

• mikroE

Febertermometer, barnolja (utan mineralolja helst) och eventuellt alvedon-suppar. Något annat har vi inte behövt på de första 4,5 månaderna i alla fall. Febertermometer tycker jag är det enda man 'måste' köpa för att ha hemma, annat kan man köpa vid behov.

• skogsvitter

Alltså varför är egentligen en febertermometer ett så stort måste? Nog för att vi också har ett par som ligger nånstans (sällan använt) men att de är ett måste tycker jag faktiskt inte alls. I synnerhet inte ett måste att ha redan från dag 1. Om bebisen är sjuk ser man ju det på allmäntillståndet i första hand.

En del använder dock termometern för att lätta på trycket om bebisen får ont i magen, genom att "ta tempen" i rumpan så brukar bebisen kunna bajsa lättare. Även vi gjorde detta med äldsta som hade problem med magen och det blev rejäla explosioner (det sprutade verkligen bajs tvärs över rummet) men egentligen ska detta undvikas och är väl inte direkt en bra metod för att få bebisen att bajsa egentligen...

• mikroE
    skogsvitter skrev 2012-11-13 15:06:59 följande:
    Alltså varför är egentligen en febertermometer ett så stort måste? Nog för att vi också har ett par som ligger nånstans (sällan använt) men att de är ett måste tycker jag faktiskt inte alls. I synnerhet inte ett måste att ha redan från dag 1. Om bebisen är sjuk ser man ju det på allmäntillståndet i första hand.

En del använder dock termometern för att lätta på trycket om bebisen får ont i magen, genom att "ta tempen" i rumpan så brukar bebisen kunna bajsa lättare. Även vi gjorde detta med äldsta som hade problem med magen och det blev rejäla explosioner (det sprutade verkligen bajs tvärs över rummet) men egentligen ska detta undvikas och är väl inte direkt en bra metod för att få bebisen att bajsa egentligen...
    Jag tycker det är ett måste för att det är en sådan grej som man inte riktigt kan förutse när man behöver och något man faktiskt kan behöva akut om barnet blir sjukt på natten. Jag har bara använt den två gånger när hon känts varm och då har jag bara tagit för säkerhets skull. Det är klart man klarar sig utan men om det är något som faktiskt är bra att bara ha hemma så är det en sådan tycker jag. Jag köpte en från braun som är supersnabb så barnet hinner knappt märka att det är något i rumpan innan den har mätt klart och det tycker jag är bra, jag har dåliga minnen från rumptermometrar från när jag var barn. 

Att peta pga förstoppning håller jag med inte är önskvärt, och inget jag heller skulle göra.
Svar på tråden Apotek för nyfödda?