skogsvitter skrev 2012-11-13 15:06:59 följande:
Alltså varför är egentligen en febertermometer ett så stort måste? Nog för att vi också har ett par som ligger nånstans (sällan använt) men att de är ett måste tycker jag faktiskt inte alls. I synnerhet inte ett måste att ha redan från dag 1. Om bebisen är sjuk ser man ju det på allmäntillståndet i första hand.
En del använder dock termometern för att lätta på trycket om bebisen får ont i magen, genom att "ta tempen" i rumpan så brukar bebisen kunna bajsa lättare. Även vi gjorde detta med äldsta som hade problem med magen och det blev rejäla explosioner (det sprutade verkligen bajs tvärs över rummet) men egentligen ska detta undvikas och är väl inte direkt en bra metod för att få bebisen att bajsa egentligen...
Jag tycker det är ett måste för att det är en sådan grej som man inte riktigt kan förutse när man behöver och något man faktiskt kan behöva akut om barnet blir sjukt på natten. Jag har bara använt den två gånger när hon känts varm och då har jag bara tagit för säkerhets skull. Det är klart man klarar sig utan men om det är något som faktiskt är bra att bara ha hemma så är det en sådan tycker jag. Jag köpte en från braun som är supersnabb så barnet hinner knappt märka att det är något i rumpan innan den har mätt klart och det tycker jag är bra, jag har dåliga minnen från rumptermometrar från när jag var barn.
Att peta pga förstoppning håller jag med inte är önskvärt, och inget jag heller skulle göra.