• MelaB82

Vitt te - Ok att dricka?

Hej!

Jag har googlat runt lite för att hitta svar på min fråga men inte blivit mycket klokare.

Jag är gravid i v.6 och är en stor tedrickare. Dricker aldrig svart te men mycket grönt och vitt te. Som jag har förstått det så är det mängden koffein (tein) som spelar roll för hur mycket man får dricka som gravid, stämmer det? O är det isf ok att dricka vitt te och isf; hur mycket kan jag dricka?
    Vitt te innehåller väl minst koffein av alla de olika varianterna som kommer från tebusken?

• Svar på tråden Vitt te - Ok att dricka?
  • BuoBä

Ja, det är koffeinet man ska begränsa. Här står det om svart te en bit ner på sidan: 

www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/gravida/

Upp till 6 normalstora koppar är alltså ok. Enligt flera sidor på internet innehåller grönt te ungefär lika mycket koffein som svart te, så det är samma begränsning där.

Vitt te innehåller enligt samma sidor "mindre koffein" men jag har inte hittat hur mycket mindre under min snabba googling. Ett par koppar extra per dag är säkert inget problem, men du kan troligen hitta mer exakta uppgifter om du letar runt.

Rött te, om det är rent och inte uppblandat med svart te, innehåller inget koffein alls så det kan man dricka hur mycket man vill. 

• MelaB82
    BuoBä skrev 2012-11-13 08:45:00 följande:

Ja, det är koffeinet man ska begränsa. Här står det om svart te en bit ner på sidan: 

www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/g.../

Upp till 6 normalstora koppar är alltså ok. Enligt flera sidor på internet innehåller grönt te ungefär lika mycket koffein som svart te, så det är samma begränsning där.

Vitt te innehåller enligt samma sidor "mindre koffein" men jag har inte hittat hur mycket mindre under min snabba googling. Ett par koppar extra per dag är säkert inget problem, men du kan troligen hitta mer exakta uppgifter om du letar runt.

Rött te, om det är rent och inte uppblandat med svart te, innehåller inget koffein alls så det kan man dricka hur mycket man vill. 

Ok, tack för ditt utförliga svar! :)

Jag dricker kanske 2-3 koppar vitt te om dagen, det kanske är 2,5 dl/kopp. Det kan ju inte vara någon fara? Jag är så extremt nojig över missfall just nu så jag vill ju inte äta eller dricka nånting som kanske kan bidra till det.
    Rött te gillar jag tyvärr inte alls så om det är alternativet så tror jag nog att jag avstår helt ;)

Tack för infon!
  • Paisley

Jag ville bara säga att grönt te ska man absolut undvika. Det bryter ner folsyrat i kroppen.

Detaljerna är helheten
  • BuoBä
    MelaB82 skrev 2012-11-13 08:54:04 följande:
    Ok, tack för ditt utförliga svar! :)

Jag dricker kanske 2-3 koppar vitt te om dagen, det kanske är 2,5 dl/kopp. Det kan ju inte vara någon fara? Jag är så extremt nojig över missfall just nu så jag vill ju inte äta eller dricka nånting som kanske kan bidra till det.
    Rött te gillar jag tyvärr inte alls så om det är alternativet så tror jag nog att jag avstår helt ;)

Tack för infon!

Du kan ju dricka 6x2 dl svart te, dvs 1,2 liter, så 3x2,5 dl av något som har lägre koffeinhalt är ingen fara alls.

• MelaB82
    Paisley skrev 2012-11-13 08:55:40 följande:
    Jag ville bara säga att grönt te ska man absolut undvika. Det bryter ner folsyrat i kroppen.
    Oj då..... o jag som har druckit rätt så mycket grönt te nu innan jag blev gravid :-S
    Jag har inte druckit det sen jag blev gravid dock.....eller jo, strax innan jag visste om att jag var gravid så drack jag det.

• Paisley

Man ska helst inte dricka det 3 månader innan graviditeten, och man ska bygga upp sina folsyrenivåer då. Ta extra folsyra om du inte redan gör det. Minst 400ug behöver man supplementera med dagligen.

Detaljerna är helheten
  • MelaB82
    Paisley skrev 2012-11-13 08:59:57 följande:
    Man ska helst inte dricka det 3 månader innan graviditeten, och man ska bygga upp sina folsyrenivåer då. Ta extra folsyra om du inte redan gör det. Minst 400ug behöver man supplementera med dagligen.
    Jag äter inte folsyra-tabletter utan äter Spirulina-kosttillskott som innehåller 300ug/daglig dos. Det har jag gjort i ett par år mer eller mindre, plus att jag äter mycket frukt och grönt så jag tror att jag får i mig 400ug folsyra/dag ändå. Men om nu det gröna teet bryter ner folsyran så är ju frågan om jag har några reserver kvar i kroppen?

Jag borde inte hålla på att analysera för mycket känner jag; jag är ju frisk och pigg, inte överviktigt, har aldrig rökt och dricker nästan aldrig alkohol. Om jag mår bra av den mat jag äter och av det som jag dricker och jag är frisk ; borde inte min bebis också bli det då?
  • BuoBä
    Paisley skrev 2012-11-13 08:55:40 följande:

Om det skulle anses som en stor risk skulle det finnas rekommendationer på SLV om det.

• Paisley
    MelaB82 skrev 2012-11-13 09:08:52 följande:
    Jag äter inte folsyra-tabletter utan äter Spirulina-kosttillskott som innehåller 300ug/daglig dos. Det har jag gjort i ett par år mer eller mindre, plus att jag äter mycket frukt och grönt så jag tror att jag får i mig 400ug folsyra/dag ändå. Men om nu det gröna teet bryter ner folsyran så är ju frågan om jag har några reserver kvar i kroppen?

Jag borde inte hålla på att analysera för mycket känner jag; jag är ju frisk och pigg, inte överviktigt, har aldrig rökt och dricker nästan aldrig alkohol. Om jag mår bra av den mat jag äter och av det som jag dricker och jag är frisk ; borde inte min bebis också bli det då?

Det finns i alla fall inget mer du kan göra än så. Leva sunt. Det finns aldrig några garantier för att barnet blir friskt. Jag tycker inte att du ska oroa dig för det tjänar inget till.
    Detaljerna är helheten
Svar på tråden Vitt te - Ok att dricka?