• MelaB82

Vitt te - Ok att dricka?

Hej!

Jag har googlat runt lite för att hitta svar på min fråga men inte blivit mycket klokare.

Jag är gravid i v.6 och är en stor tedrickare. Dricker aldrig svart te men mycket grönt och vitt te. Som jag har förstått det så är det mängden koffein (tein) som spelar roll för hur mycket man får dricka som gravid, stämmer det? O är det isf ok att dricka vitt te och isf; hur mycket kan jag dricka?
    Vitt te innehåller väl minst koffein av alla de olika varianterna som kommer från tebusken?

• Svar på tråden Vitt te - Ok att dricka?
  • Paisley
    BuoBä skrev 2012-11-13 09:13:50 följande:

Säger vem?

Den enda hyfsat seriösa referans jag hittar nu är på dinamediciner.se/nyheter/gront-te-hindrar-upp... och där står det bara att man inte bör ta folattillskott och grönt te _samtidigt_.

Säger alla!
    Folsyra behöver man bla för att minska risken för ryggmärgsbråck. Det är ingen nyhet, det borde alla veta. Har gjorts omfattande studier om det för många år sedan.
    Detaljerna är helheten
  • BuoBä
    Paisley skrev 2012-11-13 09:22:17 följande:

Säger alla!
    Folsyra behöver man bla för att minska risken för ryggmärgsbråck. Det är ingen nyhet, det borde alla veta. Har gjorts omfattande studier om det för många år sedan.
    Att man behöver folsyra, ja. Det jag undrade är vem som säger att man inte ska dricka grönt te i 3 månader innan man planerar att bli gravid.
  • Paisley
    BuoBä skrev 2012-11-13 09:29:48 följande:
    Att man behöver folsyra, ja. Det jag undrade är vem som säger att man inte ska dricka grönt te i 3 månader innan man planerar att bli gravid.

- Grönt te bryter ner folsyran

- Det tar 3-4 månader för folsyredepåerna att fyllas på så att man har tillräckligt för vad som behövs under en graviditet

- Man rekommenderas att alltså ta folsyra i förebyggande syfte minst 3 månader innan man blir gravid

- Om man dricker grönt te under tiden man tar folsyra tas inte folsyran upp lika bra

- Om man inte supplementerar med extra folsyra som man borde så tas ju inte folsyran från maten upp lika bra. Det är ju ännu värre.       
    Detaljerna är helheten
  • BuoBä
    Paisley skrev 2012-11-13 09:40:35 följande:

- Grönt te bryter ner folsyran

- Det tar 3-4 månader för folsyredepåerna att fyllas på så att man har tillräckligt för vad som behövs under en graviditet

- Man rekommenderas att alltså ta folsyra i förebyggande syfte minst 3 månader innan man blir gravid

- Om man dricker grönt te under tiden man tar folsyra tas inte folsyran upp lika bra

- Om man inte supplementerar med extra folsyra som man borde så tas ju inte folsyran från maten upp lika bra. Det är ju ännu värre.       

Säger du ja, men vilken pålitlig källa gör den här kopplingen och rekommenderar att man undviker grönt te i 3 månader innan man tänker bli gravid?

• MelaB82
    BuoBä skrev 2012-11-13 09:44:12 följande:

Säger du ja, men vilken pålitlig källa gör den här kopplingen och rekommenderar att man undviker grönt te i 3 månader innan man tänker bli gravid?

Jag skulle också gärna vilja höra vartifrån du har hämtat dina fakta Paisley; finns det en vetenskaplig undersökning du kan hänvisa till?
    .
  • Paisley
    BuoBä skrev 2012-11-13 09:44:12 följande:

De pålitliga källorna säger
    1. SUPPLEMENTERA
    2. DRICK INTE grönt te när du supplementerar
    3. Grönt te MINSKAR UPPTAGET av folsyra från maten

Är det klart nu? Eller ska jag posta bevis på samtliga 3 punkter? Måste jag fixa studier till dig? Det kan jag mycket väl göra om det nu är så livsviktigt.   
    Detaljerna är helheten
  • BuoBä
    Paisley skrev 2012-11-13 09:48:37 följande:

De pålitliga källorna säger
    1. SUPPLEMENTERA
    2. DRICK INTE grönt te när du supplementerar
    3. Grönt te MINSKAR UPPTAGET av folsyra från maten

Är det klart nu? Eller ska jag posta bevis på samtliga 3 punkter? Måste jag fixa studier till dig? Det kan jag mycket väl göra om det nu är så livsviktigt.   

1. är jag med på.

2. jag har hittat _en_ källa som säger "svälg inte ner dina folatpiller med grönt te", inget om att avstå helt medan man planerar barn.

3. ok, men är det så mycket att det är något att bry sig om, ifall man tar sina folattillskott och i övrigt håller en balanserad och varierad kost? SLV säger "Ät det här", men de har ingen "undvik"-lista: www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Rad-om-folsyra/

Det finns massor med kombinationer av livsmedel som hämmar eller ökar upptaget av vitaminer och mineraler. Kostfiber och kalcium kan tex hämma upptaget av järn (enligt SLVs sida) men det finns inga allmänna rekommendationer på att sluta med grovt bröd och mjölkproduker i 3 månader innan man vill skaffa barn även om järndepåerna är viktiga under graviditeten... 

• Paisley

Men hallå där. Det är skillnad på att tex calcium hämmar upptaget av järn, och att grönt te bryter ner, eller DEPLETES på engelska alltså gör att folsyran försvinner. Så minska upptaget skulle jag kanske inte ha skrivit, det är mer än så. Dricker du ett glas mjölk till järntabletterna får du inte lika mycket järn i dig men det påverkar inte järnet du redan har i kroppen. Det gör däremot grönt te vad gäller folsyran.

Detaljerna är helheten
  • MelaB82

Jag vet redan att det är viktigt att man får i sig folsyra innan man blir gravid och att det även är viktigt att äta det under graviditeten. Nu planerade vi dock inte att skaffa barn för tre månader sedan och därför så har jag heller inte ätit något tillskott av folsyra (Utöver Spirulinan vill säga).

Jag är tacksam för ditt svar Paisley och hoppas att du förstår varför jag gärna vill veta varifrån du fått din fakta.

• BuoBä
    Paisley skrev 2012-11-13 10:05:26 följande:
    Men hallå där. Det är skillnad på att tex calcium hämmar upptaget av järn, och att grönt te bryter ner, eller DEPLETES på engelska alltså gör att folsyran försvinner. 
    Det är inget jag kan läsa ut ur sammandraget du länkade till, där de för övrigt tog folsyra tillsammans med te. 
Svar på tråden Vitt te - Ok att dricka?