• Anonym (undrande)

    Osäker 4 åring

    Har haft samtal med förskolan ang. vår 4 åriga dotter. Hon säger ofta "mamma säger att..." t.ex. att hon inte får leka med sax hemma fast de får på förskolan osv. Idag undrade pedagogen mig varför jag tror att det är så. Jag tror att dottern är osäker på sig själv. Men sen undrar jag också över om det verkligen är så "onormalt" beteende med för den delen? Dottern har en lillasyster på 16 månader som är väldigt bestämt och gärna drämmer till storasyster, självklart säger vi till lillasyster. Men jag har ändå en känsla av att hon är osäker på sig själv, eller i sig själv. För tillfället så känner jag att hon är väldigt gnällig, inte minst när man tillrättavisar henne om något, då bryter hon ihop fullständigt och brölar och gör en dramatisk scen, fast hon oftast inte gråter på riktigt. Finns så mycket att skriva om detta, men vad finns att göra och fundera på?

  • Svar på tråden Osäker 4 åring
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Din dotter är 4 år och jobbar i sin utveckling med frågor kring auktoritet och moral etc. Det gör hon genom att jämföra reglerna hemma och vad mamma bestämmer och reglerna på dagis och vad fröknarna bestämmer. Detta är en viktig och adekvat fas i hennes utveckling som på intet sätt tyder på att hon är osäker på sig själv. Det är ju inte så lätt att förstå varför saxen är farlig hemma men inte på dagis. Således inget att oroa sig för utan snarare en utveckling att följa med intresse.
    Du beskriver också att hon har en dramatisk ådra när hon försöker få er att sluta med besvärliga tillsägelser. Eftersom hon förmodligen vet att ni har rätt och alltid får rätt så tar hon i och använder oväntade metoder för att vinna spelet. Man får inte vara dum. Det ni kan göra är förstås att ibland ge henne rätt i vissa delar, kompromissa och hitta gemensamma lösningar när det är möjligt. Då kommer den här formen av agerande att upphöra.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Osäker 4 åring