• Anonym (Nervsammanbrott!)

    Emil släng dig i väggen

    Har en 7-årig kille som är världens goaste (såklart  Flört). Han har mkt lätt för sig i skolan med ämnena men den sociala biten har varit en utmaning (det var vi beredda på). Han har svårt att sitta still och vill gärna vara med och ha åsikter om vad som ska hända på lektionen. Säger gärna rakt ut när fröken något och är högljudd. Förra veckan hade han en mkt stökig veckan och vi hade ett tråkigt samtal med fröken.

    Igår möttes jag av en fritidspersonal som ville berätta något för mig. Denna fritidspersonal är en av hans tidigare fröknar från 5-årsgruppen i förskolan samt Förskoleklass. Hon är en underbar lärare och en av hans favoriter.
    Igår hade han sagt till henne att blunda och följa med henne upp i skogen. Hon är snäll och gör detta. Där hade han tillsammans med en kompis riggat en fälla med en hink med lervatten uppe i ett träd med ett snöre fastbundet i. Han ber fritidspersonalen ställa sig (blundar fortfarande) under hinken och han säger till kompisen att dra i snöret. Hon får hela hinken över sig och blir pisseblöt.

    Jag kan inte ens beskriva hur arg, ledsen och besviken jag var igår.

    Han är inte någon elak människa i grund och botten. Utan väldigt känslig och blir väldigt ledsen lätt om någon gör något dumt mot honom.

    Min man och jag tror att sonens avsikt egentligen inte var att vara elak utan att han hade gjort en uppfinning och trodde kanske att "offret" skulle se det komiska i "överraskningen".

    Han är väldigt smart och sen han var väldigt liten gjort ritningar över olika konstruktioner, tågbanor mm.

    Är det någon annan som har en Emil i Lönneberga hemma?!

    /Förtvivlad

  • Svar på tråden Emil släng dig i väggen
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Jag tror att det springer omkring många Emil i Lönneberga  och gör hyss i det här landet. Det är väl inte för inte som Astrid Lindgren beskriver denna lilla prototyp så allmängiltigt och mänskligt.
    Hur hanterar man då sin "Emil"? Som Emils pappa i boken? Förmodligen inte.
    Det är ju precis som ni säger inte något ont uppsåt i dessa hyss och det är också det att barnet inte förstår konsekvenserna av sitt handlande. Dvs de känslomässiga följderna för den som råkar ut för hysset.
    Det ni kan hjälpa er son med är att verkligen visa hur ledsen hans fröken blev över att bli så lurad. Att hon litade på honom och att han faktiskt lurade henne.
    Sedan tycker jag också att ni förstås ska uppmuntra hans idérikedom men hjälpa honom att se hur den ska användas på ett för både honom och andra positivt sätt.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Emil släng dig i väggen