• anyXX

Tomtedräkt att ha ute?

På mina barns förskola firar de lucia ute. Hur gör ni med kläder? Hur man än gör är de ju så smala över armarna? Var hittar man så stora att man kan ha dem utanpå overallen? Jag behöver en tomteklänning till en 4-åring och en tomtedräkt till en tvååring. Ev går pepparkakskläder bra... Tips tack!

flicka 2008 & pojke 2010
  • Svar på tråden Tomtedräkt att ha ute?
  • Duckan

Vi har haft utelucia två gånger och min dotter fick på lucialinnet över overallen utan problem. Köp tomtejackor i en storlek större så ska det säkert gå bra.

• amiofo

köp några strl större än vad de brukar ha. sen beror det ju på väder, är det inte jättekallt så kanske overallen inte behövs utan kan tas på så fort de sjungit klart,

• Sisisisi

Mina ungar har alltid lucia ute och vi har haft en pepparkakspyjamas i en större storlek och en tomtedräkt i fleece, även den i större storlek.

• Kraftverk

Vi firar också alltid lucia utomhus och har gjort på lite olika sätt. Vissa år har det inte varit så kallt, då har det funkat fint med ullunderställ, fleeceställ/ullfrottéställ och sedan luciakläder över det. Mössa under kronan/struten.

Kallare år har det varit overall som gäller, och då gäller det bara att ha tillräckligt stora lusse-kläder. :) Vi har ett lucialinnei trikåtyg som har varit bra, det är ju lite strechigt också och lättare att dra på. Ofta får man lägga upp dem lite grann förstås. Och förra året när minstingen var 1,5 hade han helt enkelt sin helröda skaloverall med tjockt under, och sedan en tomteluva, så var han en jättesöt liten tomte.

Det är väldigt mysigt med luciatåg utomhus i mörkret, ser fram emot årets!    

• anyXX

Tack för svar! Luciadräkter tycker jag är svårt då de är smala i ärmarna även om man tar större strl... Nu köpte vi pepparkaksdräkter på ÖB för 20kr dräkten som är i strechigt material så de ska funka utanpå overallerna! Superbilligt och bra!

flicka 2008 & pojke 2010
  • cosinus

Våra har firat lucia ute och vi har haft vanliga dräkter i bara något större storlek utanpå overallerna.

Klänningar är lättare så även sönerna har fått vara tomte/pepparkaksgummor så länge de inte protesterat :D

Svar på tråden Tomtedräkt att ha ute?