• La nin

IVF Danmark vs Sverige

Jag och min man kommer med största sannolikhet att behöva ta till IVF i vår strävan efter att bli tre, känner att vi inte riktigt har orken att stå i kö till landstinget och har börjat titta på privata alternativ.

Då vi håller till i Skåne har funderingarna på om man ska söka sig till Köpenhamn istället väckts.

Finns här någon här på FL som gjort IVF privat i Köpenhamn eller Skåne /Malmö, eller vet någon som gjort det. Vad fick ni för intryck och erfarenheter av bemötandet samt kompetensen på kliniken?

Har någon bra info om var man kan hitta statistik för lyckade försök och liknande?

Ni som har gjort via landstinget (speciellt i Skåne) kan också gärna dela med er av era erfarenheter, då vi hört så mycket olika från personer som fått hjälp i andra landsting.

Kanske är det värt att vänta på de fria försöken eller?

• Svar på tråden IVF Danmark vs Sverige
  • LiveYourDreams

Genomgår just nu vår första ivf på trianglen i hellerup. Lätt bästa stället jag besökt (i fertilitetssyfte då) hatar o säga det men tycker man får bättre vård om man betalar för det. Har inte gjort ivf i sverige, vi står i kö till su men hade inte tålamod o vänta. Skulle rekomendera trianglen till alla! Supertrevliga o alltid snabba svar.

• La nin

Låter ju mycket lovande kan de svenska eller är det danska och engelska som gäller?

• LiveYourDreams

De pratar danska. Kan prata engelska med men de pratar väldigt tydligt så det brukar gå fint o förstå dem :)

• La nin

Okej, för jag känner att min danska är väldigt bristfällig, trots att jag bott i Skåne hela mitt liv.

Så man kan alltså gå privat samtidigt som man köar till landstinget?

• LiveYourDreams

Absolut, det e ju dyrt men lätt värt.

• Pernilla1974

Sitter och letar info angående IVF i Danmark  eller Sverige...

Ungefär hur mycket kostar det att göra det i Danmark??

Jag och min man är i slutskedet av utredningen om ofrivillig barnlöshet. Har idag tagit min 2 sista Pergotime tabletter, så på onsdag väntar ultraljud. Har ätit en omgång enkel kur med Pergotime innan.
    Fyllde 38 förra året i oktober och startade utredningen i början på september ( 2012 ) Fick den 21/12 reda på att jag var för gammal för ekonomisk finansiering till IVF i Linköping!!! Tala om magplask... Mådde skit kan jag lova...

Är det nån som sitter inne med lite info är jag dig/er evigt tacksam {#emotions_dlg.flower}

// Pernilla

• La nin

Det slutade med att vi gjorde på privatklinik här i Malmö istället, de har inte heller åldersgräns för kvinnan. Anledningen till att det inte blev Danmark var att medicinerna inte går på högkostnadsskyddet om man inte kan få en svensk läkare att skriva om recepten. Vad vi fick erfara var detta inte så populärt eftersom att det är dyra mediciner som är loggas på den kliniken. Våra läkemedel till detta första försök hade kostat oss 10 000kr om vi inte haft högkostnadsskydd. Kostnadsmässigt för själva ivfen är ungefär samma som i Sverige lite beroende på hur svenska kronan är. Men sen tillkommer ju medicinerna.

• Pernilla1974
    La nin skrev 2013-02-25 18:04:30 följande:
    Det slutade med att vi gjorde på privatklinik här i Malmö istället, de har inte heller åldersgräns för kvinnan. Anledningen till att det inte blev Danmark var att medicinerna inte går på högkostnadsskyddet om man inte kan få en svensk läkare att skriva om recepten. Vad vi fick erfara var detta inte så populärt eftersom att det är dyra mediciner som är loggas på den kliniken. Våra läkemedel till detta första försök hade kostat oss 10 000kr om vi inte haft högkostnadsskydd. Kostnadsmässigt för själva ivfen är ungefär samma som i Sverige lite beroende på hur svenska kronan är. Men sen tillkommer ju medicinerna.
    Oki. Men medicinerna behöver man väl ta om man gör IVFen i Sverige me va?? Konstig fråga där va Solig
    Inga billiga mediciner med andra ord....

Vad kostade det på kliniken i Malmö då??
  • Amser

Trianglen utanför Köpenhamn är bra (går där själv)!

• Mee80

Har också bra erfarenhet av Trianglen! Det som är bra med Danmark är också att de inte har några restriktioner kring att stoppa in två ägg. Jag har hört att det inte är så svårt att hitta läkare i Malmö som kan tänka sig att skriva ut mediciner. I Göteborg ringde jag säkert runt till tjugo innan jag hittade en halvtidspensionerad läkare som kunde tänka sig att hjälpa till.

• La nin

Oki. Men medicinerna behöver man väl ta om man gör IVFen i Sverige me va?? Konstig fråga där va Inga billiga mediciner med andra ord.... Vad kostade det på kliniken i Malmö då??[/quote] Ja det behöver man, men då betalar man 2 200 sen är resten gratis, och det gäller i ett år. Så om man behöver göra fler behandlingar är ju medicinen till dessa helt gratis. Det kostar 29000 för ett försök eller 59000 för ett trepack. Vi lyckades inte hitta någon som ville skriva om. Är kanske lättare om man har kontakt med någon gång sen innan.

• Calliope

Jag gjorde IVF på Trianglen i Danmark och lyckades bli gravid på första försöket. Eftersom jag är singel var jag tvungen att söka mig utanför Sverige. Har bara positivt att säga om kliniken. De är trevliga, proffsiga, snabba på mejlsvar och inga köer. När alla prover är tagna är det bara att sätta igång med behandlingen. Priser kan du läsa om på deras hemsida. Du får skaffa en läkare i Sverige som kan skriva om de danska recepten så du får det på högkostnadsskyddet. Lycka till.

• beci123

Hej Mee80!

Griper efter halmstrån här..
    Det var ett tag sedan denna tråden var igång, men får se vad som händer. Bor själv i Gbg och ska genomgå en ivf i Dk. Letar efter en läkare som kan skriva om receptet. Kan du tipsa mig om "din"  läkare?

• johansson79

Jag går oxå i Danmark men hittade en super trevlig läkare här i sverige som hjälpte mig att skriva om recepten och han ska även hjälpa mig med ul så behöver bara åka till Danmark för äp :)

• savannasmamma

Vi håller oxå till i Danmark på triangeln. Då vi är utredda 2 ggr i Sverige och har blivit väldigt dåligt bemötta 2 ggr på Cura ville jag inte ge mina egna pengar till dom.. Så vi sökte oss över sundet. Min Gyn skrev över alla mediciner så 2200kr på högkostnadsskyddet. Vi har köpt ett 3 pack på 41000dkr ca 48000 svenska. Men där får man blanda lite färja dock frysta. Vi har blivit otroligt bra behandlade och har 6 ägg på tillväxt så väntar på att bli rikare. Nu ville vi bara sätta in 1 ägg men har fått frågan om vi vill ha 2. Jag ser inga konstigheter med Danmark bara fördelar plus att det är betydligt billigare med!!

Svar på tråden IVF Danmark vs Sverige