• Anonym (hjälp)

Har fått en hård liten knöl på benet

För någon månad sedan så upptäckte jag att jag fått en liten knöl på vaden. Tänkte inte så mycket mer på det då för jag trodde att den skulle försvinna. Men den är fortfarande kvar, oförändrad. Börjar nu oroa mig för cancer :( Den är alltså liten, rund, hård och den syns utanpå. Den är lite röd utanpå och man kan liksom ta tag i den så det känns som att den sitter strax under huden. Den gör inte ont heller. Vad kan det vara? 

Har försökt få en tid snabbt för att kolla upp den men det känns inte som att de tar mig seriöst, att det inte är något allvarligt. HC har dragit in på personal så de tar bara emot akuta fall och de kan ändå dröja länge.. Vill inte gå och oroa mig mer. Det känns som att cancer är det enda jag tänker på nu och självklart kan jag inte sluta googla heller...

För någon månad sedan tog jag blodprover för en annan grej och de såg bra ut. Men det kanske inte alls har med cancer att göra? 

• Svar på tråden Har fått en hård liten knöl på benet
  • Anonym (knöl)

Det finns godartade små tumörer i huden man kan ha, jag har en på underbenet framtill som ser ut som ett bromsbett. Ibland kliar det och blir alldeles rött och större för att sedan gå tillbaka till bara en liten knöl. Det är helt ofarligt men är man orolig ska man alltid gå och kolla.
    Det går att skära bort om det är störande men enligt min läkare så kommer det oftast tillbaka i ärret sedan. 

• Anonym (hjälp)
    finskaflikkan skrev 2012-11-13 13:57:57 följande:

Min första tanke är ganglion? Ofarligt och jag har haft 2som opererats bort och har 2nya nu...

Jag googlade lite på det men det känns inte som att det är det. De verkar vara lite större än vad min är. Min är kanske högst som en liten ärta. Sen så verkar det inte vara så vanligt att få på benet heller?
  • Anonym
    Anonym (hjälp) skrev 2012-11-13 14:06:08 följande:
    Jag googlade lite på det men det känns inte som att det är det. De verkar vara lite större än vad min är. Min är kanske högst som en liten ärta. Sen så verkar det inte vara så vanligt att få på benet heller?

Jag har också en sådan knöl! Har en kusin som är läkare och som sa att det såg ut som en fettknuta, men jag vill nog kolla upp det.
  • Anonym (hjälp)

Om det är en elakartad tumör så borde den väl ha växt under en månad? Kanske har haft den ännu längre oxå, har inte så stor koll eftersom jag inte brydde mig om den i början.

• Anonym (oroa dig inte)

Jag fick en sån efter ett gammalt myggbett. Det blev en inkapsling om man säger så. Ser ut som en större slät rosa vårta och är hård, ca 3 mm i omkrets. Kollade upp den på vårdcentralen. Ingen fara.

• Anonym (hjälp)
    Anonym skrev 2012-11-13 15:44:24 följande:
    Bindvävsknuta???
    Det kan det vara! "Symptomen" och utseendet stämde in. Sen så stod det ju oxå att det var vanligt att få på benen. Hoppas det bara är det. Men jag förstod inte riktigt om det är en knöl under huden eller om det bara är som en upphöjning på huden?  
  • Maggimou

Jag har en i handen. Har tvingat sjukvården att gå vidare! Så less på att inte veta. Ska på röntgen snart!

• Anonym (hjälp)

Det stod att om det är en bindvävsknuta så ska den typ åka inåt om man trycker runtomkring men det gör den inte så nu blir jag orolig igen. Men vaden är ju ganska "fast" så hur ska man kunna knipa åt så att den åker in undrar jag...

Svar på tråden Har fått en hård liten knöl på benet