• Anonym (Fundersam)

Hur får jag hem mitt barn?? (Gemensam vårdnad)

Såhär är det.

Min föredetta och jag har gemensam vårdnad över vårt barn.
    Barnet är boende hos mig, och umgängesförälder är den andra föräldern.
    Nu är det som så att den andra föräldern hämtade vårt barn från dagiset där vi lämnar och hämtar varannan vecka.

Nu har den andra föräldern fått för sig att inte lämna tillbaka det gemensamma barnet.
    Det finns inget skriftligt avtal om umgänge, eller någon dom.
    Den andra föräldern har bara helt enkelt upphört att prata med mig, svarar inte när jag ringer eller smsar och jag vet inte vart eller hur vårt barn mår.

Jag vill ha hem mitt barn! Hur går jag tillväga?
    Den andra föräldern har som sagt inte hört av sig på snart 2 veckor.

Polisen kan inte hjälpa. Och inte heller socialen och dom. Gemensam vårdnad...

• Svar på tråden Hur får jag hem mitt barn?? (Gemensam vårdnad)
  • Anonym (Fundersam)

Ingen som kan ha en idé?

• Anonym (Fundersam)
    Kjell2 skrev 2012-11-13 16:22:27 följande:

Är det GV och inget fastställt umgängesavtal är det vilda västern som gäller. Ni har båda lika stor rätt att ha barnet. Du kan alltså gå till dagis och hämta hem barnet till dig precis när du vill.

Vad du bör göra nu direkt är
    1) anlita en familjerättsjurist
    2) boka en tid med familjerätten
    3) skicka in en stämning om fastställt umgänge till tingsrätten med ett yrkande om interremistiskt beslut.

Om du låter detta gå för länge finns det en stor risk att du förlorar boende och stort umgänge då en domstol kan se det som att barnet fått en fast punkt och anknytning hos ditt ex. Alltså bör du agreas snabbt.

Det har jag redan.
    Samarbetssamtal också inbokat i samma veva som jag var där.
    Det har jag inte gjort ännu.

Den andra föräldern lämnar inte på dagis som sagt. Denne har sagt att det inte kommer att ske.
    Verken lämning till dagis eller till mig då.

Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra.. Skum situation.

Jag är också medveten om att boendet för barnet kan ändras..
    Men skatteverket kollar väll vart barnet går på dagis? Och jag bor närmast.
    Så det är väll ingen större chans att det ändras eller?

• Anonym (Fundersam)
    Anonym skrev 2012-11-18 05:04:50 följande:
    Skatteverket utreder bara var ungen bor inte var den går på dagis eller vilken förälder som bor närmst dagis. Skulle du gå och hämta barnet på dagis så kan du förlora vårdnad och boende helt för då begår du större form av egenmäktigthet en vad ditt ex gör nu så tänk dig noga för! Ja jag vet för jag har varit din situation och jag förlora helt för jag gick in på dagis och hämta ungarna efter att pappan hållt den hemma och anträffbara i 7v så lyssna inte på dem som säger att du ska hämta dem utan låt myndigheterna sköta det och sätt igång den bollen nu
    Egenmäktighet med barn finns inte när man har gemensam vårdnad

Jag tror nog du behöver läsa på lite.. =)

• Anonym (Fundersam)
    Kjell2 skrev 2012-12-10 09:31:46 följande:
    1) Skicka in en stäming om fasställande av umgänge till tingsrätten med en begäran om interremsitiskt beslut.
    2) Försök ta reda på var barnet är och hämta sen hem det från en offentlig plats, t ex skola/dagis.

Redan gjort, givetvis.

Sen vet jag vart barnet är. I en helt annan kommun.
    Den andra föräldern tar inte barnet till dagis/skola heller tyvärr..
  • Anonym (Fundersam)
    Kjell2 skrev 2012-12-10 10:56:11 följande:

Då är det bara att vänta på domstolens beslut och komma väl förberedd. Anlita en advokat som kan hjälpa dig med argumentationen.

Fundera också på vad du  vill, kan acceptera och absolut inte går med på. Det kommer bli en disussion som leds av domstolen där de försöker hitta en lösning som ni båda kan acceptera.
    Sker i januari nångång. Muntlig förberedelse.
    Motparten yrkar på enskild, jag på fortsatt gemensam, för barnets skull.
    Min advokat tyckte att jag skulle söka enskild, men det är själviskt, för detta handlar om barnet och inte oss.
    Den andra föräldern hatar jag nått enormt, men som sagt. Barnet barnet barnet barnet!

Jag kommer aldrig gå med på att jag eller motparten ska träffa barnet varannan helg.
    Det ska fortsätta vara det schemat vi följt innan, annars får det banne mig vara.
    Det är visserligen bättre att träffa barnet så sällan än inte alls, men du kanske förstår vad jag menar?

Du är grym du Kjell2.
    Tack än en gång!

Antar att du suttit i en liknande situation förr? Vårdnadstvist alltså?

• Anonym (Fundersam)
    Anonym skrev 2012-12-10 10:49:14 följande:
    Går barnet i skolan eller på dagis?
    Ja. Men den andra föräldern tar inte barnet dit.
    Inte gjort på över en månad nu.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym skrev 2012-12-10 13:20:15 följande:
    Men vid den muntliga har alltså barnet bott hos den andra föräldern i tre månader? Och vid en rättegång ännu längre tid och det kan ses som att barnet har rotat sig där och att det för barnets bästa bör bo kvar. Hoppas att ni kan komma överens. 
    Kan tillägg att den andra föräldern... Eller ja, struntsamma.
    Mamman till min son lämnade sonen här hos mig i vårt f.d gemensamma hem under 2 månaders tid.

Och nu yrkar hon på att jag varit våldsam mot henne under ett par år (innan hon flyttade då alltså, och lämnade sonen här)
    Hon gjorde en orosanmälan (del av planen, förstås)
    Och sen ett par veckor efter kom stämningen.

Hon undanhåller nu vår son utan anledning, eller med hjälp från någon myndighet utöver hennes advokat.

Barnet hade rotat sig hos mig med andra ord, och sen kommer hon tillbaka då från ingenstans (jag nekade aldrig någonsin henne att träffa sonen alltså Och sa åt henne att ta sitt ansvar att träffa honom osv dessutom)
    Och krävde då att hon skulle ha sonen hos sig (han är c.a 18 månader gammal) och det sa jag absolut "nej" åt, då han måste vänja sig vid att vara där först. Så en natt gick jag med på då.
    Hon höll honom där i 5 nätter, och när han kom tillbaka till mig var han jättekonstig..
    Han sprang och gömde sig på dagis när jag skulle hämta honom (han villa busa, han är inte rätt för mig)
    Men sen så hoppade han mer eller mindre upp i min famn som vanligt och gav mig en bamsekram.

Kan tillägga att han inte ville sova själv den första natten, och var jätteledsen först. Men vande sig snabbt igen.
    Och såhär var det varje gång som han kom tillbaka från hans mamma.

Vi följde ett schema som hennes advokat la fram till mig, och jag tyckte att det var ett bra schema.
    Flytta fram och tillbaka ofta i så låg ålder är det bästa, och sonen började trivas med det också rätt snabbt.

Men sen så skedde detta då, att hon började undanhålla honom.
    Och som du skriver, så vet jag att det är därför hon gör det.
    För att han ska "rota" sig där och sånt..
    Det är därför jag ställer frågan: Hur ska jag få hem min son(barn)..?

Nu har jag outat mig väldigt mycket, men det är så många som sitter i exakt likadana situationer, så det är nog ingen större fara. Inte direkt så att jag rakt ut kommer säga mina namn eller nått sånt.

Det roliga är att en väninna till mig länkade den här tråden till mig för ett tag sen... På tal om ingenting. Hehe
  • Anonym (Fundersam)
    Kjell2 skrev 2012-12-10 13:17:27 följande:

Har inga egna barn.

Just kring varanna helg får du nog ta en funderar på, speceillt om du kommer driva ärendet till dom. Ett interremistiskt beslut kan bli varanna helg och då måste du gilla läget och följa domen.

Problemet med att driva vårdnadstvister till dom är att det blir som det blir. När väl domen finns där är det inte mycket man kan göra sen. Alltså finns det en stor poäng att föröka hitta en överrenskommelse som båda kan acceptera och sen få den fastställd.
    Hon stämmer mig och jag bestrider med att ha fortsatt gemensam vårdnad (för det har funkat bra)
    och att boende skall vara hos mig som han är van vid.

Hon främjar inget som helst umgänge med mig eller resten av min släkt som vår son är van vid (hans släkt bor ungefär 400meter härifrån), och jag har nu vid tidpunkten inte hört någonting alls om sonen.

Jo, vi hann aldrig skriva på avtalet som hennes advokat la fram, så den kunde ju inte verkställas heller tyvärr..
    Jag ville ha lite fler vettiga punkter, men vi fick aldrig något svar (min f.d har planerat att göra såhär ett bra tag, och hennes advokat spelar fult. Riktigt fult..)
  • Anonym (Fundersam)
    Kjell2 skrev 2012-12-10 16:35:42 följande:

Har du yrkat på ett interremistiskt beslut angående umgänget? Om inte gör det omdelbart. Det ska gå att få på drygt  4 veckor. Såsar du för mycket och låter allt dra ut på tiden finns risken att domstolen anser att barnet rotat sig på nya stället och mår bäst av att bo kvar.

Att din motpart kör med fullt spel ingår. Skaffa en egen advokat som hjälper dig och håller koll på processen.

Ett sätt att få tillbaka barnet, dock lite vanskiligt, kan lätt gå överstyr och leda till en massa dumheter, är att lurpass på mamman och helt enkelt ta barnet när de är ute på stan.

Jag har alltid koll, och ska till muntlig förberedelse i januari.

Hon har den fulaste advokaten i sverige tror jag.
    E.K...

Och jag har den främsta BRjuristen.. Så det är blått mot rött helt enkelt.
    Väldigt onödigt med tanke på kostnaderna..

Det är såna tips jag vill ha!
    Och det är väldigt "fult" att göra så, men eftersom det är det här "barnet har rotat sig" så är det viktigt att få hem barnet just nu. Fult eller inte..

Jag kommer dock inte neka henne att träffa sonen då. Hon kommer få träffa honom under skarp uppsyn hemma hos antingen mig eller min pappa då.
Svar på tråden Hur får jag hem mitt barn?? (Gemensam vårdnad)