• Anonym (uf)

underhållet?

Jag förstår att du är arg, ledsen och frustrerad och känner en stor orättvisa. Han som aldrig har brytt sig om barnen (enligt dig) han har svikit dig och träffat andra under tiden du ställt upp och kämpat med hus och hem, JAG VET då jag varit i samma sits. Men den här frustrationen ska du inte föra över på barnen, det är DINA känslor. Pappa är pappa och oavsett hur dum han varit mot dig så tar det inte ifrån honom rätten att vara pappa.

Ni ska naturligtvis kontakta familjerätten och komma överens om hur umgänget ska läggas upp så att det GYNNAR barnen, inte så att det STRAFFAR en förälder. Ni som föräldrar är faktiskt helt oviktiga för det handlar enbart om barnens väl och ve och deras rätt till BÅDA sina föräldrar.
    Ensam vårdnad är inget du kommer få ens i tingsrätten om han inte är direkt olämplig som förälder, det är heller inget som gynnar barnen det minsta.

Kanske pappan kan styra om sina arbetstider om ni kommer fram till ett fungerande schema, det är oftast inte en särskilt bra lösning med ett för plottrigt umgänge med en dag här och där. Blir det vh vistelse så begär boföräldern underhållsstöd från försäkringskassan som umgängesföräldern sedan blir betalningsansvarig för till FK. OM ni kan kommunicera så kommer ni överens om ett rimligt underhåll gemensamt, men det fungerar sällan om man inte kan prata med varandra. En umgängesförälder gör avdrag på de dagar man har barnen om man har minst 6 dygn på en kalendermånad eller 5 sammanhängande dygn.  
    Har ni senare varannan vecka så upphör underhållsstödet.

Kommer ni överens om umgänget kan ni få hjälp att upprätta ett umgängesavtal hos familjerätten som är juridiskt bindande. Kommer ni INTE överens så blir det en tvist som löses i tingsrätten.  

• Anonym (uf)

Boförälder blir den som har barnen skrivna hos sig. Alltså där de har sin mesta dygnsvila.
    Umgängesförälder är den som inte har barnen skrivna på sin adress, beroende på hur umgänget är fördelat så är umgängesföräldern skyldig att betala underhåll för barnen. Hur det löses om det sker genom överenskommelse eller om ni sköter det via försäkringskassan är upp till er.

Oavsett vilket så ska ni kontakta familjerätten för att upprätta ett umgängesavtal som är bindande. Det är inte barnpsykologen som beslutar vart barnen ska bo eller hur umgänget ska se ut. Inte familjerätten heller, det ska ni föräldrar komma överens om. Kan ni inte komma överens kan inte familjerätten upprätta avtal då måste ni få en dom i tingsrätten.

Det är ofta så att pappan haft ett eget liv innan separationen där mamman dragit hela lasset. Det betyder inte alltid att det kommer fortsätta så när man separerat. Att han när NI levde tillsammans ansåg att storhelg var lika med alkohol behöver inte betyda att han prioriterar det när ni är skilda och han har ansvar för barnen. 
    Många förvånas över vilken fantastisk pappa det gömde sig långt därinne i den egoistiska slöfocken man själv levde med... Jag vet att man är sviken, arg och frustrerad och bara ser fel och brister hos varandra, en separation är oerhört uppslitande. Mig hjälpte det mycket att gå i samtal och få utlopp för min frustration, det är bättre än att slå exet på käften när det är som värst Flört
    Han gör si och så och, inte si och så som JAG tycker är rätt. Barnen är ledsna, ja det är klart dom är!!! Dom blir inte mindre ledsna av att pappa helt försvinner. Att få en dag här och där som du bestämmer, eller att du har monopol på alla storhelger för att du anser att DINA traditioner är viktigare. Oavsett vad du påstår så är det faktiskt DINA känslor du överför på barnen. 

Visst kan man skriva ett umgängesavtal som inte är varannan vecka, det vanliga då är varannan helg. Man brukar även samtidigt göra ett avtal gällande storhelger såsom jul/nyår och midsommar t.ex.
    Eventuellt kanske han ändrar sina arbetstider så att han kan vara ledig varannan helg och ha barnen, var tredje helg låter allldeles för lite och osammanhängande.
    Hur som helst så är det ju ett avtal ni som föräldrar ska komma fram till, inget som du och en barnpsykolog eller utomstående ska komma överens om. 

Svar på tråden underhållet?