underhållet?
Jag förstår att du är arg, ledsen och frustrerad och känner en stor orättvisa. Han som aldrig har brytt sig om barnen (enligt dig) han har svikit dig och träffat andra under tiden du ställt upp och kämpat med hus och hem, JAG VET då jag varit i samma sits. Men den här frustrationen ska du inte föra över på barnen, det är DINA känslor. Pappa är pappa och oavsett hur dum han varit mot dig så tar det inte ifrån honom rätten att vara pappa.
Ni ska naturligtvis kontakta familjerätten och komma överens om hur umgänget ska läggas upp så att det GYNNAR barnen, inte så att det STRAFFAR en förälder. Ni som föräldrar är faktiskt helt oviktiga för det handlar enbart om barnens väl och ve och deras rätt till BÅDA sina föräldrar.
Ensam vårdnad är inget du kommer få ens i tingsrätten om han inte är direkt olämplig som förälder, det är heller inget som gynnar barnen det minsta.
Kanske pappan kan styra om sina arbetstider om ni kommer fram till ett fungerande schema, det är oftast inte en särskilt bra lösning med ett för plottrigt umgänge med en dag här och där. Blir det vh vistelse så begär boföräldern underhållsstöd från försäkringskassan som umgängesföräldern sedan blir betalningsansvarig för till FK. OM ni kan kommunicera så kommer ni överens om ett rimligt underhåll gemensamt, men det fungerar sällan om man inte kan prata med varandra. En umgängesförälder gör avdrag på de dagar man har barnen om man har minst 6 dygn på en kalendermånad eller 5 sammanhängande dygn.
Har ni senare varannan vecka så upphör underhållsstödet.
Kommer ni överens om umgänget kan ni få hjälp att upprätta ett umgängesavtal hos familjerätten som är juridiskt bindande. Kommer ni INTE överens så blir det en tvist som löses i tingsrätten.