• helena29

Välling på natten?

Sonen vaknar på natten och har sååå svårt att somna om. Han är 15 mån. Han får komma över till oss om han inte kan somna om i sin säng. Han kommer inte till ro, ligger och vrider och vänder för att till slut börja skrika och sedan skrika hysteriskt tills han nästan får panik. Vi trodde vi skapat en vana att ge välling när han inte kan somna om så vj bestämde oss för att inte ge någon om han inte kunde somna om. Men när vi varit vakna mellan 04-05.30 i morse när han skrikit länge sp gick han till slut välling ändå. Han var ju då så utmattad och somnade sen gott. Då tänkte jag att han har skrikit så mycket i onödan istället gör att ge välling direkt. Men han skulle bara inte sluta skrika. Det är inte värt detta tänkte jag! Visst, det hade varit värt det om det hade gått över på 3 dgr som en del säger. Det konstiga är att hela förra veckan behövde vi inte ge välling alls ich trodde då att han var " avvänjd". Men icke... Det är så svårt att veta hur man ska göra när han ibland kan vara utan ich ibland skriker hysteriskt. Hur gör ni??? Ska man ge efter ich ge välling? Skapar jag inte en vana som för att han vaknar för att han känner att han vill ha välling då? Att han inte lär sig somna om utan? Blir inte klok på detta. Hur "ska" man göra? Tips och råd tack!!!

• Svar på tråden Välling på natten?
  • Orkide

Nu är min son lite yngre, precis fyllt ett. Men vi gav honom välling på natten om han vaknade. Brukade ge en halv flaska. Men med tiden slutade han självmant med vällingen. Han nöjer sig ofta med att somna om i vår säng om han vaknar. Om han verkligen inte somnar om så får han en flaska. Nu händer det kanske bara 1-2 gånger i månaden men i alla fall.

Jag tror att han självmant kommer sluta med vällingen.

• Frontline

Vi ger dottern välling vissa nätter då hon vaknar och hon blir 2 år nästa månad.

Hon kan ligga i timtal och prata mitt i natten men får hon välling somnar hon snart om igen.

Så mitt råd är att ge välling dom nätterna hon vill ha...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • emelielj

Jag har samma problem.
    Min son är 16 månader och 2 av 7 nätter gossar jag på, vaknar han och somnar inte om utan välling.
    Jag hoppas det blir bättre snart men nu får han välling när han vill ha så blirnatten så bra som möjligt för alla!
    Ibland funkar inte ens det dock, och han vill bara ligga och se påtv.

• Fru Hussain

Det jag alltid funderar på över sådana här trådar är, spelar det någon roll om han får välling? Är det inte jätteskönt att ge lite mat så han somnar om istället för att krångla? Bara för att han "borde" klara sig utan mat..

Nä, jag skulle absolut ge välling så länge han vill. Snart nog kommer han sluta med det ändå. Eller bli stor nog att gå upp själv och blanda sin flaska

• helena29

Problemet är inte att ge välling i sig, utan jag är rädd att han vaknar och inte kan somna om för att han är så van att bara somna om till vällingen. Att han inte vet hur man somnar om utan. Att det blir en ond cirkel. Om han lär dig somna om utan välling kanske han inte vaknar alls till slut? Vi har skapat en vana som gör att han vaknar, och inte somnar om utan välling? Men hur lång tid ska set ta att vänja av egentligen? Förra veckan gick ju bra...

• Marren38

Späd ut vällingen mer och mer för varje gång då att den innehåller högre och högre grad vatten. Incitamenten att vakna för att få det som till slut bara blir blask blir mindre och mindre och uppvaken slutar. Det är dock HELT FEL ÅLDER med tanke på närmandekrisen vid 1,5 års ålder att ha skrik och panik på natten. Ni har också nu lärt honom att om han skriker tillräckligt många timmar på natten så får han välling till slut. Det är ett högt pris att betala för hela familjen.

• Frontline

Grabben ratade välling när han var liten men han ville ändå dricka nått varje natt.
    Vi köpte en droppfri pipmugg och fyllde med vatten som han kunde ha i sängen.
    Han dricker fortfarande en mugg vatten varje natt och då är han snart 5½ år.
    Peppar peppar så har han aldrig kissat i sängen sen han vart blöjfri för 3 år sen.

Så en pipmugg med vatten kanske kan vara en lösning.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • helena29

Marren38. Förstår inte riktigt vad du menar? Du menar alltså att han ska skrika, men inte ge välling? Vad menar du med helt fel ålder?

• Marren38
    helena29 skrev 2012-11-14 09:32:53 följande:
    Marren38. Förstår inte riktigt vad du menar? Du menar alltså att han ska skrika, men inte ge välling? Vad menar du med helt fel ålder?
    Nej, tvärtom. Barnet ska ABSOLUT INTE SKRIKA. Det är psykologiskt fel ålder att köra en massa metoder. Han behöver MAXIMAL TRYGGHET! Inte skrik!

Ge honom välling DIREKT när han vaknar. Men utspädd sådan. Ta ett mått mindre vällingpulver och minska sedan successivt. Det kommer att göra att han INTE vaknar om ett tag. 
  • helena29

Tack för tipset! Hur lång tid är det rimligt att man successivt blandar ut vällingen med mer vatten? Jag fasar för att han kommer rata blasket men att han kommer fortsätta vakna och skrika ändå för att gå den riktiga vällingen?? Men då är det tanken att fasa ut det under längre tid? Är han inte smartare än så än att han skriker för att få den riktiga vällingen då tror ni?

• Marren38

Han kommer inte protestera mot den nya blandningen och det rör sig om max två veckor innan han slutar vakna. Sätt dig i förarsätet i denna fråga och räds inte din sons uppvaknanden. De kommer att avta om du testar detta!

• helena29

Det låter ju för bra för att vara sant. Av vilken anledning funkar det? Ska man blanda så att det till sist bara blir varmt vatten då? OM han nu skulle vifta bort den nya vällingen då? Ska jag backa ett steg då? Eller han får inget alla. Förstår att jag låter osäker, men mår så dåligt när han skriker, hulkar och är så ledsen...

• Marren38

Helena, vad har du att förlora på att testa detta? Jag har hjälpt mer än tio familjer genom just detta och ALLA har haft framgång inom två veckor. En mamma till en 4 åring hade varit uppe tre gånger per natt sedan sonen föddes och kokat välling. Anledningen till att de slutar vakna är att välling är en komplett kalori- och spannmålsfylld måltid. När måltiden inte längre är lika delikat finns ingen anledning att vakna. Späd ut vällingen GRADVIS under två veckor så att om 14 dagar är det bara varmt vatten. Han kommer att ha slutat vakna innan dess. Barn skall INTE SKRIKA på nätterna. Detta är en snäll avvänjning (utan gråt) istället för att "go cold turkey" och sluta helt över en natt.

• helena29

Självklart ska jag testa detta! Har redan en blandad flaska klar i kylen, men med ett mått mindre vällingpulver. Jag hoppas verkligen det fungerar på min son! Ska man inte ens FÖRSÖKA att få honom att somna om utan vällingen? Man måste vä ge honom en chans...?

• Camilla 790

Gissa om jag känner mig dum?

Min dotter är 8 månader och jag har fått höra av BVC att hon inte borde behöva nattvälling nu längre, men nu tycker jag att det är uppenbart att det kanske är just därför hon vaknar ett par gånger på natten. Det verkar ju trots allt vara vanligt att barnen får nattvälling ganska mycket längre än vad BVC anser vara "normalt"
    Min dotter vaknar runt 1 och har svårt att somna om men lägger jag henne brevid mig somnar hon om efter en stund, sen vaknar hon vid 5 och har svårare att somna om ( har gett henne välling vanligtvis den här tiden)
    Kanske skulle prova att ge henne välling redan vid 1 tiden för att se hur hon sover resten av natten och kasnke tom i sin säng!

• Marren38
    Camilla 790 skrev 2012-11-15 10:58:21 följande:
    Gissa om jag känner mig dum?

Min dotter är 8 månader och jag har fått höra av BVC att hon inte borde behöva nattvälling nu längre, men nu tycker jag att det är uppenbart att det kanske är just därför hon vaknar ett par gånger på natten. Det verkar ju trots allt vara vanligt att barnen får nattvälling ganska mycket längre än vad BVC anser vara "normalt"
    Min dotter vaknar runt 1 och har svårt att somna om men lägger jag henne brevid mig somnar hon om efter en stund, sen vaknar hon vid 5 och har svårare att somna om ( har gett henne välling vanligtvis den här tiden)
    Kanske skulle prova att ge henne välling redan vid 1 tiden för att se hur hon sover resten av natten och kasnke tom i sin säng!
    Din dotter är i separationsfasen. Det är därför hon vaknar. Om hon äter bra på dagen så behöver hon inga nattmål.

• Camilla 790
    Marren38 skrev 2012-11-15 11:06:12 följande:
    Din dotter är i separationsfasen. Det är därför hon vaknar. Om hon äter bra på dagen så behöver hon inga nattmål.

Hon har alltid vaknat minst en gång per natt, såg även att en tand är på väg.
    Vad ska man göra då? Låta henne komma till mig eller träla med att hon ska sova i sin säng?
Svar på tråden Välling på natten?