• vallakra

Hur ska jag få bort grannens katt från altanen?

Nu börjar jag/vi bli desperata! Vi har själva inga pälsdjur då båda våra barn är allergiska. Däremot har sju andra familjer här i området en eller flera katter.

Hittills har det stora problemet varit att katterna ligger i våra altanmöbler och hårat ner dynorna. Det är ett evigt bärande av dessa dynor, något som irriterar mig väldigt med tanke på att vi byggde vår altan med tak just för att kunna lämna dynorna ute!

Nu har vi dock fått ett nytt problem. Vi har upptäckt att en (eller flera?) katter kissar på vår altan. Tydligen vill de markera revir eller nåt och kissar då på vårt altangolv.

Vi har inte en aning om hur vi ska få bukt med detta. Vi vill ju inte ha en altan som stinker kattpiss! Så jag hoppas att det ska finnas någon (kattägare eller ej) som kan ge oss tips på hur vi löser detta!

• Svar på tråden Hur ska jag få bort grannens katt från altanen?
  • MeNoLike

Spruta saft med sån spruta man har när man stryker. Då blir de klibbiga å det gillas inte

• vallakra

Ja, det kan ju funka, men bara när vi ser dem. Finns det något medel man kan lägga ut så att de överhuvudtaget inte går upp på altanen? Jag är rädd att de springer här när vi är på jobbet också.

• Whitetrash86

Katter skyr tibast
    Plantera tibast en väldoftande prydnadsbuske som
    blommar med röda blommor på bar kvist, luktar starkt och
    gott. Tibasten är en giftig, lövfällande liten buske.

Parfym stoppar katterna
    Stänk parfym på jorden, katterna gillar inte doften som
    inkräktar på deras revir. Proceduren måste upprepas med
    jämna mellanrum, bland annat efter regn.

Apelsinskal eller Pomeransskal.
    Lägg ut där ni inte vill att katterna ska vara.

C-vitamin
    Lös upp ett rör C-vitamin brustabletter i 10 liter vatten,
    häll på de ställen där man vill ha kattfritt.

I zooaffärer, trädgårdsbutiker och liknande finns olika
    medel som har en avskräckande effekt. Strö ut, spraya på
    det du vill skydda. OBS! Måste upprepas efter regn.

Prata med kattägarna, det är deras uppgift som ägare att se till att deras katter INTE stör eller förstör för andra. Därav dom kan tvingas hålla katten inomhus eller bygga gård. Om du kan bevisa vilket katt det är så kan du även tvinga ägaren betala för det medel du tvingas använda för att hålla katten borta. 

• La Lola

Prata med kattägarna!

Fan vad jag fullkomligt avskyr lata kattägare som släpper i väg sina katter vind för våg så att de kan hålla på så där!

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Lilia
    La Lola skrev 2012-11-14 08:19:45 följande:
    Prata med kattägarna!

Fan vad jag fullkomligt avskyr lata kattägare som släpper i väg sina katter vind för våg så att de kan hålla på så där!

Vad menar du att man ska göra då? Jag skulle inte ens kunna hålla koll på min katt. Vet du att en katt kan springa upp till 50 km/tim det kan inte jag så börjar katten springa är man körd.
  • Whitetrash86
    Lilia skrev 2012-11-14 14:05:46 följande:

Vad menar du att man ska göra då? Jag skulle inte ens kunna hålla koll på min katt. Vet du att en katt kan springa upp till 50 km/tim det kan inte jag så börjar katten springa är man körd.
    Det du kan göra är att sätta katten på lina, så att den håller sig på eran tomt, eller bygga kattgård. Annars ha den inomhus.

Det är faktiskt ingen rättighet att ha katter springande lösa ute. Katter som kan anses inte ha ett hem kan faktiskt helt lagligt bli skjutna av viltvårdare. 
  • La Lola

Gå ut med katten i koppel är en väldigt enkel lösning.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • LaFontaine

Inte ha katten lösa ute i tätbebyggda områden kanske? 
  • LinaThulin

Jag är en sådan kattägare som inte hålla ordning på min katt. :(
    Den springer in på grannens altan. Sover, kissar och basar. :(
    Jag skäms så otroligt mycket.
    Jag har försökt att hålla honom inne men han rymmer så lätt. Vi har även provat att på olika vis avskrämma honom från att gå åter till altanen. Utan några som helst resultat.
    Vi har underbara snälla grannar som förstås tycker att detta är en hemsk situation men ändå står ut och provar olika idéer.
    Nu är dock idéerna slut och sista utvägen blir att avliva min katt.
    Kattägarna kan visst bry sig och må dåligt utav det som sker. Det är inte så att jag bara släpper ut han och inte bryr mig. Inte alls så.

Svar på tråden Hur ska jag få bort grannens katt från altanen?