Tips och råd? 4 månaders kille
Hej,
Tänkte be om råd eller tips eftersom vi känner oss desperata just nu. Pratade med BVC sköterskan igår och hon föreslog att vi skulle träffa en barnpsykolog-det kändes lite att ta i men hon påstod att han/hon kunde berätta mer om barnets sömn och sömnmönster.
Vi har en underbar liten kille som fyllde 4 mån för 4 dagar sedan. Han har alltid sovit "så där", vaknat var tredje timme och efter första sömnpasset viftat och grymtat och flaxat massa. När han var mindre misstänkte man allergi (mjölkprotein) och vi har testat mjölkfritt men det visade sig inte vara det. Han har alltid delammats och sedan ca 1,5 mån får han endast ersättning.
Men för ca 10-12 dagar sedan blev hans sömn mycket värre. Han vaknar varje timme och flaxar och gnider sig och grymtar och skriker. Ibland vaknar han och skriker direkt. Nappen hjälper inte. Det enda som kan hjälpa är mat men efter det får han ont i magen eftersom han överäter (om han ska äta varje timme)....Ibland sover han lugnt det första passet, ca 3-4 h och efter det börjar vår mardröm...
Vi hjälps åt och har testat det mesta men börjar undra om det någonsin blir bättre.
Jag sover annars mycket dåligt och får ta hjälp av insomningstabletter ibland.
BVC-sköterskan sade igår: Nu har ju han också fått störd sömnmönster vilket får mig att känna mig jätteskyldig-det kan väl inte vara mitt fel att han sover illa-han märker aldrig om jag ligger sömnlös.
Tips eller liknande erfarenheter?
Utvecklingsfas?
Kan det bero på att han fått 1/2-1 tsk smakportion varannan dag sedan ca 2 v tillbaks?
Drömmar?
Något annat som plågar honom?
På dagarna mår han oftast utmärkt och är glad och utvecklas som vanligt (vikt, motorik osv...)
Tack om ni orkat läsa! =)
/Skuggan