• Skuggan80

Tips och råd? 4 månaders kille

Hej,

Tänkte be om råd eller tips eftersom vi känner oss desperata just nu. Pratade med BVC sköterskan igår och hon föreslog att vi skulle träffa en barnpsykolog-det kändes lite att ta i men hon påstod att han/hon kunde berätta mer om barnets sömn och sömnmönster.

Vi har en underbar liten kille som fyllde 4 mån för 4 dagar sedan. Han har alltid sovit "så där", vaknat var tredje timme och efter första sömnpasset viftat och grymtat och flaxat massa. När han var mindre misstänkte man allergi (mjölkprotein) och vi har testat mjölkfritt men det visade sig inte vara det. Han har alltid delammats och sedan ca 1,5 mån får han endast ersättning.

Men för ca 10-12 dagar sedan blev hans sömn mycket värre. Han vaknar varje timme och flaxar och gnider sig och grymtar och skriker. Ibland vaknar han och skriker direkt. Nappen hjälper inte. Det enda som kan hjälpa är mat men efter det får han ont i magen eftersom han överäter (om han ska äta varje timme)....Ibland sover han lugnt det första passet, ca 3-4 h och efter det börjar vår mardröm...

Vi hjälps åt och har testat det mesta men börjar undra om det någonsin blir bättre.
    Jag sover annars mycket dåligt och får ta hjälp av insomningstabletter ibland.

BVC-sköterskan sade igår: Nu har ju han också fått störd sömnmönster vilket får mig att känna mig jätteskyldig-det kan väl inte vara mitt fel att han sover illa-han märker aldrig om jag ligger sömnlös.

Tips eller liknande erfarenheter?
    Utvecklingsfas?
    Kan det bero på att han fått 1/2-1 tsk smakportion varannan dag sedan ca 2 v tillbaks?
    Drömmar?
    Något annat som plågar honom?

På dagarna mår han oftast utmärkt och är glad och utvecklas som vanligt (vikt, motorik osv...)

Tack om ni orkat läsa! =)

/Skuggan

• Svar på tråden Tips och råd? 4 månaders kille
  • Eleonor01

För det första lyssna inte så mycket på Bvc. Lyssna på ditt barn. Vid 3-4 månader finns en stor utvecklingsfas. ALLT rubbas. Sen får du se det så att han har ju bara varit en egen individ i 4 månader. Det tar tid att anpassa sig å alla barn är olika! Ta det med ro. Han är helt normal eller vad man ska kalla det ;)

• Marren38

Vänta med smakportioner till 6 månader i enlighet med WHOs rekommendationer.

SAMSOV. Ge maximal trygghet och närhet. INGEN SPJÄLSÄNG. Fri tillgång till bröstet. Ingen panik från föräldrarnas sida. Låt bebis sova nära pappa. Buffa i rumpan när han vaknar ibland så han lär sig somna på andra sätt än med bröstet.

Bröstmjölk är det mest lättsmälta som finns. Det är en västerländsk missuppfattning att bebisar skulle få ont i magen av bröstmjölk. I tredje världen - där kolik för övrigt inte förekommer i många samhällen - ammas barnen upp till 100 ggr per dygn. Utan att få ont i magen.

Alla mina barn har vaknat varje timme på natten i den åldern 2-6 månader, men det går över.

Strunta i dina insomningstabletter. Är du tillräckligt trött så sover du med ett sådant barn. 

Försök att hitta acceptans istället för kamp. Tänk: Just nu är min sons sömn helt rutten. Men jag finns där för honom och rätt som det är så går det över för att jag gett honom det han behöver."

Förkovra dig. Läs böcker om barns sömn såsom SOMNA UTAN GRÅT av Pantley. Se om du kan hitta något som funkar i den boken med ditt barn. 

• hymafr

Det har absolut inte med smakportioner att göra såvida det inte innehåller något han är allergisk emot. Men jag förmodar att du har provat flera olika och att problemen är likadana oavsett om han fått smakportion den dagen eller inte.
    Jag tror att han drömmer.
    Ett annat alternativ är att han väcker sig själv med sitt viftande. Lägg honom på mage med ett andningslarm. 

Har ni provat att låta honom sova sina 3-4 timmar och sen vara vaken lika länge?
    Min dotter sov i 3-4-timmarspass och verkade må bra av det.     

• Liverithe

Vid 4 månader blir sömnen ofta sämre, de drömmer och kan vilja äta oftare. Naturligtvis är det inte ditt fel, bebisen förstår inte att mamma har dålig sömn! För vår del blev det bättre när vi började med gröt eftersom vår dotter blev mättare och nöjdare då, men det behöver ju inte gälla alla. Kämpa på, hjälps åt med nätterna och vips! så kommer det bli bättre igen.

• tundra

Det är ingen mardröm efter 3-4 timmar. Det är en helt vanlig bebis.

Min stora kille sov första passet 2-3 h och sen snuttade han varje timme till var 20e min på bröstet. Jag liggammade och lät han sova nära tutten så att allt var serverat.

Det gick över. Det går över. Vissa bebisar sover så - speciellt i utvecklingssprång men även annars. Ni är ju 2 eftersom bebis tar ersättning så ni kan bytas av och ta halva natten var.

Lycka till! Ta det lugnt med allt annat, städ, vänner och matlagning så orkar man!

• Winterfell

Varför ger ni smakportioner redan? Ser ni inte själva att det blivit sämre sen han började få dem?
    Och innan dess sov han som en normal bebis?

• Winterfell

En bebis ska ha fri tillgång till bröst/flaska, de överäter inte, utan spyr upp överskott.
    Din bebis sömn är fullständigt normal, att vakna var tredje timme är verkligen inte konstigt utan bra för en sån liten.
    Smakportionerna har antagligen fuckat upp hans mage, därav de nya problemen. Varför i hela friden har ni haft så bråttom med dem? Till en 3-månaders? Det är ju idioti.

Du för över dina problem på bebisen, det är DU som har problem, inte han. Det finns någon snedvriden bild av att bebisar ska sova tungt och länge, vilket inte stämmer alls. En bebis ska sova ytligt och vakna ofta!

Men, sluta med maten för guds skull. Hans mage är ju definitivt inte mogen för det ännu. Ge fri tillgång till flaska, prova samsovning och inse att det är du och inte bebisen som har problem. Dela nätterna med pappan om du inte kan sova.  

• Natulcien

Håller med föregående. Det är säkert smakportionerna som har gjort hans mage ond och upprörd. Smakportioner rekommenderas först från 6 månader. Att börja så tidigt som ni har gjort kan ge stora problem med magen.

Han är ju bara 4 månader och det ligger en jobbig utvecklingsfas runt den åldern. Ta det lugnt, ge massor av närhet, samsov, så går det säkert över snart.

• Skuggan80

Hej igen,

Tack för alla råd och tips- både positiv som negativ feedback...

Jag vill göra klart att vi självklart gör allt för att vårt barn ska må bra. Vi har slutat med smakportioner och vi samsover, fast det inte verkar hjälpa, samt att vi låter han äta när och hur mycket han vill. 

Och ja, jag har problem med insomning, det får ganska många någon gång i livet, det har jag inte ett dugg svårt att erkänna. Men ni som känner att ni behöver skälla ut någon på ett diskuss.forum ni har förmodligen andra problem-eller så kanske är det bara sömnbrist..

Och smakportioner tyckte BVC var helt ok om han är intresserad av att testa. Men som sagt, man ska inte lyssna för mkt på bvc och vi har dessutom sluta. Hans mage mår alldeles utmärkt på dagen så det är nog inte magproblem trots allt. 
    Det är förmodligen någon slags utvecklingsperiode, jag var mest ute efter att höra om någon annans bvc-sköterska eller läkare har nämnt sådana och förklarat på ett visst sätt.

Men som på förslag-vi kommer att hjälpas åt och vänta ut en bättre sömnperiod.

/Skuggan      

• Liverithe

Tycker också det kom många hätska inlägg! Det är inget konstigt eller dramatiskt att börja med smakisar runt 4 mån och det låter osannolikt att det skulle påverka på det sättet. Hursomhelst, eftersom mitt andra barn snart närmar sig 4 mån så läste jag lite i boken om utvecklingssprång, Växa och upptäcka världen, och där står mycket riktigt om ett "språng" vid 4 mån. Ditt barn börjar förstå sekvenser av händelser och det händer massor i hjärnan. Inte så konstigt att de blir lite oroliga! Sammanfattningsvis så kommer det antagligen lugna sig ganska snart nu. Hoppas ni snart får sova bättre, jag har själv haft sömnproblem och vet hur hemskt det är. Det värsta är när folk säger: "är man tillräckligt trött somnar man". De har nog aldrig lidit av insomni...

Svar på tråden Tips och råd? 4 månaders kille