• avondale

Hjälpas åt hemma

Jag har två bonusbarn 17 och 13 år gamla som bor varannan vecka hos oss och varannan vecka hos sin mamma.  Deras föräldrar är överens om att man bara behöver ta hand om sin egen skit. Detta utnyttjar barnen till fullo. De slänger sin smutstvätt i tvättkorgen på söndagen innan de åker hem till den andra föräldern och väntar sig att den ska vara tvättat och struken när de kommer tillbaka nästa vecka. Under veckan så behöver de inte hjälpa till med tvätten för det är inte deras tvätt. Disken behöver man inte hjälpa till med (förutom egen tallrik och glas) för det är inte bara de som ätit. osv. Ber jag om hjälp så startar jag ett världskrig hemma då de tycker att det ingår i mammarollen att fixa allt, och gör jag inte det så är vi en dysfunktionell familj. Jag håller i och för sig med henne vi är en dysfunktionell familj, det kan inte vara meningen att en person ska jobba heltid ta hand om makens företag samt allt hushållsarbete samtidigt som man tar hand om försäljning hus, flytt och byggandet av nytt. En funktionell familj hjälps väll åt eller har jag fel?

Hur ska jag få pappan att förstå att det är en del av uppfostran att hjälpas åt att med ålder kommer ansvar.

Pappan är rädd att ställa krav på barnen för då kanske de inte vill komma utan vill bo hos mamman. Han tycker det är jättebra att jag ställer krav på dem men när de säger ”det tänker inte jag göra” så går han bara och låter mig stå där och ta emot all skit.  Det är inga stora krav jag har på baren bara enkla saker som torka av köksbordet, hänga upp en maskin tvätt eller ta ner den, dammsuga när det  behövs  det vill säga enkla sysslor som inte tar mer än fem minuter.
    Är det någon som har några tips?

• Svar på tråden Hjälpas åt hemma
  • Tow2Mater

Sluta tvätta deras kläder till att borja med, det kan de ju gora själva när de kommer nästa gang. Skaffa dem en separat korg. Stryka? Gor man det nufortiden?

• Kaffekopp

Som Tow2Mater skrev: Sluta tvätta deras kläder.  Din karl verkar ju vara en mes utan dess like. Hur har de uppfostrat sina barn om de är rädda för att barnen ska välja andra föräldern om det ställs krav. 
    Alla i en familj måste ju hjälpa till för att alla ska trivas.  Om nu bioföräldrarna är överens om att de ska ta hand om sitt eget, så dra det till sin spets genom att strunta i deras disk och deras kläder, samt allt annat i hushållet som tillhör dem.. Opponerar de sig eller gnäller så är det bara att tala om att du inte är någon hembiträde och om de inte vill hjälpa till med vanliga hushållssysslor - vilket de absolut är stora nog för att göra -  så kommer du inte att känna dig det minsta motiverad till att vilja bistå dem med något. Sen är det bara att hänvisa till deras far. Allt gnäll kan de ta med honom.

Svar på tråden Hjälpas åt hemma