• Myapocalypse

Tacobuffé?

Jag har ett sånt dilemma och hoppas ni kan hjälpa mig!

I månadsskiftet januari/februari så ska vi hålla dop för vår son. Eftersom att vi har gäster som har en lång bit art åka för att komma så vill vi gärna ha nått matigare att bjuda på efteråt och min sambo kom på tacobuffé eftersom att det gillar de flesta.

Vårat problem är att vi inte har så gott om pengar och det är ca 40 personer som ska ha mat så vi funderar på om vi ska stå för färs, kryddor och tacobröd/chips eftersom att det är dyrast och sen ta tillbehören som ett knytkalas. Låter detta snålt i era öron? Om det för det, har bi några andra tips och idéer på billigare mat som både barn och vuxna äter? :)

Alvin 120930
  • Svar på tråden Tacobuffé?
  • CoolJen

Ja det låter snålt och krångligt. Ska ni alla duka fram tillsammans då?

Välj antingen en billig fika eller spara lite mer pengar så ni kan bjuda även på tillbehör.

Ni kan ju även hinta lite fint till föräldrar att ni vill ha hjälp med maten

• Xist

Smörgåstårta. Låter mer classy och mindre kladd. Beställs ju lätt genom ICA/Coop osv.

Alternativt bara fika.

♥ E - 05 ♥ I - 07 ♥ O - 09 ♥ BF 10/7-13 ♥
  • Mullan

Olika sorters pajer. :) pannkaka som komplement till barnen som inte äter paj?

• Lisssen

Jag tänker att taco är tacksamt att bjuda många på, och känns inte billigt, men, som Xist säger så är det ju rätt kladdigt och brukar iallafall i mitt fall innebära en del spill. Kanske inte så bra idé till en dopfest, där man väl brukar vara lite uppklädd?

Kanske potatissallad eller potatisgratäng med kallskuret och sallad kunde funka?

• Eleonor01

Snålt m knytkalas på dop. Antingen eller. Billig mat annars e

Korv m bröd
    Pajer
    Pastasallader
    Potatissallad å kallskuret
    Köttgryta m ris å grönsallad

Vore lättare att ge tips om man vet hur budgeten ser ut

• CoolJen

Ja pajer med grönsallad är inte dyrt.
    Mjöl, smör, ägg, mjölk och några olika grönsaker eller kanske skinka.
    Lätt att göra och kan frysas.

• Sarilariz

Ett billigare alternativ som är supergott är tacopajer. Då slipper man betala för skal och det går åt mindre köttfärs, pajdeg är bara att slå upp i en kokbok, blanda mjölk, ägg och sweetchillisås, lite svartpeppar och salt. Stek köttfärs i tacokrydda att lägga i pajskalet, slå över ägg och mjölkmixen och in i ugnen i ca 20 min.

Är dessutom superenkelt att göra innan att ha i kylen och bara poppa in i ugnen på värmning några minuter innan serverin och sedan serverar ni en sallad med de vanliga kalla tacotillbehren blandade, sallad, majs, gurka och riven ost.

Sedan kan man servera lite tackosås till som dressing vid sidan av pajen.

Lite av en favoritmat hemma hos oss, blir billigare men minst lika gott om inte godare. 

• familjenekberg

Jag ska på dop om två veckor och de ska servera en matigare soppa med bröd och sen tårta till kaffet tycker det låter jätte smart.

Svar på tråden Tacobuffé?