• Myapocalypse

Tacobuffé?

Jag har ett sånt dilemma och hoppas ni kan hjälpa mig!

I månadsskiftet januari/februari så ska vi hålla dop för vår son. Eftersom att vi har gäster som har en lång bit art åka för att komma så vill vi gärna ha nått matigare att bjuda på efteråt och min sambo kom på tacobuffé eftersom att det gillar de flesta.

Vårat problem är att vi inte har så gott om pengar och det är ca 40 personer som ska ha mat så vi funderar på om vi ska stå för färs, kryddor och tacobröd/chips eftersom att det är dyrast och sen ta tillbehören som ett knytkalas. Låter detta snålt i era öron? Om det för det, har bi några andra tips och idéer på billigare mat som både barn och vuxna äter? :)

Alvin 120930
  • Svar på tråden Tacobuffé?
  • Myapocalypse

Sarilariz: det lät verkligen jättegott!

Tar verkligen till mig era förslag, åsikter och idéer och är verkligen jättetacksam för dessa :)

• Nennen sthlm

Tycker det är så konstigt att folk anser att det är snålt med knytis.
    Hade någon bjudit mig på något där det var knytis, oavsett dop eller annat, hade jag gladeligen tagit med mig det.
    När det handlar om vänner och familj är det klart man ställer upp för varandra, inget konstigt med det.
    Och det behöver ju inte alltid handla om pengar utan det tar ju även tid att fixa mat för så många.

Vi pratade om när vi ska ha dop, att bjuda på kaffe/te, saft etc, och be gästerna ta med eget fikabröd.
    Inget konstigt med det, och skulle folk ifrågasätta och tycka det var konstigt, kanske man ska fundera på vem man umgås med..

• Myapocalypse

Nennen: så du skulle känna att det va helt okej om du blev bjuden på dop och det blir knytkalas?

• Sarilariz

Tacopaj är toppengott!

Tycker absolut inte att det är snålt med kntytis, har haft det många gånger själv, men just vid dop kanske det är lite opraktiskt iom att man skall till kyrkan och så först och då bära med sig mat blir ju krångligt, särskilt om man inte har bil.

• hallonpannkaka

Gulaschsoppa eller chiliconcarne är oxå ganska billigt och enkelt att göra till många.
    Gräddfil och något gott bröd räcker väl som tillbehör, brödet kan man baka själv lr be någon släkting/kompis så blir det ännu billigare.
    Har man pengar över så kan man ha en sallad till oxå.

• Alexi

Tacos är ju en rätt dyr bjudrätt och det finns ju massor med saker som är enkelt och billigt att göra. Pastasallader, pajer tex. Förstår inte varför man skulle ha knytis när det finns bra alternativ.

• Nennen sthlm

Myapocalypse:
    Självklart skulle jag tycka det var okej.
    Sen som sarilariz skrev är det kanske inte så praktiskt, beror ju helt på vad det är och om bjudningen är direkt efter eller om den är i middagsform på kvällen.

Men jag skulle absolut inte ha något emot knytis .
    Skulle vara glad över att kunna hjälpa mina vänner att få ett fint dop och om alla samlas och har trevligt spelar det väl ingen roll vart maten kommer ifrån...

• hysteria

Knytkalas känns väldigt snålt, blir irriterad på folk som bjuder till kalas eller liknande och ska ha betalt för maten alt. Att man tar med sig egen mat. Man bjuder på det man har råd med eller låter man bli. Blir galen på min svägerska som 'bjuder' på restaurang varenda födelsedag men alla får betala sin mat.

• Egendomligt

Första barnet döptes i december 2010. Då bjöd vi på potatis- och svartrotssoppa och hembakt bröd, min syster gjorde tårtor,kusinen bakade bullar och så gjorde mamma kakor. Så vi fick lite hjälp med kostnaden för fikabröd.

När våra tvillingar döptes nu i oktober hade vi inte ork/tid att ordna mat. Så då blev det ciabattas från bageriet, flatrökt skinka, gravad öring (svärfar gjorde den) och ost. Och tårtor som min syster bakade. Ungefär 50 personer, kostnaden blev ca 1000 kr för bröd, pålägg och kaffe/te (exklusive den gravade fisken). Vet inte riktigt för tårtorna, men ungefär samma.

• Lisssen
    Myapocalypse skrev 2012-11-14 16:21:37 följande:
    Nennen: så du skulle känna att det va helt okej om du blev bjuden på dop och det blir knytkalas?
    Sånt där beror ju helt på folket man bjuder.  Man känner förhoppningsvis de flesta så pass bra att man nog kan sätta sig in i hur de reagerar på knytkalas, billig/dyr mat osv.
  • cey
    Lisssen skrev 2012-11-20 10:37:14 följande:
    Sånt där beror ju helt på folket man bjuder.  Man känner förhoppningsvis de flesta så pass bra att man nog kan sätta sig in i hur de reagerar på knytkalas, billig/dyr mat osv.
    Bjuder man folk på dop så gör man just det. Bjuder. Att bjuda på dop och be om matbidrag eller kuvertavgift är ungefär som att ge någon en födelsedagspresent, och kräva betalt eller motprestation för den. 
Svar på tråden Tacobuffé?