• Sofia 706
    Äldre 14 Nov 14:24
    871 visningar
    1 svar
    1
    871

    Överviktig och Gravid...

    Hej, jag ären kvinna på 25 år. Under min förra graviditet gick jag upp från ca 75 kg till ca 115 kg. Jag gjorde verkligen allt fel den gången. Jag åt HELA tiden när jag mådde illa, för det hjälpte ju. Matportionerna blev bara större och större och jag blev till slut stilla sittande för att vikten gjorde att jag fick ichias. Detta var hemskt!

    Nu är jag gravid igen och jag väger ca 90 kg. Är i vecka 5 och vill verkligen inte gå upp mer i vikt. Helst hade jag velat gå ner så jag inte får dessa bekymmer igen. 

    Vad ska jag göra? Jag kan ju inte gå på en diet nu, det är ju dumt. Så mycket förstår jag själv. Men jag funderar över matvanorna, vad är bra/inte bra. Mängd? Måste man äta ca 2000 kal om dagen eller går det bra att äta max 1500?

    MVH Sofia      

  • Svar på tråden Överviktig och Gravid...
  • Äldre 25 Nov 19:30
    #1

    Hej Sofia!
    Viktuppgång hör ju till en graviditet. En del av vikten är ditt blivande barn, en del är nödvändiga förändringar av din kropp (som moderkaka, större bröst, större blodvolym mm). Naturligt är också att lägga lite på hullet för att ha en energireserv att ta till när du ska börja amma ditt barn. Dessutom går det åt extra energi för att ha en tyngre kropp. Alla rörelser kräver mer energi när man väger mer helt enkelt. Hur mycket som är normalt att öka i vikt under graviditet, beror på utgångsläget - om du är liten till växten; tjock eller smal. Någonstans runt 10-15 kilo kan vara normalt. Hur mycket man behöver äta extra varierar förstås också, men det handlar om i storleksordningen ett till två mellanmål extra per dag.

    Vad jag förstår så har du redan tillräcklig viktökning. Som du säger så är det klokt av dig att försöka hålla den vikt du nu har - kanske inte gå ner i vikt - men växa i din nuvarande vikt. Detta är förstås betydligt lättare att säga än att göra. En del kvinnor verkar ha betydligt svårare att inte gå upp för mycket. Men du har ju ett bra utgångsläge i och med att du har bestämt dig för att du ska klara vikten den här gången.

    Illamående brukar höra till de tre första månaderna av graviditeten. Många går då ner i vikt. Du har upptäckt att det hjälper att småäta. Då är det kanske där du ska lägga ditt krut, genom att se till att det du småäter inte är kaloribovar! (100 g smågodis ger 350 kcal. En 100 grams melonklyfta ger 25 kcal.)
    Håll dig till 3 huvudmål - frukost, lunch och middag. Tänk tallriksmodellen och låt en stor del av tallriken vara grönsaker. Något eller några mellanmål behöver du säkert också. Låt det som du äter därutöver vara kalorisnålt, typ frukt- och grönsaksbitar! Unvik drycker som ger kalorier. Håll dig till vatten/mineralvatten. Sätt upp regler för dig själv hur du ska göra med godis, fika, glass. 

    Att räkna kalorier blir nog för jobbigt, men du skulle kunna kolla upp lite hur mycket kalorier olika typer av mat ger! Energibehovet under graviditet är mycket individuellt, men 1500 - 2000 kcal är för lite. 
    Försök också att röra på dig! En halvtimmes promenad per dag kan vara en målsättning. Att tänka på att inte sitta för mycket  kan göra ännu större skillnad. När man står upp förbränner du kanske dubbelt så mycket kalorier som när du sitter. På en hel dag får det större betydelse än regelrätt motion.

    Håll koll på vikten genom att väga dig regelbundet - var fjortonde dag t ex!
    Lycka till med vikt och graviditet! Om du sedan ammar ditt lilla nyfödda barn, så kommer det att gå åt en hel del kalorier.

      

Svar på tråden Överviktig och Gravid...