• scaras

fråga ang. ullstrumpor..

Ska nu inhandla några ullstrumpor till lillan då hon redan verkar bli lite kylen om fötterna när hon är ute o knallar själv. Kan kanske bero på att stövlarna fortfarande är lite stora, men iaf..

Ullstrumpor, har kollat på sånna tunnare från typ pop o kavat o så.

Har man bara dom på eller vanliga strumpor under?

Använder man dom bara en dag eller två som vanliga strumpor och sen måste de tvättas eller använder ni dom längre (om man bara har dom på när man går ute i stövlarna och byter sen när man kommer in)?

Hur många har era barn (1-2åringar, ute en stund varje dag)?

Är det så stor skillnad på ull och vanliga strumpor som man intalas att tro (äger alltså inga själv så har ingen koll på sånt här)?

Jaja, vet att det är väl bara att prova sig fram men lika bra att fråga innan ändå tycker jag.. Tungan ute
    Så är väldans tacksam för svar.

• Svar på tråden fråga ang. ullstrumpor..
  • Ellan92

använde vanliga strumpor under, tvättade dom 2-3 gånger i månaden

• Fialottis

Jag köpte på team sportia och hon sa att man inte skulle ha några andr under på den sorten iallafall. Så jag tänkte inte ha det! Har hon bara de ute nån timme så tänkte jag inte tvätta de varje dag..

• Mother of 4

Ha inga vanliga strumpor under, då förlorar man liksom effekten av ullstrumpan. Ull närmast kroppen, ifall man blir blöt eller svettig så blir man ändå inte kall.

Vi har både tunna från pop och tjockare från pop. Har även köpt lite akryl/ull strumpor från billigare affärer.

• pigglet

Absolut inga bomullssockar under, då tappar man effekten eftersom bomullen likafullt blir fuktig och kall. Ull närmast huden, har man ett par tunna ullsockar så skulle jag köra på ett par tjocksockar (stickad ull) ovanpå.

Ullen luktar inte illa eller så, som vanliga sockar gör. Jag har bara ullsockar (iskalla fötter) och jag lägger dem bara på tork under natten och sedan drar jag på dem igen. Tvättas väl så där ett par gånger/månad. Jag har alltså 2 par åt gången. 

Barnen använder bara ullsockarna när de ska vara ute en längre stund, tex utflykter, slalom, skridskor osv. Deras tvättas väl någon gång/vinter typ. 

• ViVäntarLois
    pigglet skrev 2012-11-14 20:23:07 följande:
    Absolut inga bomullssockar under, då tappar man effekten eftersom bomullen likafullt blir fuktig och kall. Ull närmast huden, har man ett par tunna ullsockar så skulle jag köra på ett par tjocksockar (stickad ull) ovanpå.

Ullen luktar inte illa eller så, som vanliga sockar gör. Jag har bara ullsockar (iskalla fötter) och jag lägger dem bara på tork under natten och sedan drar jag på dem igen. Tvättas väl så där ett par gånger/månad. Jag har alltså 2 par åt gången. 

Barnen använder bara ullsockarna när de ska vara ute en längre stund, tex utflykter, slalom, skridskor osv. Deras tvättas väl någon gång/vinter typ. 
    Kunde inte sagt det bättre själv :)

Vi har bara ullstrumpor till dottern 18 mån (och till mig själv, underbart!). Använder lite tjockare nu i vinter. Hänger de på luftning om de börjar kännas ofräsha men tvättar väldigt sällan. 
  • pigglet
    ViVäntarLois skrev 2012-11-14 20:48:20 följande:
    Kunde inte sagt det bättre själv :)

Vi har bara ullstrumpor till dottern 18 mån (och till mig själv, underbart!). Använder lite tjockare nu i vinter. Hänger de på luftning om de börjar kännas ofräsha men tvättar väldigt sällan. 
    Ja, visst är det konstigt?
    Det var ju samma när man ammade, de där ullinläggen kunde man ju ha nästan hur länge som helst. Alla andra kläder luktade ju pecka av surmjölk redan efter 1 dygn!
    Det är nästan något magiskt med ull   ;)  
  • scaras

Låter ju helt fantastiskt.. Tungan ute Nu blir det ullstrumpe-jakt.. innan vintern smäller till på allvar.

Tips på bästa (eller bästa möjligt för en överkomlig peng)? Teamsportia, har de så smått som strl 20-21 där?

• pigglet

Har inga direkta tips. JAg köper på inter sport, det är en lång, tjock modell, men jag tror säkert det finns bättre. De går sönder ganska snabbt, färgar av sig i början och har inte heller specielt bra passform. Man kan ju undra varför jag fortsätter köpa just dem?   ;)

• ViVäntarLois
    scaras skrev 2012-11-18 11:33:14 följande:
    Låter ju helt fantastiskt.. Tungan ute Nu blir det ullstrumpe-jakt.. innan vintern smäller till på allvar.

Tips på bästa (eller bästa möjligt för en överkomlig peng)? Teamsportia, har de så smått som strl 20-21 där?
    Vi har bara köpt i lokala butiker, har ett ställe som heter Ullcentrum här i stan tex. Där kostade storlek 20-21, tjock modell, 79:-. Men det har varit riktigt bra kvalité. Annars Internet kanske?
  • scaras
    ViVäntarLois skrev 2012-11-18 15:37:47 följande:
    Vi har bara köpt i lokala butiker, har ett ställe som heter Ullcentrum här i stan tex. Där kostade storlek 20-21, tjock modell, 79:-. Men det har varit riktigt bra kvalité. Annars Internet kanske?
    Jo har ju kollat internet men tänkte att det är ju smidigare om det finns på team sportia eller likn. så kan man ta det när man ändå är till stan liksom. :) Får helt enkelt ta o spana lite på stan..
Svar på tråden fråga ang. ullstrumpor..