• Fluffig

Sonen blir lätt ilsket röd och får blåsor i underlivet och rumpan.

Har ni tips på hur vi ska göra för att undvika sånt?

Han får lätt irriterad hud mellan pungen och rumpan. Ibland blir hela pungen röd och det blir också i rumpan. Ser ut att göra himla ont ju. :-\ Han tycker inte alls om att byta blöja då och det förstår jag. Smörjer med bephanten och byter blöjan oftare. Byter en gång på natten så han inte har samma från läggdags till morgon. Har lite större blöjor på så det inte ska bli för tight. Men hans hud verkar vara rätt känslig. :-\ Sonen är 16 månader.

• Svar på tråden Sonen blir lätt ilsket röd och får blåsor i underlivet och rumpan.
  • Lindsey Egot the only one

Jag har kört med ALEO Vera gel. Finns på Apoteket. Det viktiga är att det är gel.
    Den torkar ut blåsorna och ger ett fnasigt yta och bara på två tre strykningar så brukar huden blivit jättefin.

• Marina80

Kolla så det inte är svamp. Prova någon annan salva som tex idomin. Jag har 3-4 olika salvor hemma. Ibland hjälper den ena ibland den andra.

Marina80

Idomin, inotyol osv ska inte användas på vattniga sår! Av erfarenhet av fem barn så är ALEO VERA GEL det allra bästa!

• Poppybrandybuckofbuckland

Byt blöjsort! Min tjej kan bara ha Libero och blir direkt röd och irriterad om jag skulle använda Pampers någon gång. Sedan jag börjat hålla mig till bara Libero har hon aldrig haft besvär.

• Marina80
    LindaEfraim skrev 2012-11-14 16:14:47 följande:
    Marina80 Idomin, inotyol osv ska inte användas på vattniga sår! Av erfarenhet av fem barn så är ALEO VERA GEL det allra bästa!

Fast det beror på. Ibland är det det enda som hjälper. Beror säkert på varför de blir röda och/eller får blåsor. När det tex kommer till skav i tex hudveck så tycker jag alovera inte hjälper alls. Är det mer exemblåsor så brukar inotyol hjälpa bäst. Förstår inte varför alovera hyllas som en salva som är så otroligt bra på allt. Den är bra när man tex bränt sig och fått blåsor av det. Annars tycker jag det är en ganska så ordinär salva och inte alls den mirakelsalva som det utlovas.
  • Marina80

TS: Kolla dock först med BVC/VC så att det inte är svamp. Det är helt andra salvor som gäller då. Hade jätteproblem på min äldsta pojk med röda utslag som till sist blev blåsor. Vad jag än gjorde så försvann det aldrig helt. Ibland blev det mycket bättre men ibland såg det rent ut sagt förjävligt ut. Till slut var det en BVC tant som sa att undra om det inte är svamp. Mycket riktigt. Efter bara tre dagar var det mycket bättre men det tog en hel månad innan det var helt bra.

Jag kan hålla med om att är det svamp ska medel mot svamp användas men oftast hyllas de feta salvorna som är svåra att tvätta bort och som gör ont för barnet.

• Marina80
    LindaEfraim skrev 2012-11-14 17:16:30 följande:
    Jag kan hålla med om att är det svamp ska medel mot svamp användas men oftast hyllas de feta salvorna som är svåra att tvätta bort och som gör ont för barnet.

Vad är det som gör ont? Ett bad och så lite barnolja så brukar det gå lätt bort. Men oftast brukar det bästa vara att förebygga. Dvs hålla torrt och lite babypuder. Men jag måste säga att det låter som svamp på Ts barn har du haft svamp på någon av dina? Vad för salva fick du utskriven i så fall?
  • Paincake

Jag tycker ni borde låta en läkare se på det...

Sonen hade röd och irriterad pung som han höll på att klia sönder när han var mindre. Det visade sig vara svamp och vi fick smörja med Cortimyk som är ett svampmedel med lite kortison så det är klådstillande också. Men som sagt, låt antingen bvc eller vc kolla på det så ni inte behandlar i onödan. 

De smörjde med violetta nåt hette det och det hade de på Bvc. Det används nog inte idag då det är otroligt stark på svamp. Och används med försiktighet om man har aggressiv svamp som återkommer hela tiden. Kom ihåg att de smörjde både underlivet, rumpan samt munnen och mina bröstvårtor för att få bukt med det när första barnet hade det hela tiden medan hon ammades.

• Fluffig

Ska höra med Bvc i morgon. Det verkar vara besvärligt för honom. Han gick och slog mot blöjan och försökte gräva innanför. Men han sover bra nu på kvällen så det är ju skönt.. Tack för alla råd jag har fått. Det uppskattas mycket.

• Finis

Bästa salvan för röda rumpor är Weleda Zinksalva. Rekommenderar varmt. Men bra din kollar upp det.

Svar på tråden Sonen blir lätt ilsket röd och får blåsor i underlivet och rumpan.