• anassio

Alla erfarenheter om MINIRIN önskas!!

Hej!

Min son på 7,5 år har provat minirin i en vecka nu..det är ev lite mindre kiss men han har inte vaknat torr en enda morgon (han tar 2 st 120microgram)
    Jag skulle väldigt gärna vilja höra era erfarenheter av Minirin!

Har de fungerat direkt, efter ett tag,aldrig...??
    Bör de hjälpa direkt eller ska vi hålla ut? Kan de börja fungera efter ett tag?

MKT tacksam för mååånga svar!!!

• Svar på tråden Alla erfarenheter om MINIRIN önskas!!
  • cosinus

Min son har också precis börjat ännu ingen torr morgon här. Han tar 1 sån tablett när vi tar upp honom för att kissa 23 men han sover ju då så att få in tabletten rätt i munnen är skitsvårt. Misstänker att en del åker i magen och då funkar den ju inte.

Men jag vill heller inte ge innan han går och sover, svårt detta :(

• anassio

Håller med dig med tabletten, min son är vaken när han får den men tycker att det är svårt att få in den under tungan innan den börjat smälta! sen vill han alltid svälja efter att den smält och gissar att en del åker ner i magen då...

• cosinus

Sådär, nu är jag hemma vid datorn så jag kan skriva längre :)

Vi har alltså precis hämtat ut receptet. Det var till att börja med ett recept på 1 tablett per kväll och vi skulle prova en månad men sen har vi recept för 2 tabletter per kväll om det skulle behövas.

Jag har 2 mornar tyckt att kisspölen varit betydligt mindre men samtidigt så händer det ju att han klarar sig utan minirin också. Ytterst sällan men det häner.

Jag har inte provat ge tabletten i vaket tillstånd för sonen kissar så himla mycket kring 23 så det känns onödigt dels för att han helt enkelt har en massa vätska i kroppen den tiden och dels för att det ofta krockar med kvällsmaten. Man ska ju inte dricka en timme innan och som idag har sonen basketträning mellan 18 och 19 och ska helst vara isäng 19:45 och det känns ju lite hårt att börja neka vätska under tränng och inget till kvällsmat

Annars dricker han inte direkt mycket på kvällen. Ett halvt litet glas till middag kring 17:30 och så antingen en skål fil (på runt 1 dl fil) eller smörgås med ett halvt litet glas mjölk till. Ändå kissar han ner sig senast kring midnatt om vi inte tar upp honom och han kissar verkligen massor kring 23. Därefter klarar han sig dock mot morgonen och jag vet inte när exakt han kissar mer än att han alltid vaknar blöt. Men jag skulle gissa på sextiden. Han vaknar inte alls av att kissa ner sig utan rullar bara vidare till en torr fläck och sover vidare.

• anassio

Samma här, min son vaknar inte heller.
    Han kissar ca 3 ggr/natt utan minirin och då är sängen ordentligt blöt.
    Nu har den varit "normalt" blöt och 2 morgnar har det bara varit fuktigt (då var det ren glädje!) Men jag vet inte om det var så att han kissat tidigare på natten så att det redan hunnit torka..

Vi försöker att sluta dricka vid kl 18 och att han kissar  ca 3 ggr innan han somnar, jobbigt vissa kvällar för han tycker ju till slut att det blir tjatigt, inte så svårt att förstå.

Läste om några som la tabletten vid tandköttet mot kinden istället för under tungan. Det fungerade tydligen mkt bättre för dem eftersom det är lite svårt under tungan ju...tänkte prova det ikväll.

åh vad jag önskar att tabletterna var magiska, haha!!

• anassio

Är det i 8 timmar som Minirinet verkar, eller varför har jag fått för mig det?
    Sa det nåt om det till er? Tänker ju att barn sover längre än så och att det verkar bra att  ge det senare som ni gör.

• cosinus

Som jag förstått det så förlänger en högre dos tiden som minirin verkar så det kanske är därför ni fått 2 tabletter med en gång. Jag berättade att jag inte tänkte ge tabletterna föränn kring 23 så då skulle ju 8 timmar som regel räcka för oss.

• Gladskit

Jag har ingen erfarenhet av tabletter, däremot nässprayen.
    Den fungerade väldigt bra, inga olyckor alls de nätter som sprayen tas.

• cosinus

Ah det finns spray! Det vore ju nåt! Går ju inte misslyckas med intaget iaf.

• Gladskit
    cosinus skrev 2012-11-15 12:33:56 följande:
    Ah det finns spray! Det vore ju nåt! Går ju inte misslyckas med intaget iaf.

Precis, det var väldigt smidigt. Och så en eller två sprayningar innan sänggående beroende på vilken dos man fick utskriven av läkaren.
  • anassio

Verkar sprayen hela natten ända till morgonen? Är det precis samma som tabletterna annars, eller varför får man inte den i första hand om den är mkt lättare att ge?

har nu provat att ge tabletterna senare, ca vid 23 men guud vad svårt det var att få honom att vakna till!! hade med honom på toa först och så men vet inte om han fick till det rätt med tabletterna i sovande tillstånd, vått  var det på morgonen iaf

Kan man få lakan utskrivna av läkaren?
    vi fick för längesedan 3 st tvättbara lakan som delas flitigt mellan mina två barn, = tvätta varje dag! Vilket kan vara svårt att hinna tvätta och torka de dagar man jobbar lite längre.
    Kan man få engångslakan? Hur många får man då per gång?

Svar på tråden Alla erfarenheter om MINIRIN önskas!!