• Anonym (Väntar)

7 månaden med försök.. Fler?

Finns det fler här som är inne på 7e månaden eller liknande med bebisverkstad? Har ett barn sedan tidigare och hoppas nu på ett syskon.. Vore skönt att prata med fler i samma sits, är lite förvånad över att det känns minst lika jobbigt som när vi försökte med första barnet..

• Svar på tråden 7 månaden med försök.. Fler?
  • Anonym (tvålen)
    Dracarys skrev 2013-01-21 07:58:26 följande:
    Grejen är att köerna är långa både till behandlingar och adoption. Det kan ta 2 månader att få en läkartid och ytterligare 1 år innan man är igång med någon slags metod (t.ex. IVF) om det nu är något som är fel. Sedan ytterligare månader innan man vet om det fungerar eller inte. Om man inte ställer sig i kö till adoption förrän man redan har provat och misslyckats med olika metoder så kan det bli en oerhört lång process. Jag skulle se en köplats i adoptionskö som en slags försäkring. Jag är "bara" 32, men min man är snart 38.

Jag vet inte heller hur trygg jag känner mig med en massa experimenterande på min kropp. Jag känner att donation av de manliga tillbehören är uteslutet - om jag inte kan få biologiska barn med min man så vill jag inte ha dem med någon annan. Grejen med graviditet och hela den biten är inte så viktig för mig.

Förhoppningsvis löser det sig - vi har inte gjort så många försök... men även om vi lyckas få till ett barn själva så kanske vi vill ha ett syskon en dag också.
    Åh vad jag förstår dig angående det där med att  "experimentera" med kroppen. Jag är ju såpass mycket äldre än du (och min man en fossil;)) så jag känner att det "brinner i knutarna" om vi ska ha någon mer artificiell hjälp men jag vet inte om jag vill/vågar. Tycker det pratas så lite om riskerna och jag vill veta mer innan jag provar något och det känns som det går så fort att ta beslut.
    Det tekniska går det ju att läsa på om men just riskerna har jag svårt få grepp om.

Fast för mig är graviditeten viktig (till skillnad från dig) men går det inte med min man tror jag inte heller jag vill. Vet dock en pappa som är mycket stolt till ett underbart barn efter donation av sperma och man kan ändra sig på vägen. Värt att ha i bakhuvudet tror jag.

Smart att tänka på flera vägar som adoption. Ett tips jag kan säga från de vi känner som adopterat är att kolla upp regler för olika länder. Till en del länder kan ni redan vara för gamla, tyvärr. Gifta sig är ofta obligatoriskt också...

Om vi ska söka hjälp tror jag det blir privat just för att det verkar gå smidigare där. Inte ta hur lång tid som helst. Har läst om att man kan få bruttolöneavdrag om arbetsgivaren tillåter det om man gör behandling.

Oj vad mycket det blev om om. Hoppas vi båda slipper men tanken snurrar ju ideligen. Kram
  • Anonym (tvålen)
    Ebba skrev 2013-01-21 07:47:32 följande:
    Dracarys, min cykel är denna månad på 35 dagar, så jag hade gärna fått lite kortare cykel... Så länge lutealfasen inte blir för kort så det blir svårt för ägget att fästa så skulle jag bara varit glad för det!

Åh Samma, vad jag hoppas att ni kan få chansen nästa ÄL, håller tummarna superhårt!

Själv testade jag idag på ÄL +11 men det var tokblankt... Så det är väl bara att ställa in sig på att mensen kommer på lördag... Suck!

Jag har funderat över det här med äggledarspolning som vissa verkar göra dör att sen bli gravida på studs, är det nån här som kan nåt om det? Jag tror inte att de kollade det under vår utredning nämligen... Jag menar, är det stopp där så kan ju aldrig ägget och spermien mötas och då är det ju inte så konstigt att service blir något...?
    Har också funderat på det där med spolning. Känns som något jag skulle vilja kolla men har bestämt mig för att vänta någon eller ett par månader till. Berätta om du gör det och om det var lätt få tid för det. Kanske borde boka genast om det är lång väntetid.
  • Ebba

Tvålen, tack för svar och ursäkta alla stavfel, skrev från mobilen. :)

Jag vet inte om det är något man ber om att få kolla upp själv, jag vet inte heller om det är något som syns på ett vanligt VUL. Nån som vet? Jag skickade ett mail till den klinik där vi var och kollade oss för att höra vad de säger, men har inte fått något svar än.

Är det någon här som vet nåt om sån här äggledarspolning?

När det gäller "egenbehandling" med diverse naturläkemedel och bisolvon etc skulle jag vara väldigt försiktig! De läkare vi pratat med och de artiklar skrivna av läkare som jag har läst har alla sagt att man under inga omständigheter ska ge sig in i det. Om det är något som är fel med ens kropp så vet vi ju ändå inte vad, och då kan det ju hända att du gör något som gör det problemet ännu värre än det var från början.

Nej, försök naturligt är mitt råd och funkar inte det, vänd er till någon som jobbar med att hjälpa till med den här typen av problem och som vet vad de gör.

Kram på er alla kämpande och sov gott!

• Anonym (tvålen)
    Ebba skrev 2013-01-21 22:44:17 följande:

Jag vet inte om det är något man ber om att få kolla upp själv, jag vet inte heller om det är något som syns på ett vanligt VUL. Nån som vet? Jag skickade ett mail till den klinik där vi var och kollade oss för att höra vad de säger, men har inte fått något svar än.

När det gäller "egenbehandling" med diverse naturläkemedel och bisolvon etc skulle jag vara väldigt försiktig! De läkare vi pratat med och de artiklar skrivna av läkare som jag har läst har alla sagt att man under inga omständigheter ska ge sig in i det. Om det är något som är fel med ens kropp så vet vi ju ändå inte vad, och då kan det ju hända att du gör något som gör det problemet ännu värre än det var från början.

Nej, försök naturligt är mitt råd och funkar inte det, vänd er till någon som jobbar med att hjälpa till med den här typen av problem och som vet vad de gör.

Ingen fara med stavfel Ebba:) Jag tar igen det själv en annan (eller tredje) gång

Äggledarnas öppenhet syns ej på vanligt VUL. Man måste ge kontrast (=HSG). En del sprutar in koksalt och kollar inne i livmodern (efter polyper och så) men om jag förstått det rätt ser man inte äggledarna då heller. Som jag har förstått det ingår det som "rutin" i infertilitets-utredning i flera län men inte i alla. Privat görs det säkert en hel del. Det ger ju pengar

Är inne på samma idé som du att köra "naturligt" så långt möjligt. Ännu har det ju inte gått sååå länge även om det är frustrerande. Jag tror mycket på sol och avslappning så framåt maj kanske Det här med just munkpeppar har jag dock läst en del om och skulle jag prova något förutom mina MIttVal och Omega3 så skulle det möjligen vara det men i och med att jag blivit  gravid med enkelhet då jag var yngre tror jag tyvärr bara det är åldern som spökar och då tror jag bara vi ska ha tålamod och vänta på "guldägget" hur jobbigt det än är. Trots att det tråkigt att säga det börjar jag så smått förbereda mig på att det inte blir fler barn. Vill ju såklart gärna att naturen visar att jag har fel men känner som att jag inte faller lika hårt om jag ställer in mig på motsatsen.

Kram och godnatt!

• Dracarys
    Anonym (tvålen) skrev 2013-01-21 22:15:12 följande:
    Åh vad jag förstår dig angående det där med att  "experimentera" med kroppen. Jag är ju såpass mycket äldre än du (och min man en fossil;)) så jag känner att det "brinner i knutarna" om vi ska ha någon mer artificiell hjälp men jag vet inte om jag vill/vågar. Tycker det pratas så lite om riskerna och jag vill veta mer innan jag provar något och det känns som det går så fort att ta beslut.
    Det tekniska går det ju att läsa på om men just riskerna har jag svårt få grepp om.

Fast för mig är graviditeten viktig (till skillnad från dig) men går det inte med min man tror jag inte heller jag vill. Vet dock en pappa som är mycket stolt till ett underbart barn efter donation av sperma och man kan ändra sig på vägen. Värt att ha i bakhuvudet tror jag.

Smart att tänka på flera vägar som adoption. Ett tips jag kan säga från de vi känner som adopterat är att kolla upp regler för olika länder. Till en del länder kan ni redan vara för gamla, tyvärr. Gifta sig är ofta obligatoriskt också...

Om vi ska söka hjälp tror jag det blir privat just för att det verkar gå smidigare där. Inte ta hur lång tid som helst. Har läst om att man kan få bruttolöneavdrag om arbetsgivaren tillåter det om man gör behandling.

Oj vad mycket det blev om om. Hoppas vi båda slipper men tanken snurrar ju ideligen. Kram
    Vi håller på och kollar olika regler och länder. Åldern verkar fortfarande vara okej (en del länder går bara på kvinnans ålder och annars är det åldern när man registrerar ansökan i landet som räknas). Vi har snart varit gifta i 2 år, så när vi är igenom processen i Sverige så kommer vi att vara kvalificerade för ett par av våra prioriterade länder i alla fall. Det är mycket att kika på... och jag måste ge min man lite tid. Han tar det här med svårigheterna sämre än vad jag gör.
  • Anonym (samma.)
    Anonym (tvålen) skrev 2013-01-20 20:19:45 följande:
    Du får gärna berätta lite mer om munkpeppar. Har läst att den används i Tyskland mycket bla och är som nån Pego-light. AJg är ju så feg men funderar på att testa då det gått ett år. Mn cykel är ju som en klocka så jag vill inte sabba. Tror mest det är min/vår ålder som spökar för oss.
    Då håller jag en tumme för att cykeln drar ut på tiden. inte ofta man gör det men nu vore väl ett lägligt tillfälle. Jag har märkt att min äl kommer mycket senare nu då jag är äldre (dag 18) och cykellängden har då också blivit längre (30 dagar ca). Någon annan som märkt samma?

Jag testar munkpeppar nu. Min cykel är också som en klocka. Men jag tänkte att jag testar det iallafall. 
  • Anonym (samma.)
    Anonym skrev 2013-01-21 15:48:01 följande:
    Kom bara ihag att sluta med munkpeppar när du far din ÄL!
    Jag har läst att man helst ska ta det hela cyklen, och sluta om man får ett plus. Att man helst ska ta det varje dag i några månader för att få full effekt.  Den påverkar ju hur ägget ska fästa, alltså ska göra slemhinnor eller vad det är mer mottagligt. Så slutar man vid ägglossning så missar man ju den effekten. Tydligen säger läkarna i tyskland att man ska ta det hela cyklen. 

• Anonym (samma.)
    Ebba skrev 2013-01-21 22:44:17 följande:

Jag känner nog tvärtom. Jag tror på naturläkemedel. Det har använts i så många år innan man hade vanliga läkemedel att tillgå. I flera delar av världen är ju naturläkemedel väldigt vanligt. Har en husmorsbok här hemma med massa tips för olika sjukdomar som jag använder ibland. Det är ju vanligt bland läkare utomlands att tipsa om naturläkemedel just för att de har en annan syn på det än vad vi har. Sen kanske det inte hjälper för att man inte hade just det problemet som det är till för att hjälpa. Munkpepparn som jag testar nu är ju till för att balansera hormonerna i kroppen, att hjälpa till att balansera dem. Har man för mycket eller för lite så ska det hjälpa upp det på något sätt. Jag är villig att testa det iallafall. 

Jag tror att jag under den här perioden vi har försökt bli med barn att ägget har blivit befruktat 2 ggr. Men att det inte riktigt har fäst, eller har fäst men släppt ganska snart. Har fått väldigt svaga plus 2 ggr.  Sen har mensen kommit ett par dagar försent. Så jag hoppas att munkpepparn kan hjälpa till med att göra fästningen mer mottaglig för mina ägg. 

Vi får se om det hjälper. Så länge det inte skapar några problem med min cykel så fortsätter jag att ta dem. 
  • längtareftermiraklet

idag är jag så otroligt ledsen. En nära vän ringde mig idag och berättade att hon är gravid. dom började försöka precis innan oss, en endaste vecka innan oss tror jag det var! alltså jag borde ju ha blivit glad för hennes skull, jag älskar ju henne och önskar henne och hennes man det bästa men jag kunde inte hjälpa att bli så jäkla svartsjuk och jag känner mig som en jätte elak och dålig vän för det. alltså är jag en så dålig människa? jag förstår ingenting! alltså jag är ju en jätte bra människa, vad har hänt med mig? usch jag blir så ledsen på mig själv...

Svar på tråden 7 månaden med försök.. Fler?