Dracarys skrev 2013-01-21 07:58:26 följande:
Grejen är att köerna är långa både till behandlingar och adoption. Det kan ta 2 månader att få en läkartid och ytterligare 1 år innan man är igång med någon slags metod (t.ex. IVF) om det nu är något som är fel. Sedan ytterligare månader innan man vet om det fungerar eller inte. Om man inte ställer sig i kö till adoption förrän man redan har provat och misslyckats med olika metoder så kan det bli en oerhört lång process. Jag skulle se en köplats i adoptionskö som en slags försäkring. Jag är "bara" 32, men min man är snart 38.
Jag vet inte heller hur trygg jag känner mig med en massa experimenterande på min kropp. Jag känner att donation av de manliga tillbehören är uteslutet - om jag inte kan få biologiska barn med min man så vill jag inte ha dem med någon annan. Grejen med graviditet och hela den biten är inte så viktig för mig.
Förhoppningsvis löser det sig - vi har inte gjort så många försök... men även om vi lyckas få till ett barn själva så kanske vi vill ha ett syskon en dag också.
Åh vad jag förstår dig angående det där med att "experimentera" med kroppen. Jag är ju såpass mycket äldre än du (och min man en fossil;)) så jag känner att det "brinner i knutarna" om vi ska ha någon mer artificiell hjälp men jag vet inte om jag vill/vågar. Tycker det pratas så lite om riskerna och jag vill veta mer innan jag provar något och det känns som det går så fort att ta beslut.
Det tekniska går det ju att läsa på om men just riskerna har jag svårt få grepp om.
Fast för mig är graviditeten viktig (till skillnad från dig) men går det inte med min man tror jag inte heller jag vill. Vet dock en pappa som är mycket stolt till ett underbart barn efter donation av sperma och man kan ändra sig på vägen. Värt att ha i bakhuvudet tror jag.
Smart att tänka på flera vägar som adoption. Ett tips jag kan säga från de vi känner som adopterat är att kolla upp regler för olika länder. Till en del länder kan ni redan vara för gamla, tyvärr. Gifta sig är ofta obligatoriskt också...
Om vi ska söka hjälp tror jag det blir privat just för att det verkar gå smidigare där. Inte ta hur lång tid som helst. Har läst om att man kan få bruttolöneavdrag om arbetsgivaren tillåter det om man gör behandling.
Oj vad mycket det blev om om. Hoppas vi båda slipper men tanken snurrar ju ideligen. Kram