• Anonym

åderbråck någon?

jag har fått åderbråck på benen efter att jag har fått mina fyra barn och jag lider verkligen av dom, jag skämms över att visa mina ben och i bland gör det även ont. Nu vill jag bara få bort dom, men var vänder man sig och måste jag betala det själv?? snälla någon som är i samma situation eller kan svar på mina frågor.

• Svar på tråden åderbråck någon?
  • Anonym (lagan)

Hej
    har inte fött barn men fått åderbråck på vänster sida under knäet. Gick till VC, nej fick inte hjälp med att operar bort dem eller hur dem nu gör. Utan rådet att använda stödstrumpor.

lider med dig, mina gör också ont speciellt när jag cyklar    

• MajaK

Jag fick åderbråck innan jag fick barn o gick till vanliga familjeläkaren o förklarade att jag hade väldigt ont av dem o snart inte orkade med mitt jobb (står hela dagen i kök) o då fick jag remiss till kärlmottagningen på sjukhuset där de gjorde ultraljud på det benet jag hade det på o sen blev jag kallad till operation inom 3 månader efter det.
    O fick det då alltså fixat mot vanliga vårdkostnaden tror det var 150 för familjeläkaren o sen 300 när jag opererade det om jag inte minns fel. 

• Anonym

hur går en operation till och tar den lång tid?

• MajaK

Det beror på hur det sitter o hur stort det är. på mig körde de laser från ljumsken ner till knävecket, där skar de upp o drog ut lite av det som var skadat. Sen laser fram på smalbenet o även ett litet snitt där.
    Tror att jag var på sjukhuset totalt 3-4 timmar så med tanke på att jag sövdes e det ganska snabbt. Var sen sjukskriven i 3 veckor. Ömmade rätt rejält att gå efteråt.
    Nu syns det iaf inget av det.

• Anonym

Jag har på hela benen:( Hur vanligt är det att dom kommer tillbaka?

• MajaK

Jag hade en lång som slingrade på hela benet, är inte alls lika illa den här gången.
    Dom sa att det e rätt vanligt att de kommer tillbaka om man t ex som jag har ett jobb där man står hela tiden. Dom rekomenderar att man kör stödstrumpor för att minska risken. 

• Anonym

jag brukar använda stödstrumpor, men dom skyddar ju inte hela benen. Och jag står välldigt mycket i mitt jobb och är aktiv, så då är det alltså ännu lättare att få åderbråck. jag har även fått lilla streck på benen, är det nått du också hade och kunde via operationen få bort.

• Anonym

är det en farlig operation? är välldigt orolig känner jag, vet ej varför..

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-19 22:21:23 följande:
    är det en farlig operation? är välldigt orolig känner jag, vet ej varför..
    Ts, jag har ingen egen erfarenhet, har själv mindre ådernät än så länge , men en anhörig till mig har haft kontakt med den här kliniken www.scandinavianvc.se/  Bor man i Sthlm får man gå dit genom landstinget.

På sidan finns filmer och artiklar om åderbråck som jag tyckte var intressanta, antar att jag själv kommer att få behovet om jag får barn :( Som jag förstått har vanliga sjukhus mer gammeldags metoder, men du får i alla fall en hel del info här.
  • Anonym (Opererad)

Vill bara varna för att operationen inte nödvändigtvis lyckas - gjorde den inte i mitt fall. Dessutom mycket dåliga erfarenheter av den specifika mottagningen (Scandinavian Venous Centre Stockholm, läs mer här bit.ly/16LipTN)

• Dotse
    Anonym (Opererad) skrev 2013-04-09 23:25:35 följande:
    Vill bara varna för att operationen inte nödvändigtvis lyckas - gjorde den inte i mitt fall. Dessutom mycket dåliga erfarenheter av den specifika mottagningen (Scandinavian Venous Centre Stockholm, läs mer här bit.ly/16LipTN)
    Vilken metod använde de på dig?
  • Anonym

jag bor i västmanland finns det någon klinik nämae än stockholm tro?

Svar på tråden åderbråck någon?